A
Hej.
Utanför källaren har jag ett 3 fas vägg-uttag.
På garageväggen har jag ett mindre säkringsskåp (som på bilden men med väderskydd). Nästa sommar ska jag gräva ner en kabel mellan huset (källaren) och garaget.
Men till dess, tänker jag montera ett väggintag under skåpet på garageväggen. Och då använder jag en 3-fas 25 meter lång förlängssladd, som jag hänger upp lite over marken så att jag har ljus och motorvärme i garaget.

Om vi nu utgår från att det blir en behörig tekniker som kopplar detta: Får det göras på detta viss?

Tack på förhand. Mvh Eric
3-fas vägguttag med väderskydd på en grå bakgrund, liknande det som nämns för tillfällig kabeldragning i inlägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Väggmonterat säkringsskåp med öppen dörr och synliga säkringar, liknande det som ska skyddas med väderskydd. 3-fas vägguttag som ska kopplas till ett säkringsskåp för att försörja ett garage med ström.

Det är inget fel på den lösningen men ska du ändå gräva kan det också vara värt att tänka sig lägga rätt kabel i rör direkt på marken så länge. Har du redan gummikablar är det ju en annan sak då blir det inget extra med tillfälliga lösningen.

• Gilla
Anonymiserad 263386
  • Laddar…
A
GK100 GK100 skrev:
Det är inget fel på den lösningen men ska du ändå gräva kan det också vara värt att tänka sig lägga rätt kabel i rör direkt på marken så länge. Har du redan gummikablar är det ju en annan sak då blir det inget extra med tillfälliga lösningen.
Bra tips. Jag har faktiskt redan den 'riktiga' kabel och kan sätta en stickpropp och skarvuttag på den. 70kr i stället for 1100kr och 10 meter längre. Tack.

Du får i så fall vara med på att det inte är tillåtet (I de flesta fall) att sätta stickpropp och skarvuttag på den typen kabel. Bäst om du kopplar in det rätt i ändarna och gräver ner när det passar sen.

• Gilla
elmont
  • Laddar…
Magnus E K
På bilden är det ett kombinerat tre- och enfasuttag. Om man har ett sånt måste säkringen vara trepolig, inte tre enpoliga som det ser ut som på bilden (annars kan man få bakmatning från en ansluten trefasapparat om båda uttagen används).

A
Magnus E K Magnus E K skrev:
På bilden är det ett kombinerat tre- och enfasuttag. Om man har ett sånt måste säkringen vara trepolig, inte tre enpoliga som det ser ut som på bilden (annars kan man få bakmatning från en ansluten trefasapparat om båda uttagen används).
Den kombinerade är inkopplad av en elfirma som bytte proppskåpet i källaren. Då räknar jag med att dem gjorde rätt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.