2 341 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
40mm bänskiva mot 30mm rostfridiskbänk
Jag är inne på att behålla vår gamla diskbänk som är 180 cm med 2 hoar det verkar vara bra kvalitet när jag jämför med nya diskbänkar dock lite repig men det blir nya också.
ska sätta ny bänkskiva i vikel mot diskbänken.
om jag väljer en IKEA sten bänk (vilket är den enda stenbänk som är rimlig i pris för min del) så är den 38 mm tjock vilket ger en diff mot diskbänken på 8 mm - osäker om man bryr sig i praktiken - men gissar att det blir fult.
men vet inte hur snyggt det blir att höja upp diskbänken 8mm.
kommentarer?
ska sätta ny bänkskiva i vikel mot diskbänken.
om jag väljer en IKEA sten bänk (vilket är den enda stenbänk som är rimlig i pris för min del) så är den 38 mm tjock vilket ger en diff mot diskbänken på 8 mm - osäker om man bryr sig i praktiken - men gissar att det blir fult.
men vet inte hur snyggt det blir att höja upp diskbänken 8mm.
kommentarer?
Redigerat av moderator:
Jag har aldrig köpt stenskiva på Ikea, men när jag läser om den tror jag du ska vara noga med att verkligen räkna totalkostnaden, inklusive kantlister (får intrycket att man måste ha det). Jämför med granitbänksfirmor du hittar med Google - jag är inte säker på att skillnaden är så stor.
Om du ändå vill köra på Ikeavarianten kanske kantlisten kan vara en möjlighet att lösa ditt problem. Om du höjer upp diskbänken och sedan sätter samma kantlist på den som på stensskivan, kan det vara en möjlighet?
Om du ändå vill köra på Ikeavarianten kanske kantlisten kan vara en möjlighet att lösa ditt problem. Om du höjer upp diskbänken och sedan sätter samma kantlist på den som på stensskivan, kan det vara en möjlighet?
Jag behöll den 28 år gamla rostfria diskbänken.
Den gamla rostfria är 30 och den nya skivan (som ansluter mot rostfria) 38mm, precis som för dig.
Visst hade jag lite samma tankar som du, att det kanske skulle se väldigt konstigt ut, men i efterhand har jag inte tänkt på skillnaden öht.
Så jag rekommenderar att du bara kör på.
Tror faktiskt det blir sämre med kantlist framför...
Den gamla rostfria är 30 och den nya skivan (som ansluter mot rostfria) 38mm, precis som för dig.
Visst hade jag lite samma tankar som du, att det kanske skulle se väldigt konstigt ut, men i efterhand har jag inte tänkt på skillnaden öht.
ok låter braerk skrev:Jag behöll den 28 år gamla rostfria diskbänken.
jag velar mellan laminat, EK och Sten
vad har du valt?
Jag har laminat.
En del av det är det rent ekonomiska, jag hade aldrig kunnat tänka mig att betala vad det kostar med sten...
Det blev en laminatskiva från IKEA för 595:-...
Ja gräknar inte med att det är toppkvalitet, men håller den några år utan att bli alltför anskrämlig känns det helt OK att byta ut den då.
Trä gick bort mest pga att jag känner mig själv tillräckligt bra för att inse att jag inte skulle sköta den som man bör, och den hade antagligen blivit risig betydligt snabbare än en laminatskiva från IKEA.
En del av det är det rent ekonomiska, jag hade aldrig kunnat tänka mig att betala vad det kostar med sten...
Det blev en laminatskiva från IKEA för 595:-...
Ja gräknar inte med att det är toppkvalitet, men håller den några år utan att bli alltför anskrämlig känns det helt OK att byta ut den då.
Trä gick bort mest pga att jag känner mig själv tillräckligt bra för att inse att jag inte skulle sköta den som man bör, och den hade antagligen blivit risig betydligt snabbare än en laminatskiva från IKEA.
Jag har salat på diskbänken vid ett tillfälle och det blir helt OK. Jag tycker att om ovansidorna ligger i nivå så tänker man inte på att undersidan inte riktig stämmer. Bara att att lägga 8 mm läkt mellan diskbänk och skåp, spackla och måla så blir det jättebra.
Min uppfattning alltså.....å andra sidan är jag typen som inte stör mig på en tvåradig lysrörsarmatur i taket och en lysrörsarmatur under överskåpet heller.
/Anders
Min uppfattning alltså.....å andra sidan är jag typen som inte stör mig på en tvåradig lysrörsarmatur i taket och en lysrörsarmatur under överskåpet heller.
/Anders
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
rör för pool/BVP med möjlighet att koppla mot vedpanna senare
Ved, Pellets, Flis -
Två Ränndalar som mötes ner till INTE nock
Utbyggnad och tillbyggnad -
Ny fog mot vägg vid bänskivan
Färg, Måla & Tapetsera -
Avlopp mot 40mm galvat rör
Vatten & Avlopp -
Hur skarva spirorör mot uddamåtts-rör? (140mm)
Ventilation