Hej!
Jag tänkte öppna upp sidan av vårt garage och och göra om det till poolhus/orangeri med nåt fint glasparti, bifogar två bilder som jag skissat lite på. Min lokala byggmarknad här i Frankrike har en massa spännande dimensioner av virke, bland annat rejäla reglar som är 12x24 cm. Jag funderar på om en sån kan tänkas räcka eller om jag måste beställa en stålbalk?
Bredd på garaget invändigt 610cm, höjd upp till taket 265cm i ena änden och 440 i den andra.
Det planerade hålet blir 440cm brett och jag tänkte isåfall ta en 5m lång 12x24cm regel över öppningen (röd) och använda 8x22 som stolpar (blå).
Taket är ett vanligt franskt tegeltak, vet inte vad de kan tänkas väga. De tre takbalkarna som håller uppe det är 10x22.
Jag har kollat på https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/pulpettaksbalkar-och-balkar/ men där får jag bara förslag på limträ, inte vanligt hederligt sågat timmer.
Tips mottages tacksamt,
Robert
Jag tänkte öppna upp sidan av vårt garage och och göra om det till poolhus/orangeri med nåt fint glasparti, bifogar två bilder som jag skissat lite på. Min lokala byggmarknad här i Frankrike har en massa spännande dimensioner av virke, bland annat rejäla reglar som är 12x24 cm. Jag funderar på om en sån kan tänkas räcka eller om jag måste beställa en stålbalk?
Bredd på garaget invändigt 610cm, höjd upp till taket 265cm i ena änden och 440 i den andra.
Det planerade hålet blir 440cm brett och jag tänkte isåfall ta en 5m lång 12x24cm regel över öppningen (röd) och använda 8x22 som stolpar (blå).
Taket är ett vanligt franskt tegeltak, vet inte vad de kan tänkas väga. De tre takbalkarna som håller uppe det är 10x22.
Jag har kollat på https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/pulpettaksbalkar-och-balkar/ men där får jag bara förslag på limträ, inte vanligt hederligt sågat timmer.
Tips mottages tacksamt,
Robert
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Räknar man baklänges verkar garagetaket bara vara dimensionerat bara för egenvikt. Applicerar man samma laster på din öppningsbalk så bör 12x24 vara tillräcklig med marginal. Lite översiktligt räknat eftersom vissa måttuppgifter saknas. I Sverige brukar snölasten vara den dominerande lasten så limträ blir nästan alltid nödvändigt. Jag antar att platsen ligger söderut i Frankrike.
Ja det stämmer, södra Frankrike, nära Montpellier. Det kom ett par cm snö här en gång för fem-sex år sen och det pratas det fortfarande om så snölast är nog inte något vi behöver tänka på.
Vilka ytterligare måttuppgifter saknas?
Vilka ytterligare måttuppgifter saknas?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jag bodde en sommarmånad i Anduze som ligger lite norr om Montpelier så jag har nog en hygglig känsla för vad det innebär klimatmässigt. Utmaningen ligger i att bygga så att det blir uthärdligt att vistas där. Jag saknar c/c avstånden mellan takbjälkarna.
Kul att höra, det är fina trakter - Anduze är bara en kvart ifrån oss!
Takbalkarna sitter cc 150
Takbalkarna sitter cc 150
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Vad världen är liten! Jag gissade faktiskt på 150, så då är min uträkning ganska korrekt.
Liknande trådar
-
Igenmurad öppning i 70tals lägenhet
Bostadsrätt -
Höja dörröppning i murad vägg.
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur göra öppning i (uppmurad ej bärande) tegelvägg för dörr?
Göra öppning i murad vägg utan att det rasar?
Flytt av och öppning för dörr i murad vägg
Byggmaterial & Byggteknik