Skull göra något så 'enkelt' idag som att koppla ihop min nya blandare med mina gamla rör.

Blandaren en FM Mattsson 9000E kommer med 10mm anslutning för kall respektive varmvatten samt en 1/2" för anslutning för diskmaskin. Jag tar bilder på kopplingarna samt manual och även bilder där jag håller en tumstock över respektive gängning på mina rör (kopplingar på kulventilernas ändar) och åker till Bauhaus.
Hand med tumstock mäter avståndet mellan två rörkopplingar under diskbänk, rören är kopplade till kulventiler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tre metallkopplingar hålls mot en bakgrund av grå plast- och metallrör i ett kök eller badrum.
Skapa konto
Närbild på en kopplingsgänga, en tumstock mäter diametern på insidan av kopplingen.
Skapa konto

Resa 1)
Efter att ha kollat på några youtube clip tror jag mig kommit fram till att jag ska ha någon form av halvkoppling men är osäker så visar bilderna för personen från VVS, han ger mig 2 halvkopplingar och säger att det är de här du behöver. När det kommer till kopplingen för diskmaskin får jag en sexkantnippel 20x15. Åker hem med dessa och kollar om det verkar rätt men nejdå. Gängan på halvkopplingen är allt för stor och passar inte. Sexkantnippeln är visserligen rätt dimension men den skulle ju förstås varit en hona-hane och inte hane-hane. Så tillbaka igen.

Resa 2)
"Ajdå var det mindre rör, då ska du ha en sån här [Kopplingsmutter Dy10 G3/8] och två förminskningar 10x12mm, får även med mig en [Bussning 20x15]. Förövrigt så har de flyttat returen så den är på andra sidan varuhuset så man måste gå ut och gå runt hela byggnaden till baksidan för att först göra retur innan man går in igen. Så hem igen.
Passar nu då? Mjo bussningen blev rätt. Men förminskningarna? nej de går inte i. Så bara att åka tillbaka igen.

Resa 3) Ny person på VVS, "nej det ska ju vara klämkoppling på det där, kör på kopplingsmuttrarna du fick och så enbart en klämring på det. Ojdå vi har slut på 10mm klämringar...". Så en tur till Biltema

Resa 4) Plockar upp klämringar, köper även lite rörtejp (känns som det kommer behövas).
Hem och prova, varmvattnet går bra verkar det som men kallvattnet vill inte bli tät och öppnar och kollar och den verkar inte dra åt klämringen. Efter att ha plockat isär varmvattnet igen för att se vad skillnaden är ser jag att den visserligen höll tätt men nog enbart pga rörtejpen för klämringen har blivit mos nedtill även om den klämts upptill. Anledningen till att den andra inte funkade alls visade sig vara pga att ena kopplingsmuttern jag fick var 12mm och inte 10mm så den klämde inte ordentligt på klämringen. Så tillbaka till Bauhaus igen.

Resa 5) I youtube klippet jag kollade på tidigare nämndes det att man enbart kan använda sig av klämringar på fasade gängningar och mina är så klart raka. Påtalar detta för person nr 3 från VVS och får då rådet att ta bort den koppling som sitter uppe på mina ballofixer och sätta en med fasad kant, låter rimligt och rätt och får en rak koppling [Dy10 (förminskning) x invändig G1/2] där han säger att jag fortfarande behöver använda mina 10mm kopplingsmuttrar för den som följer med i denna sats är en 12mm.
Ok tycker det verkar vara en onödigt stor del men vill få detta klart. Åker hem men inser snart att även han gjorde en tankevurpa för tar jag bort förminskningen har jag ju ett 12mm hål så även om det är fasat är det ju för stort för en 10mm klämring. Med förminskningen blir det för långt för att kunna sätta på kopplingsmuttern med klämring under och förminskningen är dessutom inte fasas i alla fall så det hade inte blivit bättre än innan.

