Jag har (försökt) rita upp hur det ser ut i vårt hus som är tillbyggt vid flera tillfällen sedan 1969. Jag kanske inte benämner det helt korrekt, men jag vill utreda så mycket som möjligt själv innan jag anlitar en elektriker.
Min första fråga är om det verkligen ska vara så mellan C2 och C3/4.
Min första fråga är om det verkligen ska vara så mellan C2 och C3/4.
Nu är det inte tänkt att det ska vara en regelrätt ritning/schema.A avh67f skrev:
Utan TS vill på ett "enkelt" sätt visa hur det är kopplat å i vilken ordning sakerna kommer.
Hur hade du ritat det hela?
Du skall aldrig ha två "likadana" jordfelsbrytare efter varandra då det kommer bli lotteri om vilken som löser först då de kommer känna av samma jordfel.
Så om det är kopplat som du ritat dvs att mellan de olika centralerna är kopplade efter jordfelsbrytaren så är det fel.
Så om det är kopplat som du ritat dvs att mellan de olika centralerna är kopplade efter jordfelsbrytaren så är det fel.
PeterM80 skrev:
Det var det jag var ute efter. Testar jag JFB i C1, så går allt kopplat på C1, men allt på C2-C4 fungerar.E EyEr0n skrev:
Testar jag JFB på C2, så dödar den C2, C3 och C4.
Med den (lilla) kunskap jag har, så tänker jag att C3 och 4 borde fungera fortsatt. Och då måste det väl vara så att matningen vidare till nästa C sitter efter JFB, och det ska den väl inte?
Skall och skall. Det finns inga regler om bestämmer det där. Du avgör själv vad du vill att dina jordfelsbrytare skall omfatta. Om du vill att jordfelsbrytaren i C2 skall skydda C3 och C4 så får du ha det om du vill, och vill du koppla vidare innan jordfelsbrytaren och separata brytare i C3 och C4 får du göra det. Det är likadant inom en central. Det är helt fritt att välja om man vill ha en enda jordfelsbrytare eller sektionera centralen med flera stycken.PeterM80 skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Ikea Spishäll 4 kopplingar vs Perilex 5stift
El -
När börjades "nolla" kopplas i 400V 3-fas elcentraler?
El -
Var köpa Festo tryckluftkopplingar små 4 mm på nätet?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Vilka kopplingar behövs när kran med G3/8 och G3/4 byts till slätt 10mm och G1/2?
Vatten & Avlopp -
Kopplingar till EMS pumpautomat från 2001. R25 och R40?
Vatten & Avlopp