Hej!

Jag vill bygga en pergola och behöver ha 4.2m spännvidd. Den högsta regeln som får plats under takfoten är 45x145. Är det någon som vet hur mycket vikt den kan belastas med vid en så stor spännvidd utan att bågna? De kommer belastas av egenvikt och överliggande material på ca 120-150kg. Jag skulle kunna sätta två stycken bredvid varandra med 45mm mellanrum, hur mycket skulle det påverka bärförmågan?

Ska du hänga 150kg i en av reglarna? Kommer inte funka, skulle säga max runt 50kg. Kan hjälpa om du skruvlimmar ihop två stycken men är nog på gränsen även det.

Lulaua Lulaua skrev:
Ska du hänga 150kg i en av reglarna? Kommer inte funka, skulle säga max runt 50kg. Kan hjälpa om du skruvlimmar ihop två stycken men är nog på gränsen även det.
Attans. Jag tänkte lägga ribbor ovanpå och det blir ca 150kg totalt då fördelat på varje regel. Hade också velat fästa någon hängstol eller liknande på någon av reglarna.

Ja men då får du ju inte 150kg som bara belastar en regel - så länge du skippar hängstolen (går säkert att hänga stolen på en regel nära en pelare).

Gör en enkel skiss med mått så kan man bedöma rimligheten lite bättre!

• Gilla
Terenius
  • Laddar…
Lulaua Lulaua skrev:
Ja men då får du ju inte 150kg som bara belastar en regel - så länge du skippar hängstolen (går säkert att hänga stolen på en regel nära en pelare).

De röda balkarna i skissen är 45x145 reglarna vi diskuterar. Tanken var att lägga 45x145 reglar ovanpå också hela vägen ut. Skiss av en träkonstruktion med röda 45x145 reglar, gröna stolpar och en svart bärline. Måttangivelser synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vikten från reglarna som ligger ovanpå blir ca 130kg per regel, och egenvikt ca 20kg. ca 18 st 45x145 reglar ligger ovanpå och det är 1.5m mellan balkarna, de väger 4.9kg per meter. Men det jag skulle kunna göra är att fästa fler balkar i den blåa balken, så att vikten per röd balk blir mindre. Men frågan är då hur stor den blåa balken måste vara, räcker det med 45x145?

Den blå påverkas inte så mycket av fler röda balkar då den har en spännvidd på 1,4 m mellan upplagen. det är den långa spännvidd på de röda balkarna, 4,05 m, som är det svåra att klara. Det går inte att få in en större dimension på de röda balkarna?

Enklast är väl att ta 190 reglar och såga ur i överkant så dom går in under takfoten.
Det är på mitten mellan takfot och upplag som belastningen på regeln blir störst och höjden på den behövs för att klara böjpåkänningen.

Lulaua Lulaua skrev:

Nej det går inte, med 145mm så får jag såga upp ett stort hål i takfoten, sedan ligger en hängränna 1 cm ovanför detta. Det är så lågt i tak och större delen av väggen är täckt med fönster så avståndet mellan fönsterblecket i fönsternas ovankant och takfoten är det stora problemet, det är ca 10cm...

Det enda alternativet jag har verkar då vara att bryta upp trallen och placera stolpar längre in, jag skulle kunna sätta en rad med stolpar på 2.82m spännvidd. Då kanske jag t.o.m. kan gå ned i dimension till 45x120 och låta stolparna stå med 2.80x2.82 avstånd?

GoC GoC skrev:
Enklast är väl att ta 190 reglar och såga ur i överkant så dom går in under takfoten.
Det är på mitten mellan takfot och upplag som belastningen på regeln blir störst och höjden på den behövs för att klara böjpåkänningen.
Det skulle kanske kunna gå. Som det är nu planerar jag att såga bort ca 5cm av takfoten. Men för att få in 195mm så skulle jag då behöva såga bort 5cm från regeln också, både för takfot och för hängränna. Kommer regeln fortfarande att ha bättre bärförmåga fast den blir ursågad?

GoC GoC skrev:
Höjden kan ju även behövas nära upplag där tvärkraften är som störst - så om ett sådant urtag görs är det nog bra att göra en koll i det snittet också.

T Terenius skrev:
Det skulle kanske kunna gå. Som det är nu planerar jag att såga bort ca 5cm av takfoten. Men för att få in 195mm så skulle jag då behöva såga bort 5cm från regeln också, både för takfot och för hängränna. Kommer regeln fortfarande att ha bättre bärförmåga fast den blir ursågad?
Du bör såga med en ”mjuk” övergång mellan det ursågade och upp till ”full tjocklek” så du inte gör en knäckanvisning.

• Gilla
Benjamin Pålsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.