Vilket skulle ni säga är det bästa sättet att fästa en 45-regel på enkelgips som klara lite högre belastning? Ja, självklart med skruv i reglar där dessa finns men jag kommer behöva infästningar emellan också.
Mollyplugg känns som de är för korta för att nå igenom en 45regel + gips?
Har hittat den här varianten men har ingen erfarenhet av att jobba med den, någon som har ett utlåtande?
https://www.byggmax.se/skivinfästning-fischer-duotec-p246729#267=33120

Mollyn sätts ju i så fall i gipsen och skruven genom regeln. Sannolikt behöver du byta skruven i så fall.

• Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
Hur mycket ska du belasta regeln med?
Finns stående väggreglar under gipsen?

D Daniel 109 skrev:
Mollyn sätts ju i så fall i gipsen och skruven genom regeln. Sannolikt behöver du byta skruven i så fall.
Ja precis. Har arbetat mycket med Molly men inte då aldrig med de här dimensionerna.

F fribygg skrev:
Hur mycket ska du belasta regeln med?
Finns stående väggreglar under gipsen?
Ja stående reglar finns som jag kommer nyttja såklart. Belastningen kommer vara en gipsskiva som kommer gå rakt ut från väggen med ca cc50 till nästa avlastning som kommer från taket. Svårt att beskriva i text men jag ska boxa in några rör som går i taket helt enkelt.

Limma med vanligt sättlim längs hela regeln, samt skruva i reglarna. Det håller lika bra som skruvar i gipsen.

• Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Limma med vanligt sättlim längs hela regeln, samt skruva i reglarna. Det håller lika bra som skruvar i gipsen.
Tack! Ja det kanske du har rätt i.

Sätter man en enkelgips Molly men byter ut skruven till en dubbelgips får man lite extra lång skruv.

• Gilla
Simon Hellsten
  • Laddar…
Det blir dyra skruv det.. ;)

• Gilla
Simon Hellsten
  • Laddar…
Behöver man fästa mellan reglarna? Gipsskivor i tak hänger på glespanel som sitter på takstolar med cc1200. Glesen är klenare än 45mm.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
skönt att någon var vaken.

• Gilla
Simon Hellsten
  • Laddar…
A
montera kortlingar bara?

• Gilla
Simon Hellsten
  • Laddar…
Fischers duo serie är riktigt riktigt bra. Tec skulle dessutom va enkel att installera för dig.
Fäst regeln på önskad plats i dom reglarna du redan har, borra rakt igenom å pilla igenom pluggen å sen dra i "snöret". Sist dit med skruv i lämplig längd/dimension.

• Gilla
Simon Hellsten
  • Laddar…
S Simon Hellsten skrev:
Ja stående reglar finns som jag kommer nyttja såklart. Belastningen kommer vara en gipsskiva som kommer gå rakt ut från väggen med ca cc50 till nästa avlastning som kommer från taket. Svårt att beskriva i text men jag ska boxa in några rör som går i taket helt enkelt.
Jag tror att det räcker bra att fästa i väggreglarna/taket. Om du är bekväm att arbeta med plåtreglar är det lättjobbat när man klär in rör i tak.

• Gilla
Simon Hellsten
  • Laddar…
Använd 50/50 plåtvinkel i stället. Skall du klä in rör räcker det att fästa i befintliga reglar. eller skall du hänga en stridsvagn i din inbyggnad?

• Haha
  • Gilla
Simon Hellsten och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.