Hej!

I badrummet (hus byggt 04) tog jag ner belysningen ovanför kommoden som suttit där sen huset byggdes för att koppla in en annan lampa (från ikea).
Trodde att det bara var att byta lampa men från väggen går det ut 4 kablar (brun, svart, blå, gröngul) och på ikea lampan är det bara tre ingångar.
Det sitter ett uttag på väggen nedanför och den tidigare lampan har gått att tända med vanlig strömbrytare vilket vi vill fortsätta göra.

Hur koppla detta? behöver jag en speciell plint eller dyligt eller kan helt enkelt hoppa över en kabel?

Tack på förhand :)

Du kan koppla ur den fasta fasen i matande ända och stoppa in den andra ändan i röret som kommer ut ur väggen.

Välkommen till forumet!.

Som elmont redan skrivit så är troligen en av kablarna en obruten fas, du får mäta upp vilken av dem det är. Eftersom huset är byggt -04 så skulle jag gissa att den bruna är obruten fas och det är den svarta (tändtråd) som du vill ansluta till din lampa.

Tack, lysande snabba svar!
skall mäta och se vilket som gäller :)

Somsagt av din beskrivning att döma så ska du inte göra någonting. Dvs dra inte ur några kablar eller så. Mät och se om brun är fast fas eller om det är svart. Den som är fast fas isolerar du med en toppklämma och de andra tre kopplar du in på plinten i den nya spegelbelysningen. Ibland finns det en tom plint jämte som man kan koppla icke använda kablar till.

Man brukar dra en fast fas till badrumsskåpet för att kunna ladda tandborsten och rakapparaten etc. Tändtråden styr vanligtvis bara lampan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.