Det är möjligt att det finns en sån baktanke, men i föreskrifterna står det i princip bara inkoppling och losskoppling av elektrisk utrustning utan närmare specifikationer.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Föreskriften är tydlig, den listar de tillåtna undantagen till den generella regeln om att man inte får utföra något som helst elinstallationsarbete. Att byta en fast inkopplad tvättmaskin är inte ett av dem. Oavsett om bytet av elkopplaren är det.
Jag hade en 3-fas mangel som gick åt fel håll och behövde således byta fasordning. Jag tycker att detta precis faller under vad man får göra. Jag bytte elkopplaren mot en "ny", när jag sedan skruvade tillbaka ledningarna så monterade jag dessa i rätt ordning (annars gör man ju fel vilket man inte skall göra).

Men jag kan förstå resonemanget med att man inte får byta hela tvättmaskinen. Får se om jag kan komma runt det på något sätt.

Undrar hur det blir om den nya elkopplaren man byter till redan har en apparat ansluten till sig...
 
  • Haha
HasseTeknik
  • Laddar…
tommib
Man kan som sagt hålla på sådär hur länge som helst. Anledningen till det är att reglerna uppfattas ha en väldigt märklig gräns här.

Jag tycker dock att HasseTeknik har en väldigt bra teori om varför gränsen går just där. Ur elsäkerhetsperspektiv så måste man bedöma om maskinen man ansluter är lämplig att ansluta just där. Ett rent byte av elkopplare har inga sådana problem eftersom man bara får byta till en ny av samma typ. Det finns förstås möjligheter till ett bristfälligt utförande men det finns det även med de andra sakerna man får göra. Man kan t.ex. glömma att dra åt skruvarna.

Vad jag tycker om nuvarande system är sannolikt bekant för alla som har hängt på forumet ett tag.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Ett rent byte av elkopplare har inga sådana problem eftersom man bara får byta till en ny av samma typ.
Fast detta påstående är inte oomtvistat här. Vissa menar att man faktiskt får byta en digital on/off brytare till en analog (dimmer) medan andra hävdar att det är förbjudet då brytarna inte är av samma typ... :rolleyes:
 
tommib
När du säger digital antar jag att du menar en vanlig strömbrytare (kron eller trapp) till dimmer som inte kräver nolla. Ja, jag har uppmärksammat den diskussionen och en del svar från ELSV kring det. Det är sannolikt tillåtet eftersom det är en fasledare in och en tändtråd ut. Vad brytaren gör mellan är inte så intressant. Men visst, det är inte explicit listat. Det är däremot losskoppling och anslutning av fast installerade maskiner (genom att de ingår i auktorisation B).

Smarta puckar av olika slag ser jag inte att ELSV skulle ha tillåtit. Däremot blir det en intressant frågeställning huruvida man får byta en trasig Plejd mot en hel. Det är ju en elkopplare i egen kapsling.
 
  • Gilla
datja
  • Laddar…
Enligt ett annat svar från verket som har figurerat på forumet får man byta en strömbrytare till dimmer, så dom verkar inte vara helt överens internt.

Men krävs det nolla som inte är framdragen så är svaret enklare.
 
  • Gilla
datja och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Bosse Johansson är överinspektör på Elsäkerhetsverket.
Fast att en överinspektör tycker något betyder inte att en domstol skulle tycka samma sak. :D
 
  • Gilla
Sporris
  • Laddar…
useless useless skrev:
Enligt ett annat svar från verket som har figurerat på forumet får man byta en strömbrytare till dimmer, så dom verkar inte vara helt överens internt.

Men krävs det nolla som inte är framdragen så är svaret enklare.
Tack för din fråga "Ersätta strömbrytare med dimmer".

Din fråga: En av de vanligaste åtgärderna som hempulare gör att ersätta en väggströmbrytare med en dimmer eller tvärtom. Detta är något som det råder stor osäkerhet om huruvida det är tillåtet eller inte.
Det skulle underlätta om ni tog upp detta scenario i kopplasäkert.se

Frågan har fått nummer 201087 och du kommer att få svar från oss via e-post.

Med vänlig hälsning

ELSÄKERHETSVERKET
 
P PJSL skrev:
Hur ändrar jag så att 230 V tvättmaskin kan kopplas in?
De nedre sladdarna går ut till nuvarande trasiga äldre modell 400 V tvättmaskin.
Se bild.
Tacksam för svar
Per
Jag hade först flyttat inkommande jord till övre jordskruven så man slipper blanda olika sorts trådar i samma. Utgående ser ut att vara enkelledare vilket får mig att tro att utgående är en installationsledning. Nya tvättmaskinen har förmodligen en lös sladd och då behövs en dragavlastning. Eventuellt förmår förskruvningen att klämma tillräckligt om kabeln.

Sedan var det det där med att byta elkopplare respektive lossa fast installerad kabel men den diskussionen har redan startat.
 
P PJSL skrev:
Hur ändrar jag så att 230 V tvättmaskin kan kopplas in?
De nedre sladdarna går ut till nuvarande trasiga äldre modell 400 V tvättmaskin.
Se bild.
Tacksam för svar
Per
Jag fattar inte riktigt hur detta är kopplat? Kommer både ingående el och utgående el till tvättmaskinen på undre sidan av brytaren? Och isåfall, i samma kabel?
 
Dan1891 Dan1891 skrev:
Jag fattar inte riktigt hur detta är kopplat? Kommer både ingående el och utgående el till tvättmaskinen på undre sidan av brytaren?
Nej inkommande kommer in genom brytarens bakstycke.

Närbild på kablar anslutna till baksidan av en elektrisk brytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Elektriska kablar anslutna till en brytares baksida med synliga skruvförbindelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men man fick titta ett par gånger...
 
Alfredo Alfredo skrev:
Nej inkommande kommer in genom brytarens bakstycke.

[bild]

[bild]

Men man fick titta ett par gånger...
Aha!
Det var inte lätt att se :)
 
Alfredo Alfredo skrev:
Nej inkommande kommer in genom brytarens bakstycke.

[bild]

[bild]

Men man fick titta ett par gånger...
Inkommande med FK som rimligt i sammanhanget men sen EK på utgående sida verkar dåligt som anslutningssladd. Kanske det ändå går att klämma in som ett byte av elkopplare utan loss- och inkoppling av själva maskinen. :)
 
I vanlig ordning är jag inte insatt i juridiken men vill flika in en liten sak, nämligen att man ska “veta vad man gör” för att få genomföra de arbeten ni diskuterar. Jag vet inte om enklast möjliga beskrivning via ett forum räknas som att veta vad man gör. Även om det nu skulle göra det, så finns det risker med att fixa med elen som okunnig.

Det är ändå livsfarliga saker man hanterar. Saknar man en djupare kunskap är det lätt att missa detaljer som kan orsaka både det ena och det andra. Jag personligen guidar inte mina (omtyckta) närstående via telefon, just för att de inte reagerar på saker som avskavd isolering, lösa kardeler, felaktigt åtdragna skruvterminaler etc.

Förstår man inte skillnaden mellan en- och trefas, 230 och 400 V, skyddsjord och nolla och allt vad det heter på ett djupare plan tycker jag gott att man kan anlita någon för småsaker. Ta ett varv runt villan så hittar du säkert ett tiotal saker elektrikern kan se över när han ändå är där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.