harry73
D Dilato skrev:
Det är ju ett statligt verk som kommit på den brillianta regelskrivningen så...
Tänkte inte på det :geek:
[bild]
Sedan finns der en myndighet som skriver "brott kan ej styrkas" och då är allt bra igen
 
  • Haha
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
M merbanan skrev:
Om man då byter en elkopplare och helt enkelt struntar i att återmontera den fast anslutna utrustningen (apparaten) så tycker jag att man lite elegant kommer runt losskopplingsdelen. Inget från #39 faller ut.

Att koppla in något nytt har jag svårare att argumentera för. Att underhålla sin fast anslutna apparat är ju tillåtet, iaf under tiden som man byter elkopplare. Det bästa jag kommer på är att man kan "underhålla" en del i taget av sin apparat tills det bara är anslutningskabeln kvar (som man då behåller). Lite som när man renoverar ett hus utan att riva det genom att ta en del i taget.
Jag vet inte om du är seriös här eller bara trollar. Vad tror du att du uppnår genom att bända på behörighetsregler? Jag kan svara, du uppnår ingenting. Det enda som gäller alla dagar i veckan är att göra ett korrekt jobb. Klantar man sig så att det sker en olycka så åker man dit oberoende av om man fick göra jobbet, helt oberoende på hur mycket du böjer på behörighetsreglerna. Gör man ett bra jobb så händer i praktiken ingenting, även om man inte fick göra jobbet.

Så fokusera på hur jobbet ska göras korrekt istället för att bråka hjärnan med allehanda fåniga böjar på behörighetsreglerna.
 
  • Gilla
Allmäntvetgirig och 3 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag vet inte om du är seriös här eller bara trollar. Vad tror du att du uppnår genom att bända på behörighetsregler?
Jag trollar seriöst. Nåja intentionen är att belysa omständigheter som faktiskt medger en person med tillräcklig kunskap att faktiskt utföra fler moment än vad allmänuppfattningen förmedlar, ofta då som en bieffekt när man gör något som är tillåtet för någon med nödvändig kunskap.

I praktiken så är det ju 10 ggr viktigare att en elinstallation är utförd på ett säkert sätt än att rätt person utförde den. Men genom att belysa svagheter i nuvarande formuleringar så hoppas jag på att man i framtiden kan hitta luckor i lagen (eller ny lagstiftning) som faktiskt medger att en kunnig person lagligen får utföra vissa elinstallationsarbeten utan drakoniska regler.

Tills dess så får jag nöja mig med tidigare nämnda exempel, om min tolkning håller juridiskt kommer vi aldrig få veta. En annan poäng är att vidga vyn gällande elinstallationer då det faktiskt är innehavaren av en elinstallation som är ansvarig för den. Många gånger har jag hört och läst att endast elektriker ska öppna elcentraler. En sådan inställning medverkar till att gemene man inte fördjupar sig i det som faktiskt denne är ansvarig för. Om man faktiskt förstår hur saker fungerar så blir man en bättre beställare av åtgärder och slutresultatet blir förhoppningsvis säkrare och bättre

Detta leder mig in på en annan punkt som jag tycker mig hittat i gråzonen av regelverket. Efterdragning av skruvar i en elcentral. Om jag minns rätt så står det något liknande "utförande, ändring eller reparation" vilket jag inte tycker faller in på om man drar åt en skruv i underhållssyfte. Man får dock inte göra det i reparerande syfte pga en glappande ledningar då det då faller under elinstallationsarbete.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Det är första gången du nämner kunskap i samband med dessa behörighetsböjar. Men återigen undrar jag över syftet med att leta kryphål. Vilket värde har det att kunna visa ett resonemang för att något är tillåtet? För vem skulle du lägga ut texten och motivera din handling?