Så nu står jag inför min 6e resa i hopp om att få ihop detta under morgondagen. Min varmvatten koppling får nog för övrigt vara som den blev med en halvtrasig klämring och tejp för jag vet inte hur jag ska få bort den mosade klämringen från röret från blandaren. Några idéer om hur jag gör det utan att skada kopplingen från blandaren?
Hand håller ett rör med koppling, inspekterar anslutningens gängor i ett försök att anpassa dem till en ny blandare.
Skapa konto

Redigerat:
  • Haha
Peter_Ker
  • Laddar…
Först och främst har du en bild på eländet? Vad har din Bauhaus på hyllan? Bara admiral eller något vettigt?

Tanken på att att låta varmvattnet, som är tätt för stunden, vara känns som en vattenläcka som bara väntar på att hända. Gängtejp och klämringskopplingar gör inte ihop och släpper detta och ett försäkringsbolag kommer och kollar riskerar du att stå helt utan ersättning. Gör om och rätt

• Gilla
Peter_Ker och 1 till
  • Laddar…
M myrstack skrev:
Först och främst har du en bild på eländet? Vad har din Bauhaus på hyllan? Bara admiral eller något vettigt?

Tanken på att att låta varmvattnet, som är tätt för stunden, vara känns som en vattenläcka som bara väntar på att hända. Gängtejp och klämringskopplingar gör inte ihop och släpper detta och ett försäkringsbolag kommer och kollar riskerar du att stå helt utan ersättning. Gör om och rätt
Ja så där av frågan, hur får jag lämpligtvis av den böjda klämringen? Den sitter ju fast på 10mm röret från blandaren så inte som jag bara kan kapa röret och börja om.

Kan slänga upp lite bilder för att göra tråden färggladare.

• Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
Tyvärr så är ju rörkopplingar i allmänhet och klämringskopplingar i synnerhet en djungel av guds nåde! Man har i världen inte kunnat bestämma sig för ett, två eller tre sätt att koppla ett rör mot ett annat utan det finns dussintals bara i Sverige.

Så, lite bilder och mått så kan säkert någon här peka i bättre riktning än Bauhaus personal. Där måste man veta vad man ska ha oftast...

Angående klämringen. Kan vara svårt att få av om den bitit sig fast ja. Och tyvärr är det stor risk att man skadar röränden när man får loss den så att det blir repor som läcker sen.

Jag undrar om inte person 1 där faktiskt gav mig rätt sak från början men fel dimension för mina gängor bara. När jag tittar på bilden nu så ser de ju ut som de skulle suttit bra på mina gängor som var platta om bara dimensionen varit rätt. Synd att han gick på ny idé men han trodde ju då att de var 12mm eller vad han nu sa o gick på tanken med förminskningarna. Metallgängor och två kopplingar på en yta med en kvitto från Bauhaus, storleken verkar vara en viktig detalj.
Skapa konto

För ditt varm och kallvatten har du ju två Vatette kulventiler och med vad som ser ut gissningsvis är en övergång från utvändig R15 till utvändig R10 eller liknande. Denna delen skulle jag skippat och kört en vanlig Vatette halvkoppling med en förminskning ner till 10mm som kranens släta ändar har. Du behöver du halvkopplingen (för gissningsvis din 12 eller 15mm koppling), förminskning till 10mm och sedan en klämring för samma dimension. Enkelt och enligt regler

M myrstack skrev:
För ditt varm och kallvatten har du ju två Vatette kulventiler och med vad som ser ut gissningsvis är en övergång från utvändig R15 till utvändig R10 eller liknande. Denna delen skulle jag skippat och kört en vanlig Vatette halvkoppling med en förminskning ner till 10mm som kranens släta ändar har. Du behöver du halvkopplingen (för gissningsvis din 12 eller 15mm koppling), förminskning till 10mm och sedan en klämring för samma dimension. Enkelt och enligt regler
Ja det stämmer att det sitter en övergång från 15 till 10 efter kulventilen. Så det jag ska ha är en halvkoppling med 15mm gänga och hål för 10mm? Vart kommer förminskningen in i bilden?

