Hej, köpt en äldre klingkap som nu trilskas med mig.
Köptes utan att ägaren testat den och när jag kom hem fungerade den några gånger men snurra åt fel håll.
Hade inte tid för mer och när jag skulle använda den några veckor senare så löser den JFB direkt när jag sätter i sladden.
Vad kan vara fel?
Lägger upp bilder på den invändigt( har kopplat bort faserna och jorden, nolla fanns det ingen
Köptes utan att ägaren testat den och när jag kom hem fungerade den några gånger men snurra åt fel håll.
Hade inte tid för mer och när jag skulle använda den några veckor senare så löser den JFB direkt när jag sätter i sladden.
Vad kan vara fel?
Lägger upp bilder på den invändigt( har kopplat bort faserna och jorden, nolla fanns det ingen
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 493 inlägg
Bara du kan svara på vad som har ändrats under dessa veckor. Har t.ex maskinen stått ute i regnet och fått in vatten i stickproppen? Har ni installerat en JFB sedan sist?
Det har uppenbarligen uppstått ett isolationsfel någonstans mellan stickpropp och kretsarna före kontaktorn. Om JFBn löser så distinkt så kan du nog mäta upp felet med en multimeter. Ohmmät mellan skyddsjord och de andra ledarna.
Det har uppenbarligen uppstått ett isolationsfel någonstans mellan stickpropp och kretsarna före kontaktorn. Om JFBn löser så distinkt så kan du nog mäta upp felet med en multimeter. Ohmmät mellan skyddsjord och de andra ledarna.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Maskinen har stått inne varmt och inte utsatts för fukt. Inte påverkat elinstallationen mer än att jag råkat överbelasta så JFB o säkring lös en gång.
Har bara en fluke t5-1000 och den kan inte mäta Ohm mellan jord o fas, får hämta en riktig o testa imorgon
Har bara en fluke t5-1000 och den kan inte mäta Ohm mellan jord o fas, får hämta en riktig o testa imorgon
För att mäta dålig isolation ska man ha en Megger. Den har ett batteri som skjuter in en spänning på mellan 500-1000 volt. Då stressar man isoleringen, och ser om det släpper igenom ström.
Med en vanlig ohmmeter ser man bara om det är ”riktigt åt helvete”
Med en vanlig ohmmeter ser man bara om det är ”riktigt åt helvete”
Moderator
· Stockholm
· 52 468 inlägg
Nog kan du ohmmäta med den?F Fulbyggarn skrev:
Du kan inte använda den som "megger" för isolationstest. Men med din felbeskrivning borde vara skaplig chans att du har ett rejält jordfel, där man inte behöver de höga provspänningar som en riktig isolationstestare ger.
Jo jag kan absolut ohmmäta med den men den ger inget utslag. Antar att den inte möter nog noggrantH hempularen skrev:
Produkter som diskuteras i tråden