- Det är en mikroskopisk chans att du hamnar i domstol för brott mot elsäkerhetslagens krav på behörighet, och där är sannolikheten troligen över 99.99% att elsäkerhetsverkets tolkning kommer att gälla.
- Om du orsakar en olycka så hamnar du i en annan domstol som troligen är totalt ointresserad av vad du fick göra utan enbart ser till brottet att du faktiskt skadade någon annan.
- Och detta forum är inte rätt ställe att försöka påverka lagen.

Jag förstår att det handlar om att känna i ryggraden att man varit laglydig och det säger jag ju ingenting om, man ska följa lagen och känna sig trygg med vad man gjort. Jag vill dock återigen uppmana till att lägga den mesta energin på att följa elsäkerhetslagens krav på kunskap och färdighet och få den att väga lika tungt, eller tyngre, än paragrafen om behörighet.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Men återigen undrar jag över syftet med att leta kryphål.
Jag tror inte @merbanan egentligen letar några kryphål utan att vi helt enkelt är några här som gärna dissekerar diverse lagstiftning så långt det bara går. Det må gälla en bostadsrättshavares rättigheter, regler för skyltning vid parkering eller som här, elinstallationsarbete.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Ett problem är väl att lagstiftningen/regelverket inte styrs av sunt förnuft.

En elektroingenjör som dimensionerat en anläggning får inte koppla i den.

En elinstallatör utan auktorisation får inte utföra exakt samma sak hemma, privat, som han får göra hos en kund till det företag han är anställd hos.

Egenkontrollsystemet är ju egentligen absurt, att den som utför arbetet inte behöver auktorisation.

Tänk om det var samma system inom exempelvis sjukvården.

Då skulle det räcka med att det finns en ansvarig kirurg som sedan kan delegera till någon anställd att operera.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Egenkontrollsystemet är ju egentligen absurt, att den som utför arbetet inte behöver auktorisation.
Vederbörande behöver inte ens någon utbildning. Sen är det kanske inte så många firmor som anställer folk utan kompetens, men det är iallafall inget krav enligt elsäkerhetsverket...


Största problemet med dagens lagar och förordningar som styr vem som får göra vad är att dom aldrig har testats rättsligt. Det finns inte en enda dom som klargör vart gränserna går.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vederbörande behöver inte ens någon utbildning.
Fast det gäller rent krasst de flesta yrken. Varken statsminister, storbolags-VD eller rymdfarare har några formkrav kring utbildning. Inte heller mer närliggande yrken som snickare eller rörmokare. Rent allmänt kan jag nog tycka att individens kompetens är avsevärt mer intressant än formell utbildning. Om sedan dagens system säkerställer kompetenta elektriker låter jag vara osagt.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Fast det gäller rent krasst de flesta yrken. Varken statsminister, storbolags-VD eller rymdfarare har några formkrav kring utbildning. Inte heller mer närliggande yrken som snickare eller rörmokare. Rent allmänt kan jag nog tycka att individens kompetens är avsevärt mer intressant än formell utbildning. Om sedan dagens system säkerställer kompetenta elektriker låter jag vara osagt.
 
Jo det var jag som startade den här tråden. Många synpunkter.
När jag drog den gamla elektrohelios tvmaskinen så visade det sig att man redan hade i en annan dosa omvadlat spänningen till 230V till vanlig kontakt.
Så jag slipper mecka med elen. Viktigt med säkerhet. Det är ändå bra att man kan göra en del grejer själv. Att ta hit en elektriker skulle ha kostat säkert ett par tusen med resa..
 
