Köpe en omvandlare men får ingen ström när jag mäter stiften så får jag fram att den röda är där ström i, verkar inte finnas någon jord i detta uttaget eller har jag fel?

Mäter jag kontakterna så har jag 400 I alla mätningar gjorda, mäter jag mellan röd kabel och vilken som så får jag 220 men hur hänger detta ihopa? Öppen elomvandlare med synliga kablar och kontakter, inklusive en röd kabel och mätningar som nämns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektrisk omvandlare med öppen anslutning, synliga kablar och skruvanslutningar inuti ett rörliknande uttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Röd är jord. Det är nollan som saknas. Det uttaget funkar att köra rena trefaslaster med. Men du kan inte (på tillåtet sätt) få ut 230V från det.

D Daniel 109 skrev:
Röd är jord. Det är nollan som saknas. Det uttaget funkar att köra rena trefaslaster med. Men du kan inte (på tillåtet sätt) få ut 230V från det.
Intressant Daniel, men när jag mäter så borde jag kunna koppla in en kabel mot röd och en mot valfri för att få 220 I uttaget jag köpt dock blir det inte jordat eller har jag fel?

Ja, det går. Men är definitivt inte tillåtet.

• Gilla
CarlC89
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ja, det går. Men är definitivt inte tillåtet.
Vad menar du med ej tillåtet?

Är det saknaden av jord eller är kopplingen otillåten?

Uttaget sitter i garaget och skulle behöva använda uttaget till 220 då jag ska svetsa.
Eftersom detta inte fungerar med köpt adapter så menar du att hela inkopplingen är olagligt gjord?

Det är livsfarlig om du får glapp i jorden eller ett jordfel för då kan du spänningsätta höljet på den jordade apparaten. Så ett absolut NEJ gör inte så för din och din omgivnings säkerhet.
Då är det bättre att koppla om till en enfas matning.
Ps
Ja det är "olagligt" gjort. Uttaget skulle ha varit fullkopplat.

E elmont skrev:
Det är livsfarlig om du får glapp i jorden eller ett jordfel för då kan du spänningsätta höljet på den jordade apparaten. Så ett absolut NEJ gör inte så för dinn och din omgivnings säkerhet.
Tack du verkar kunnig men här är väl ingen jord i uttaget?
De fyra kablar verkar ju ha ström allihop?

E elmont skrev:
Det är livsfarlig om du får glapp i jorden eller ett jordfel för då kan du spänningsätta höljet på den jordade apparaten. Så ett absolut NEJ gör inte så för din och din omgivnings säkerhet.
Hur gör jag det då? För jag har ingen användning av detta uttaget som det är nu, menar du blinda några av kablarna?

Mäter man mellan fas och jord så får man 230Volt, så det du mäter fram 230V mot är inte nollan utan jorden som har samma potential som nolla.

Flippegubben Flippegubben skrev:
De fyra kablar verkar ju ha ström allihop?
Har du mätt mot känd jord att det är spänning på alla kablar? Jag skulle också säga att röd är skyddsjord och att det är 230V mellan jord och respektive fas är helt normalt, men det betyder inte att det är ok att koppla in en förbrukare direkt mellan jord och fas.

E elmont skrev:
Mäter man mellan fas och jord så får man 230Volt, så det du mäter fram 230V mot är inte nollan utan jorden som har samma potential som nolla.
Intressant

Flippegubben Flippegubben skrev:
Hur gör jag det då? För jag har ingen användning av detta uttaget som det är nu, menar du blinda några av kablarna?
Det ska kopplas om i centralen och uttaget ute ska ersättas med ett uttag för 230V. Det är inget lämpligt hempular jobb.

• Gilla
oddan
  • Laddar…
useless useless skrev:
Har du mätt mot känd jord att det är spänning på alla kablar? Jag skulle också säga att röd är skyddsjord och att det är 230V mellan jord och respektive fas är helt normalt, men det betyder inte att det är ok att koppla in en förbrukare direkt mellan jord och fas.
Nej det har jag inte gjort utan bara mätt mellan de olika sladdarna i uttaget.

E elmont skrev:
Det ska kopplas om i centralen och uttaget ute ska ersättas med ett uttag för 230V. Det är inget lämpligt hempular jobb.
Nä jag kommer efter dina kloka råd montera över locket och "glömma" detta uttag bara synd då jag skulle behöva ett 220 exakt där det sitter

Än en gång tack

• Gilla
oddan och 2 till
  • Laddar…
Är det ingen som kan skriva det mest uppenbara svaret?
Byt kabeln mellan elcentralen och uttaget till en med 5 trådar så uttaget blir ”fullkopplat”
Sedan kommer allt att fungera hur bra som helst.

Med TS kompetens så är det ett jobb för elektriker.

Protte

• Gilla
udihow och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.