Sommarstugan behöver lite mer belysning och jag vill säta LED-spottar i hall, kanten av vardagsrummet och på ytterligare några ställen. Malmbergs har ett mycket prisvärt kit med tre spottar MD-31 och drivdon som jag tänkte använda. Avståndet mellan spottarna blir cirka en meter och när jag tittade på dem i butik kändes de lite svaga.

Enligt specifikationen ger de ett ljusflöde på 3x398lm och ljusstyrkan 3x558cd, med spridningsvinkel 45 grader.

Är det vettigt för belysning av tex en passage med takhöjd 230 cm eller behöver man ha starkare spottar för att inte ljuset ska kännas svagt?

Hur mycket ljus vill du ha då? Man ska utgå ifrån den yta som ska belysas. För hall och vardagsrum där man inte behöver arbetsljus skulle jag säga ca 200 lux. Behöver du läsljus så krävs uppemot 500 lux, t.ex över arbetsbänk i kök, så det beror på vad andra ställen är för nåt.

1200 lumen från en ljuskälla är väldigt mycket. Det kan jämföras med en traditionell glödlampa på 90 W. Ett visst antal sådana ljuskällor med en meters mellanrum bli ännu mer... Man kan ju räkna på en spot, och se vilken belysningsstyrka man får vid golvet:

E = I / r² = 3*558 / 2.3² = 316 lux - det är läsljus.

Nu kommer spottarna att överlappa varandra då varje spot täcker ca 4 m² eller en cirkel med en diameter på drygt 2 meter. En arbetsbänk som är 90 cm över golvet får ju ännu mer ljus.

Allt detta är teoretiskt, men det verkar ju finnas nog med lyse för de flesta ändamål. Det är troligen läge för dimmer. För mer exakta beräkningar behöver man använda ett program typ dialux.

BirgitS
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
1200 lumen från en ljuskälla är väldigt mycket.
Man ska nog tolka siffrorna som att det man köper är ett paket om 3 spottar där varje spott ger 398 lm.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Man ska nog tolka siffrorna som att det man köper är ett paket om 3 spottar där varje spott ger 398 lm.
Det stämmer! Då får jag det till cirka 105 för en spot, vilket är lite svagt enligt Bo. Å andra sidan kanske överlappet gör att jag kommer upp i cirka 200?

BirgitS
I Hide-a-lites guide på deras webbplats skriver de om 1,5 kvm per spot så du kan ju jämföra ljusstyrkan och vinkeln på deras föreslagna spottar med den som du vill köpa.

Sen kanske du har några tak-, fönster- och bordslampor hemma som man kan hjälpas åt att hålla uppe vid taket och bedöma hur man tycker att golvet blir belyst. Man behöver ju mer belysning ju äldre man blir så tumreglerna stämmer inte alltid.

Det låter väldigt klent. Skulle råda dig till att välja något kraftigare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.