1 561 läst · 4 svar
2k läst
4 svar
Tujahäck smaragd
Hej
vad behöver man tänka på då man kan planterar en tujahäck utav typen smaragd
hur mycket kan dom växa på bredden ?
vill placera den så att den inte växer över tomtgränsen, kommer inte skymma något sol läge än för mig själv
vilken höjd bör man hålla den på och hur många per meter ?
vad behöver man tänka på då man kan planterar en tujahäck utav typen smaragd
hur mycket kan dom växa på bredden ?
vill placera den så att den inte växer över tomtgränsen, kommer inte skymma något sol läge än för mig själv
vilken höjd bör man hålla den på och hur många per meter ?
Medlem
· Västra Götaland
· 3 016 inlägg
Fick tipset på min plantskola att inte klippa toppen förrän den nått önskad höjd, tydligen slutar den växa uppåt då. Du får bestämma dig för om du vill ha en tät häck eller en toblerone häck. Kolla på vilken sort du har köpt, brukar vara rätt tydliga omkrets/höjd angivelser. Finns några stycken även ursprungsland (polsk/holländsk) kan ha betydelse enligt de som kan (inte jag=)
Den blir inte vackrare eller tätare för att den är bred därför är det vettigt att hålla in sidorna redan år två, då den har etablerat sig. Jag håller min smaragd under halvmetern "djup" och drygt 2 m hög och klipper den 1 gång året. Sidorna är släta dvs ingen tobleroneeffekt och då blir den jättesnygg. Det tar ett par år innan man uppnår den släta sidan där man inte urskiljer de olika plantorna.
Jag har satt mina 2 per m men då var de redan ca 130 höga och mycket fina plantor.
Jag har satt mina 2 per m men då var de redan ca 130 höga och mycket fina plantor.
Vad kostade 1,30 höga? Var köpte du den och hur lång tid tog det innan dem var 2 m höga?yonna skrev:Den blir inte vackrare eller tätare för att den är bred därför är det vettigt att hålla in sidorna redan år två, då den har etablerat sig. Jag håller min smaragd under halvmetern "djup" och drygt 2 m hög och klipper den 1 gång året. Sidorna är släta dvs ingen tobleroneeffekt och då blir den jättesnygg. Det tar ett par år innan man uppnår den släta sidan där man inte urskiljer de olika plantorna.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 016 inlägg
Jag har köpt både brabant och smaragd på https://www.thujor.se/thujor/thuja-smaragd
Täta och fina. Åkte dock dit till butiken och hämtade med släp, vet inte om det gjorde dem billigare, men de verkar ha hemkört också.
Täta och fina. Åkte dock dit till butiken och hämtade med släp, vet inte om det gjorde dem billigare, men de verkar ha hemkört också.