927 läst · 3 svar
927 läst
3 svar
4-ledare till bastugivare
Bastuplaneringen fortsätter...
Hur går man lämpligen in med givaren till bastun?
Gamla givaren sitter helt fel enligt monteringsanvisningen för den nya kontrollenheten. Den nya Harvia-givaren ska sitta på vägg bakom, rakt ovanför aggregatet
Jag kan lätt borra in ett vp lågt bredvid befintligt hål för matningen av aggregatet.
Men sedan på insidan? Kopplingsdosa med hål i baksida och ut med silikonsladden från dosan och sedan klamma?
Kabelkanal mellan dosa och givare?
Medskickad kabel är alldeles för kort men jag tänkte lödskarva och lägga på krympslang till någon signalkabel vilken som helst. Silikonet lär väl bara behövas inne i bastun.
/Höghus
Hur går man lämpligen in med givaren till bastun?
Gamla givaren sitter helt fel enligt monteringsanvisningen för den nya kontrollenheten. Den nya Harvia-givaren ska sitta på vägg bakom, rakt ovanför aggregatet
Jag kan lätt borra in ett vp lågt bredvid befintligt hål för matningen av aggregatet.
Men sedan på insidan? Kopplingsdosa med hål i baksida och ut med silikonsladden från dosan och sedan klamma?
Kabelkanal mellan dosa och givare?
Medskickad kabel är alldeles för kort men jag tänkte lödskarva och lägga på krympslang till någon signalkabel vilken som helst. Silikonet lär väl bara behövas inne i bastun.
/Höghus
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 436 inlägg
Jag tolkar dig som att kontrollpanelen sitter på utsidan, och att givaren ska kopplas till denna? Kan du inte borra ett hål högre upp på väggen då och gå in där direkt till givaren? Då kanske befintligt kabel räcker fram?
Om kabeln ska löpa på insidan behövs annars lämpligt värmeskydd. Det är visserligen ingen starkström i denna givarkabel men det är ju bra om den fungerar.
Om kabeln ska löpa på insidan behövs annars lämpligt värmeskydd. Det är visserligen ingen starkström i denna givarkabel men det är ju bra om den fungerar.
Mellan kontrollpanel (inne i duschutrymme) och basturum är själva duschhörnan. Enklast är alltså att gå igenom en innervägg från kontrollenheten till angränsande rum. Sedan igenom samma innervägg till bastuaggregatet. Behöver silikonkabeln ytterligare värmeskydd? Det står inget om det i monteringsanvisningen.
/Höghus
/Höghus
Det får bli en Eljo U56 IP65-dosa med dragavlastning för givarkabeln som klammas upp till ovanför aggregat.
Signalkabeln skarvas i dosans skruvplint och en 16mm rörmuff i hål i botten på dosan ansluter till vp-rör genom hålstensvägg till kontrollenheten.
Hittar jag en värmetålig kabelkanal blir det en sådan istf klammer.
/Höghus
Signalkabeln skarvas i dosans skruvplint och en 16mm rörmuff i hål i botten på dosan ansluter till vp-rör genom hålstensvägg till kontrollenheten.
Hittar jag en värmetålig kabelkanal blir det en sådan istf klammer.
/Höghus