Eller börjar ni uppifrån och sticker in nästa våd under övre?
 
Rickard.
F FDT skrev:
Eller börjar ni uppifrån och sticker in nästa våd under övre?
Det är ett vanligt sätt när man lägger om ett tak.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
K
Repelleringsrep som löper tvärt över nocken o fäst på lämpligt ställe på andra sidan?
 

Bästa svaret

Läkta vart efter nerifrån. Ströläkten blir förvisso i korta bitar, men det går att leva med.

Rep från nocken är ingen dålig idé ändå. Jag satte några fästpunkter rakt i takstolarna uppe vid nocken redan när jag rev det gamla taket.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Jag hamnade i samma sits med mitt tak. Gjorde som PNO sa, sätt ströläkt i kortare bitar så du kan spika upp bärläkt att stå på när du lägger en eller två rader papp till. Sen korta ströläkt och bärläkt igen,.... Det funkar mycket bättre än säkerhetssele etc för det ska ju bli jämnt och fint också.
 
  • Gilla
FDT
  • Laddar…
Tack för svar och tips. Korta bitar ströläkt satsar vi på.
 
B
Sele är inte dumt oavsett, jag druttade omkull vid takjobb för ett par år sedan, räddades av selen. Inte en skråma. Hade nog blivit en lång sjukskrivning utan sele.

Det tar lite längre tid att jobba, men skönt att ha den dagen man ramlar.
 
  • Gilla
FDT
  • Laddar…
Bygger ställning med fotbräda, om man behöver får man läkta varefter man närmar sig nock.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Det är ett vanligt sätt när man lägger om ett tak.
Gissar att du tänker på nästa steg - teglet?
Jo, så får vi nog göra då underlag och läkt ligger där det ska.
 
Rickard.
F FDT skrev:
Gissar att du tänker på nästa steg - teglet?
Jo, så får vi nog göra då underlag och läkt ligger där det ska.
Nej, en vanlig och enkel metod är att man river läkten uppifrån och ner och hela tiden tar med sig pappen. När man väl är nere är det bara att spika ut läkten och då har man hela tiden läkt att klättra på och minimal tid med öppet tak.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Känns dumt att starta ny tråd när det finns en bra tråd, även om den är några år gammal.
Har samma problem med extremt lutande tak, faktiskt närmare 60 graders lutning, plus att jag är höjdrädd (använder fallskydd).
Försökt i fyra år att få takläggare hit. Några har varit här och kollat men ingen vill ta jobbet. Det var inte enkelt nog. Generation som har det för bra och inte vill jobba hårt.

Jag bygger nu helt själv om taket på vårt hundraåriga hus.
Iden med att bygga ströläkt i korta sektioner på vägen upp var en ny ide, och kanske den jag väljer nu då. Men jag undrar över min egna tilltänkta lösning med att sätta tillfälliga strö och bärläktar för att ta mig upp högst upp och börja med underlagsduken därifrån och neråt, och som trådskaparen skrev, mata in under vartefter jag går nerför. Enda fördelen med detta är ju att jag sen kan sätta en HEL ströläkt som går hela vägen utan avbrott. Tänker mig att det borde minimera något risken för röta över åren. Det blir inget mer fixa med tak framöver, så det måste hålla mina sista 20-40 år. Taket har hållit i snart 50 år sen senast det gjordes om.

Är det värt extra besväret eller är rötan över 40 års tid försumbar mellan delade ströläktar vs hel ströläkt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.