GK100 GK100 skrev:
Men jag undrar lite också vad dessa ordlekar utan större reell teknisk grund är bra för? De kan säkert vara bra och underhållande i olika mening men lösryckt och utan större insikter i den praktik där reglerna rätt eller orätt verkar är det mer likt en rebus som förströelse.
Det som du nämner som rebus är mer åt religionshållet för mig (lite överdrivet men men), jag söker efter det som stödjer min övertygelse. När det går åt religionshållet så brukar det leda lite bort från ämnet men jag ser det som en naturlig del av diskussionen på ett forum, man bör bara inte låta det gå över styr (ovårdat språk, ohövlighet, personangrepp, etc). Sen så verkar det vara så att inget verkar motivera en diskussionen mer än när någon skriver något som är direkt fel eller tvistigt. Så även om jag har fel (vilket händer) så anser jag att det för diskussionen framåt, må det vara på teoretiskt, praktiskt eller diskussionsmässigt plan.
 
Dina argument börjar falla samman nu.
M merbanan skrev:
Jag tycker det har samma värde som t ex att man kan slå ihop jord och nolla på en 5G6 med koncentrisk jord till en PEN-ledare för att uppfylla 10mm2 kravet.
Förutom att du har fel i just denna sakfråga så blandar du också äpplen och päron. Jag skulle inte på något sätt jämföra behörighetskrav med utförandekrav, det är två helt olika saker. Men jag inser att folk väger behörighetskravet tungt pga skrämselpropaganda.
M merbanan skrev:
Sen tycker jag att ju fler moment som man faktiskt får göra legitimerar att ett forum som detta rådger i olika ärenden.
Nej det är IMHO inte vad man får som styr map elsäkerheten, utan vad man kan. Vad man får är inte oviktigt, men sekundärt i jämförelse.
M merbanan skrev:
I de få fall som mina argument faktiskt skulle kunna gälla så är det ju bara "elsäkerhetslagens krav på kunskap och färdighet" kvar.
Inte så bara. Lägg denna punkt först på dagordningen så blir Sverige säkrare.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Tack för din fråga "Ersätta strömbrytare med dimmer".

Din fråga: En av de vanligaste åtgärderna som hempulare gör att ersätta en väggströmbrytare med en dimmer eller tvärtom. Detta är något som det råder stor osäkerhet om huruvida det är tillåtet eller inte.
Det skulle underlätta om ni tog upp detta scenario i kopplasäkert.se

Frågan har fått nummer 201087 och du kommer att få svar från oss via e-post.

Med vänlig hälsning

ELSÄKERHETSVERKET
Har denna från början av 2018 i min mailkorg, namn på elinspektör anonymiserat:

"
Hej,

Fråga 140591 - Här kommer svar på din fråga.

Rubrik: Byta strömbrytare till dimmer

Svar:

Elsäkerhetsverkets bedömning är att utbyte av installationsströmställare mot dimmer faller in under pkt. 1 i föreskriften ELSÄK-FS 2017:2, 3 kap. 1§.
Det finns således inget förbud enligt regelverket att byta en installationsströmställare i form av strömbrytare till dimmer eller vise versa då det rör sig om komponenter med samma grundfunktion, av och på.
Detta förutsätter emellertid att man inte gör några förändringar i den befintliga gruppledningens utförande, till exempel kompletterande ledare eller anslutningar av olika slag.





Din fråga: Hej,

Jag har försökt hitta tillförlitlig information om hur man får byta ut en strömbrytare till en dimmer. Kräver det auktorisering eller bör man kunna se det som ett enklare arbete som att byta mot en annan strömbrytare?
Sökningar på Google ger lite blandad information.



FRÅGAN BESVARAD AV

X X

Elinspektör
X.X@elsakerhetsverket.se"
 
  • Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.