Fairlane
P PJSL skrev:
Jo det var jag som startade den här tråden. Många synpunkter.
När jag drog den gamla elektrohelios tvmaskinen så visade det sig att man redan hade i en annan dosa omvadlat spänningen till 230V till vanlig kontakt.
Så jag slipper mecka med elen. Viktigt med säkerhet. Det är ändå bra att man kan göra en del grejer själv. Att ta hit en elektriker skulle ha kostat säkert ett par tusen med resa..
Bra att det löste sig, men der är inte frågan om att omvandla 400V till 230V.
Du har tre faser, jord och nolla. Mellan två faser är det 400V. Mellan fas och nolla är det 230V. Ingen omvandling sker.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Men återigen undrar jag över syftet med att leta kryphål. Vilket värde har det att kunna visa ett resonemang för att något är tillåtet?
Jag tycker det har samma värde som t ex att man kan slå ihop jord och nolla på en 5G6 med koncentrisk jord till en PEN-ledare för att uppfylla 10mm2 kravet. Men är den inte koncentrisk så faller det på regler om uppmärkning av ledare. Någon direkt juridisk prövning av detta har nog aldrig skett man har nog bara sett att det uppfyller lagstiftningens paragrafer. Vilket jag tycker att mina resoneman också gör.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
För vem skulle du lägga ut texten och motivera din handling?
Rent konkret, för alla som vill/(orkar) läsa mina inlägg på detta forum. Sen är det som @Alfredo säger, jag tycker om att vrida och vända på logiken i lagtexterna. Sen tycker jag att ju fler moment som man faktiskt får göra legitimerar att ett forum som detta rådger i olika ärenden. Det brukar ju dimpa in någon individ per månad som tycker att man skall lämna allt till yrkesfolk. Då kan det vara bra att ha lite kreativa argument för att påstå att saker inte är så klara som man trott.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag vill dock återigen uppmana till att lägga den mesta energin på att följa elsäkerhetslagens krav på kunskap och färdighet och få den att väga lika tungt, eller tyngre, än paragrafen om behörighet.
I de få fall som mina argument faktiskt skulle kunna gälla så är det ju bara "elsäkerhetslagens krav på kunskap och färdighet" kvar.
 
M merbanan skrev:
Jag tycker det har samma värde som t ex att man kan slå ihop jord och nolla på en 5G6 med koncentrisk jord till en PEN-ledare för att uppfylla 10mm2 kravet. Men är den inte koncentrisk så faller det på regler om uppmärkning av ledare.
Är det en 5G6-kabel så har den ingen koncentrisk jord.
En kabel med koncentrisk jord heter tex 4x6/6.
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Är det en 5G6-kabel så har den ingen koncentrisk jord.
En kabel med koncentrisk jord heter tex 4x6/6.
Nu är du alldeles för logisk och fyrkantig för dessa olymper som ibland gör nedslag i den simpla eltekniken. :)
 
M merbanan skrev:
Jag tycker det har samma värde som t ex att man kan slå ihop jord och nolla på en 5G6 med koncentrisk jord till en PEN-ledare för att uppfylla 10mm2 kravet. Men är den inte koncentrisk så faller det på regler om uppmärkning av ledare. Någon direkt juridisk prövning av detta har nog aldrig skett man har nog bara sett att det uppfyller lagstiftningens paragrafer. Vilket jag tycker att mina resoneman också gör.



Rent konkret, för alla som vill/(orkar) läsa mina inlägg på detta forum. Sen är det som @Alfredo säger, jag tycker om att vrida och vända på logiken i lagtexterna. Sen tycker jag att ju fler moment som man faktiskt får göra legitimerar att ett forum som detta rådger i olika ärenden. Det brukar ju dimpa in någon individ per månad som tycker att man skall lämna allt till yrkesfolk. Då kan det vara bra att ha lite kreativa argument för att påstå att saker inte är så klara som man trott.



I de få fall som mina argument faktiskt skulle kunna gälla så är det ju bara "elsäkerhetslagens krav på kunskap och färdighet" kvar.
Jag brukar läsa dina inlägg i denna forumdel det är inte betungande alls och lätt att orka. Men jag undrar lite också vad dessa ordlekar utan större reell teknisk grund är bra för? De kan säkert vara bra och underhållande i olika mening men lösryckt och utan större insikter i den praktik där reglerna rätt eller orätt verkar är det mer likt en rebus som förströelse. Inget direkt fel i det men ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.