GK100 GK100 skrev:
Kanske det ändå går att klämma in som ett byte av elkopplare utan loss- och inkoppling av själva maskinen. :)
Absolut, det är ju inte TS fel att det råkade hänga fast en ny tvättmaskin i den brytare han bytte till! :crysmile::cool:
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
harry73
J.A.Olsson J.A.Olsson skrev:
Det är ändå livsfarliga saker man hanterar. Saknar man en djupare kunskap är det lätt att missa detaljer som kan orsaka både det ena och det andra.
Men du lagar mat med skarpa knivar och heta saker?
 
harry73 harry73 skrev:
Men du lagar mat med skarpa knivar och heta saker?
Med erforderlig skyddsutrustning och efter genomgången läkarundersökning, ja. Tycker du på allvar att det är jämförbart med att rekommendera en total novis att koppla gammal el, eller ville du bara visa vad tuff du är?
 
  • Gilla
Dan1891
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Men du lagar mat med skarpa knivar och heta saker?
Det där var väl ingen bra jämförelse, tycker du det själv?
 
  • Gilla
J.A.Olsson
  • Laddar…
harry73
Dan1891 Dan1891 skrev:
Det där var väl ingen bra jämförelse, tycker du det själv?
Jag tycker det är en relevant jämförelse. Det vi diskuterar här, är inte att dra ny el inkl mätarställning i ett helt hus, men enkla elakheter som befinner sig i gränslandet mellan vad man får och inte får göra som privatperson.
Tittar jag på de olyckor jag var med om under matlagningen, handlar det i princip alltid om handhavande fel, som man kan undvika med bra utbildning och professionellt beteende.
Jag har som tur är inte skärt i en pulsåder, men andra har.
Jag glömde däremot en grytpanna med smör i på en platta. Upptäckte det när den fattade eld. Första reflexen var att ställa den under kranen, men kom i sista sekund på att det inte var bra. Därefter tog jag en handduk för att täcka över. Jag hade både brandfilt och lock i närheten :oops:.
De enkla elarbeten jag gjorde var inte så dramatiska
 
  • Gilla
ptlf
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Jag tycker det är en relevant jämförelse. Det vi diskuterar här, är inte att dra ny el inkl mätarställning i ett helt hus, men enkla elakheter som befinner sig i gränslandet mellan vad man får och inte får göra som privatperson.
Tittar jag på de olyckor jag var med om under matlagningen, handlar det i princip alltid om handhavande fel, som man kan undvika med bra utbildning och professionellt beteende.
Jag har som tur är inte skärt i en pulsåder, men andra har.
Jag glömde däremot en grytpanna med smör i på en platta. Upptäckte det när den fattade eld. Första reflexen var att ställa den under kranen, men kom i sista sekund på att det inte var bra. Därefter tog jag en handduk för att täcka över. Jag hade både brandfilt och lock i närheten :oops:.
De enkla elarbeten jag gjorde var inte så dramatiska
Jisses vad argument du hade för den jämförelsen...Jag håller inte alls med, det är liksom helt olika risker vi pratar om här...
 
J.A.Olsson J.A.Olsson skrev:
Jag vet inte om enklast möjliga beskrivning via ett forum räknas som att veta vad man gör. Även om det nu skulle göra det, så finns det risker med att fixa med elen som okunnig.
Om du läser tillbaka lite på forumet så ser du att vi ingalunda kombinerar okunnighet med elinstallationsarbete, utan forumet är ganska duktiga på att se ifall frågeställaren har eller kan tillgodogöra sig de kunskaper som krävs för det arbete frågan handlar om. Det är väldigt nära förtal från din sida.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är väldigt nära förtal från din sida.
Jag har läst många inlägg , mycket bra sådana från dig, men detta hänger jag inte med på? Förtal? Hur får du det till det?
 
useless useless skrev:
Ja, man får byta elkopplaren, men inte koppla lös apparaten eller koppla in en ny...
Ja, så är det. Precis denna fråga var uppe i samband med de nya föreskrifterna som är på väg ut, men det är faktiskt ingenting konstigt med detta, egentligen.

Att byta en elkopplare mot en likadan kräver inga nämnvärda kunskaper. Det kan anses vara ofarligt, vilket sedan 1919 är "definitionen" på arbeten som inte kräver behörighet.

Att ansluta en tvättmaskin kräver däremot kunskaper kring skyddsjordning, skydd (säkring/JFB), dimensionering, TM's placering, TM's kapslingsklass, yttre påverkan mm. Det är i stort saker som man bedömer vid installation av ett uttag.

Man torde därmed IMHO få byta en sådan elkopplare även om det innefattar losskoppling och återanslutning av en och samma apparat. Det förutsätter att den som initialt anslöt apparaten hade kunskaper för att göra det.
 
  • Gilla
merbanan och 3 till
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Jisses vad argument du hade för den jämförelsen...Jag håller inte alls med, det är liksom helt olika risker vi pratar om här...
Vaddå helt olika risker?

Vad hade hänt om @harry73 hade spolat i vatten i den brinnande grytan?

Jo, det hade blivit ett enormt brandmoln som med lätthet hade skadat/bränt harry73 rejält samt troligen hade det även börjat brinna i köksinredningen/taket med stor risk för utbrunnen bostad.
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Jag har läst många inlägg , mycket bra sådana från dig, men detta hänger jag inte med på? Förtal? Hur får du det till det?
Om du saknar självrannsakan så lägger jag ingen tid på att diskutera det. Fundera på om du har någon grund till hypotesen att forumet ger enklast möjliga beskrivningar till folk som inte har kunskapen att tillgodogöra sig dessa.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Om du läser tillbaka lite på forumet så ser du att vi ingalunda kombinerar okunnighet med elinstallationsarbete, utan forumet är ganska duktiga på att se ifall frågeställaren har eller kan tillgodogöra sig de kunskaper som krävs för det arbete frågan handlar om. Det är väldigt nära förtal från din sida.
Jag har faktiskt läst en och annan tråd innan den här. Jag håller med om att det generellt hålls på en bra nivå, men ser inte hur det kan skada att någon till och från påminner om riskerna, mer än de juridiska tveksamheterna?
Du är en trovärdig skribent här på forumet, betydligt mer så än jag. Förklara gärna hur mitt inlägg kan ses som förtal.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Om du saknar självrannsakan så lägger jag ingen tid på att diskutera det. Fundera på om du har någon grund till hypotesen att forumet ger enklast möjliga beskrivningar till folk som inte har kunskapen att tillgodogöra sig dessa.
OK...Jag måste väl vara mindre begåvad eller nått, men jag förstår faktiskt inte alls vad du menar här?
 
Se svaret till Dan ovan, som inte var riktat till honom, sorry.

Edit: Och detta inlägg var riktat till J.A.Olsson, sorry.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Vaddå helt olika risker?

Vad hade hänt om @harry73 hade spolat i vatten i den brinnande grytan?

Jo, det hade blivit ett enormt brandmoln som med lätthet hade skadat/bränt harry73 rejält samt troligen hade det även börjat brinna i köksinredningen/taket med stor risk för utbrunnen bostad.
OK, så du menar att koppla el är samma risk som att laga mat?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.