Hej!

Köpte ett begagnat wifi-element från Adax. Kopplingsbox ingick ej. På elementet står det 400v (vilket jag behöver) men när jag kom hem såg jag att sladden hade som en slags "stickpropp" och på den står det 16A och 250v?

Kan nån med bättre koll hjälpa mig att förstå detta?

• Etikett på Adax-element med 400V-specifikation, märkt "Neo H 12 WT White", 1200W, tillverkat i Norge, innehåller olika säkerhetsmärken och produktinformation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en stickpropp märkt med 16A och 250V, som används för att diskutera en missmatchning i ett Adax wifi-element.
    Skapa konto
  • Bild av undersidan av ett Adax wifi-element utan kopplingsbox, med sladd och en stickpropp märkt 16A och 250V.
    Skapa konto
RoTe
Är du i Norge eller Sverige?

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Sverige.

Tommty
Adax har denna lösningen, det är en specialkontakt där du behöver kopplingsboxen för att ansluta kontakten.

• Gilla
Nilstyko och 1 till
  • Laddar…
Finns inga dosor i lösvara, om inte någon på forumet har någon liggande. Annars så klipper men stickproppen och kopplar i en dosa med dragavlastning.

Tommty Tommty skrev:
svårt att säga på den bilden då uttaget inte syns. Men borde vara rätt

Annars ska denna funka:
[länk]
Ser ju ut att vara samma? Jag får kolla med Komplett. Tack! Men för någon som inte är så insatt... Varför står det 250 v på sladden och inte 400 v?

Tommty
M M H skrev:
Ser ju ut att vara samma? Jag får kolla med Komplett. Tack! Men för någon som inte är så insatt... Varför står det 250 v på sladden och inte 400 v?
Bara Adax som vet.

Rimlig gissning är att de köper in stickkontakten från tillverkaren färdiggjuten, där tillverkaren har stämplat den som 230v. Men då den är fast monterad på produkten tar Adax över Produktgodkännandet och kabeln och kan använda den till 400v Element också såvida den uppfyller gällande krav.

Adax-boxen är ganska smäckig. Inte värt att betala flera hundra och vänta på leverans. Klipp sladden istället. (tycker jag)

• Gilla
Kardan79 och 1 till
  • Laddar…
Tommty Tommty skrev:
Bara Adax som vet.

Rimlig gissning är att de köper in stickkontakten från tillverkaren färdiggjuten, där tillverkaren har stämplat den som 230v. Men då den är fast monterad på produkten tar Adax över Produktgodkännandet och kabeln och kan använda den till 400v Element också såvida den uppfyller gällande krav.
Ok. 230 hade väl känts lite mer rimligt men 250?
L Lars_P2006 skrev:
Adax-boxen är ganska smäckig. Inte värt att betala flera hundra och vänta på leverans. Klipp sladden istället. (tycker jag)
Smäckig? Är det helt lugnt att klippa sladden alltså och köpa en enklare dosa?

Typ denna? https://www.bauhaus.se/kopplingsdosa-schneider-electric-imt34469-med-plint

Eller så överlåter jag det till elektrikern.

M M H skrev:
Ok. 230 hade väl känts lite mer rimligt men 250?

Smäckig? Är det helt lugnt att klippa sladden alltså och köpa en enklare dosa?

Typ denna? [länk]

Eller så överlåter jag det till elektrikern.
Köp något som heter anslutningsdosa, den har en dragavlastning i sig, för att spänna fast en lös anslutningskabel
https://www.jula.se/catalog/el-och-...dosa-400432/?gad_source=1&gclid=CjwKCAiA0rW6B

https://www.byggmax.se/kopplingsdosa-klämmor-1-eller-2-kablar-med-packning-p296702?gad_source=1

• Gilla
Dan1891 och 2 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Köp något som heter anslutningsdosa, den har en dragavlastning i sig, för att spänna fast en lös anslutningskabel
[länk]

[länk]
Ok! Tack för hjälpen.

Jag fick följande svar idag från Adax (skrev till dom innan jag gjorde tråden här):

"Her anbefaler jeg at du benytter vår koblingsboks som er beregnet for disse ovnene. Se vår hjemmeside https://adax.no/produkt/koblingsboks-for-fast-installasjon/"

Men det funkar alltså lika bra att klippa sladden? Vill bara vara helt säker så att det inte blir nåt knas.

M M H skrev:
Jag fick följande svar idag från Adax (skrev till dom innan jag gjorde tråden här):

"Her anbefaler jeg at du benytter vår koblingsboks som er beregnet for disse ovnene. Se vår hjemmeside [länk]"

Men det funkar alltså lika bra att klippa sladden? Vill bara vara helt säker så att det inte blir nåt knas.
Var inte så ( ursäkta ) nojig, det fungerar lika bra med deras dosa, dom vill sälja, som att ta en anslutningsdosa. Enda skillnaden är att det första blir elemnet med stickpropp och kan tas bort enkelt. Medans det andra blir fast anslutning, funktionsmässig ingen skillnad.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.