2 492 läst · 18 svar
2k läst
18 svar
40mm avloppsrör istället för VP-rör?
Sida 1 av 2
Jag har ca 5 meter innervägg mellan min elcentral och det öppna utrymmet i hallbyggnaden. Innerväggen står öppen och i hallbyggnaden har jag trådstege uppe i taket efter väggarna.
Jag vill dra ett rejält rör mellan elcentral och uppgången till trådstegen så att jag lätt kan dra in en kabel till om så skulle behövas.
Någon som ser ett problem rent materialmässigt med att köra ett avloppsrör? PVC som PVC?
det är en 90 graders vinkel vid elcentral och en 90 grader där den går ut på andra sidan.
Jag frågar här och jag vill inte ha standardsvaret - anlita en elektriker. Ville jag det så skulle jag anlita en elektriker. Jag vill inte heller veta om konsekvenserna det ger om man inte anlitar en elektriker. Jag vill endast diskutera frågan kring avloppsrör istället för VP-rör och absolut inget annat what so ever.
blir du triggad av detta så får du helt enkelt klicka vidare, detta är fel tråd för att diskutera elektrikerns roll eller inte. Tack,
Jag vill dra ett rejält rör mellan elcentral och uppgången till trådstegen så att jag lätt kan dra in en kabel till om så skulle behövas.
Någon som ser ett problem rent materialmässigt med att köra ett avloppsrör? PVC som PVC?
det är en 90 graders vinkel vid elcentral och en 90 grader där den går ut på andra sidan.
Jag frågar här och jag vill inte ha standardsvaret - anlita en elektriker. Ville jag det så skulle jag anlita en elektriker. Jag vill inte heller veta om konsekvenserna det ger om man inte anlitar en elektriker. Jag vill endast diskutera frågan kring avloppsrör istället för VP-rör och absolut inget annat what so ever.
blir du triggad av detta så får du helt enkelt klicka vidare, detta är fel tråd för att diskutera elektrikerns roll eller inte. Tack,
Bortsett från det faktum att de inte är godkända för ändamålet är det lite nackdelar - de vanliga 90-böjarna är lite för skarpa (till och med för avlopp) och de mjuka böjarna med stor radie är svåra att hitta och böjarna är 88 snarare än 90 grader.
Men väljer du ändå avloppsrör skulle jag passa på att ta PP (halongenfritt) istället för PVC.
Men väljer du ändå avloppsrör skulle jag passa på att ta PP (halongenfritt) istället för PVC.
Vad då inte godkända. det är en kanalisation och det får man använda vad som helst för, finns inget som motsätter sig det. Angående böjarna, om plats finns ta några 33 eller 15 graders , 90 graders kan bli svårt att få i någotC cpalm skrev:Bortsett från det faktum att de inte är godkända för ändamålet är det lite nackdelar - de vanliga 90-böjarna är lite för skarpa (till och med för avlopp) och de mjuka böjarna med stor radie är svåra att hitta och böjarna är 88 snarare än 90 grader.
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Lite oklart vad TS ska dra i rören men om rören utgör del av isoleringen (om det dras enkelisolerade ledare i) så duger det inte att ta vad som helst.J jonaserik skrev:
Klart är det inte kabel så är det bara en grupp som kan förläggas i röret . annars inget förbud, det som du skriver "" Duger inte med vad som helst "" kanalisation är kanalisation och inget annat. Det med VP eller slang är samma sak som kanalisation men är av tunnare/smalare typ.. Och tillstår du ända att det inte får vara så , länka då till något som förbjuder det
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Jag har inga referenser som förbjuder det. Men det ska ju vara två skyddsbarriärer och drar man enkelisolerade ledare gissar jag att det finns uttalade krav på hur väl det andra skyddet ska isolera? Eller är det okej att dra FK i hushållsrullar för att ”kanalisation är kanalisation och inget annat”?J jonaserik skrev:Klart är det inte kabel så är det bara en grupp som kan förläggas i röret . annars inget förbud, det som du skriver "" Duger inte med vad som helst "" kanalisation är kanalisation och inget annat. Det med VP eller slang är samma sak som kanalisation men är av tunnare/smalare typ.. Och tillstår du ända att det inte får vara så , länka då till något som förbjuder det
Tror i praktiken att avloppsrör är utmärkta med avseende på isolering.
