3 161 läst · 6 svar
3k läst
6 svar
380V I Badrum Till 220
Hej
Jag har i dag 400Volt i badrum ett fd. elelement denna dosa skulle jag vilja ha omvandlat till 220 (bubbelbad) där finns en brun och en vit och jord 400V mellan brun och vit Nu till min fråga går det att lägga om dessa brun och vit i proppskåpet så att de blir 220? Om man nu hittar dom Eller så gör man kanske inte ?
mvh/Henke
Jag har i dag 400Volt i badrum ett fd. elelement denna dosa skulle jag vilja ha omvandlat till 220 (bubbelbad) där finns en brun och en vit och jord 400V mellan brun och vit Nu till min fråga går det att lägga om dessa brun och vit i proppskåpet så att de blir 220? Om man nu hittar dom Eller så gör man kanske inte ?
mvh/Henke
Är det infälld installation? (skulle tro det eftersom du har vit, brun och jord)Henke_S skrev:Hej
mvh/Henke
Då är nästa fråga, ligger det fler radiatorer på samma grupp?
Om det gör det tycker inte jag att det är en bra ide att blanda radiatorer och bubbelbad på samma säkring(ar)
Om det nu är så att det är enda belastningen på den gruppen hade jag bytt ut den vita ledaren mot en blå ledare, sedan hade det bara varit att bubbla på!
Jag är ingen elektriker men inte ändrar väl färgen på ledaren spänningen i densamme? Badbaljan blir nog inte glad om han trycker in 400 volt i den... ;D
*S* Nej man bör nog lägga den blåa på nollskenan med och sen har man sina 240 V mellan fasen och nollan. Jordfelsbrytare för personskydd är förresten att rekommendera här.
/Kent
/Kent
Tackar för era svar
Har nu kollat upp det den bruna och vita och jord går till en dosa utanför badrumsdörren (uppe i ena hörnet) frun fick rycka lite i tåtarna ;D och där finns brun vit svart och jord allt har tydligen med värmen att göra (elelement o-våning) för när jag skruvar ut säkringar till värme o-våning finns där ingen ström .. att använda jord som nolla e väl ingen hitt deheller...suck!
Har nu kollat upp det den bruna och vita och jord går till en dosa utanför badrumsdörren (uppe i ena hörnet) frun fick rycka lite i tåtarna ;D och där finns brun vit svart och jord allt har tydligen med värmen att göra (elelement o-våning) för när jag skruvar ut säkringar till värme o-våning finns där ingen ström .. att använda jord som nolla e väl ingen hitt deheller...suck!
Självklart, var lite otydlig där, det var så självklart för mig att jag inte tänkte på att nämna det!wertok skrev:
Den blåa ska ju till nollskenan och inte till samma skruv som den vite sitter på idag!