T TypRätt skrev:
Ja det stämmer att det sitter en övergång från 15 till 10 efter kulventilen. Så det jag ska ha är en halvkoppling med 15mm gänga och hål för 10mm? Vart kommer förminskningen in i bilden?
Under förutsättning att din kulventil är en rak DY15XDY15 (och detta bekräftar du genom att om du hittar en konisk ände på ventilen) så behöver du:
2 x KOPPLINGSMUTTER VATETTE DY15
Kopplingsmutter i metall med inre gängor, använd för VVS-installationer, visas i närbild på bilden.
Skapa konto

2 x FÖRMINSKNING VATETTE NICKEL 15X10MM

Messingfärgad koppling med konisk ände, troligen använd för att ansluta flexslang till en kulventil i ett 15mm rörsystem.
Skapa konto

Förminskningarna här är för att hantera att du har släta 10mm ändar på din kran i respektive ände på din flexslang och din mutter är gissningsvis för ett 15mm hål. Då åker då på att försöka försiktigt ta bort den trasiga klämringen som sitter på än av de släta ändarna på flexslangen.

Om det nu skulle visa sig att mitt ögonmått är felkalibrerat och du har 12mm rör som kommer in underifrån och ventilen är en DY15XDY15 får du givetvis skaffa en mutter för 12mm koppling samt 12X10MM förminskning istället.

Konisk ände:
Närbild av en kromad kulventil med text "VATETTE" på sidan, och en konisk ände synlig till vänster.
Skapa konto

För din diskmaskinskoppling ser det gissningsvis ut som att du bara behöver en bussning från R20 som gissningsvis är diskmaskinens dimensions till R15 som är vad du har ut från kranen

Den är nog inte konisk, dimensionen är G1/2 vad det är i mm är för mig oklart men innermåttet på något som passar att skruva på är 20mm utan att mäta gängningen. Närbild av en metallrörskoppling med gängad anslutning, troligen G1/2-dimension, mot en ljus bakgrund.
Skapa konto

Eller menar du insidan så är den nog fasad ja.

Insidan ska vara fasad så en klämring i normala fallet komprimeras mot röret eller i ditt fall förminskningen

Men finns det förminskning från typ 15 eller vad innermåttet är till 10mm? Jag har en förminskning från 12-10 men dessa är ju för små och skulle bara ramla ner i kulventilen. Jag begriper heller inte hur jag använder dessa förminskningar tillsammans med klämkopplingen för förminskningen har ju inte någon fasning så jag kan ju inte köra i någon klämring i den.

Ok, ny resa och fick förklarat för mig hur förminskningen funkar så det jag fick förra gången hade faktiskt funkat, bara inte som jag trodde det skulle användas men för enkelhetens skull fick jag istället dessa och lämnar tillbaka tidigare försök. Halvkoppling från Admiral i plastpåse, märkt 10xR15, art.nr 30799, på ljus yta.
Skapa konto

T TypRätt skrev:
Men finns det förminskning från typ 15 eller vad innermåttet är till 10mm? Jag har en förminskning från 12-10 men dessa är ju för små och skulle bara ramla ner i kulventilen. Jag begriper heller inte hur jag använder dessa förminskningar tillsammans med klämkopplingen för förminskningen har ju inte någon fasning så jag kan ju inte köra i någon klämring i den.
Ja, det finns förminskning från 15-10 om det är det som du behöver. Sedan behöver du ingen klämring till en förminskning för den är både klämring och förminskning i en och samma produkt.

T TypRätt skrev:
Ok, ny resa och fick förklarat för mig hur förminskningen funkar så det jag fick förra gången hade faktiskt funkat, bara inte som jag trodde det skulle användas men för enkelhetens skull fick jag istället dessa och lämnar tillbaka tidigare försök. [bild]
Nu kommer säkert denna mutter passa och det finns en chans att det blir tätt men att köra en mutter från admiral på en kulventil från Vatette är inte enligt tillverkarens instruktion eller säker vatten.

Givet var du är kanske det spelar mindre roll men bara för att ha det sagt

Hoppas du fått instruktioner eller läst på hur du drar en koppling med en förminskning?! Väldigt viktigt att man först drar den så du känner "knäcket" där förminskningen komprimeras och sedan fortsätter att dra enligt tillverkarens instruktion som ofta är 1-2 varv efter att du inte längre kan dra längre med handkraft. I ditt fall med blandade tillverkare på mutter och kulventil är det ju svårt att peka på exakt rätt instruktion att följa

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.