Tror det är klart lättare att få igenom dragtråd och nya ledare i en pem-slang jämfört med avloppsrör, när det börjar bli trångt.
Tror det är bättre med ett antal 20mm fasta vp rör som ligger parallellt istället för 1 stort 50mm.
Tror det är bättre med ett antal 20mm fasta vp rör som ligger parallellt istället för 1 stort 50mm.
Inga problem med att använda avloppsrör.
Jag har gjort ett flertal kanalisationer i båtar med det.
Om det är lagligt eller inte har jag skitit i att ta reda på.
Går det så använd 2 stycken 45 graders böjar lättare att dra genom dragtråd/kabel.
Jag har gjort ett flertal kanalisationer i båtar med det.
Om det är lagligt eller inte har jag skitit i att ta reda på.
Går det så använd 2 stycken 45 graders böjar lättare att dra genom dragtråd/kabel.
Om man har många kablar tillsammans som är belastade så får man börja räkna på om de kyls tillräckligt.
Eftersom ts angav att målet var att leda upp kablar på en trådstege så kan vi anta att det är fråga om just kablar och inte grundisolerade ledare. Det innebär att det mest är fråga om mekaniskt skydd och termiska effekter.
Slutligen är det synd att ts blir så "triggad" av att få veta att förläggning av kablar är behörighetskrävande, men så är det.
Eftersom ts angav att målet var att leda upp kablar på en trådstege så kan vi anta att det är fråga om just kablar och inte grundisolerade ledare. Det innebär att det mest är fråga om mekaniskt skydd och termiska effekter.
Slutligen är det synd att ts blir så "triggad" av att få veta att förläggning av kablar är behörighetskrävande, men så är det.
Nu ligger ju båtar under helt andra föreskrifter än elinstallationer i "hus" så dina båtjobb saknar helt bäring på TS fråga.wildeside skrev:
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 440 inlägg
Ja, TS behöver bekräfta att det handlar om kablar, inte FK.
Om jag skulle öppna en vägg och finna ett avloppsrör så skulle jag tolka det som ett avloppsrör, som kanske inte längre är i drift. Det är den risken man får beakta här. Alltid bättre att använda materiel avsedd för ändamålet.
Ang anhopning beror det op hur hårt ledningarna kan komma att belastas. I en bostad med max 25 A mätarsäkring behöver man i praktiken inte ta hänsyn till det.
Om jag skulle öppna en vägg och finna ett avloppsrör så skulle jag tolka det som ett avloppsrör, som kanske inte längre är i drift. Det är den risken man får beakta här. Alltid bättre att använda materiel avsedd för ändamålet.
Ang anhopning beror det op hur hårt ledningarna kan komma att belastas. I en bostad med max 25 A mätarsäkring behöver man i praktiken inte ta hänsyn till det.
Nu va det väll så att TS inte fråga om föreskrifterna för elinstallationer!E elmont skrev:
Du kanske missa att läsa hela TS inlägg?S Sportkeps skrev:Jag frågar här och jag vill inte ha standardsvaret - anlita en elektriker. Ville jag det så skulle jag anlita en elektriker. Jag vill inte heller veta om konsekvenserna det ger om man inte anlitar en elektriker. Jag vill endast diskutera frågan kring avloppsrör istället för VP-rör och absolut inget annat what so ever.
Så jag svarade utifrån TS fråga, så mitt svar saknade inte helt bäring.S Sportkeps skrev: