Håller på med ett garagebygge och håller på att planera för eldragning.
En tanke som dök upp är om man kan/får dra 380v i slang/rör inne i väggen till ett kombinerat 380v/230v vägguttag på 16A?
Tror aldrig jag sett dessa uttag som är inkopplade med matning ut från väggen?
Alla installationer jag kan komma på är det en utanpåliggande klammrad kabel som går in på ovansidan uttaget, varför är det så?
Är det pga att det inte finns någon ingång på uttagen från baksidan? Eller att de inte är konstruerade så? Eller får man helt enkelt inte göra en sådan installation?
Skulle vara skönt att dölja alla kablar inne i väggen och få rena väggar.
Hoppas ni förstår vad jag menar, bifogar även bild på uttaget jag menar för tydlighetensskull
En tanke som dök upp är om man kan/får dra 380v i slang/rör inne i väggen till ett kombinerat 380v/230v vägguttag på 16A?
Tror aldrig jag sett dessa uttag som är inkopplade med matning ut från väggen?
Alla installationer jag kan komma på är det en utanpåliggande klammrad kabel som går in på ovansidan uttaget, varför är det så?
Är det pga att det inte finns någon ingång på uttagen från baksidan? Eller att de inte är konstruerade så? Eller får man helt enkelt inte göra en sådan installation?
Skulle vara skönt att dölja alla kablar inne i väggen och få rena väggar.
Hoppas ni förstår vad jag menar, bifogar även bild på uttaget jag menar för tydlighetensskull
Medlem
· Västerbottens län
· 17 935 inlägg
Det finns nog en anvisning i baksidan som man kan trycka ur för ett 20 mm rör.
Har avhandlats tidigare på forumet.
Protte
Har avhandlats tidigare på forumet.
Protte
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 021 inlägg
Inga problem med att gå in från baksidan. Du får dock själv se till att det blir så tätt som krävs för platsen, tex med ett gummimembran.
Okej, det låter ju bra!Bo.Siltberg skrev:
Jag får höra med elektrikern när han kommer och ska kolla på jobbet. Ville mest undersöka om möjligheten fanns, och det verkar den ju göra.
Man drar alltså ett rör/slang rätt in i uttaget då, man använder således ingen dosa bakom uttaget om jag förstått det rätt?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 021 inlägg
Nej , kabel eller slang rakt in i uttaget.
Det kan saknas möjlighet för genomföring genom bakstycket, det kan hindra/försvåra att göra som du tänkt.J Jimmu skrev:
Hitta ett uttag med 20mm genomföring under, det är inte alltid så lätt att finna uppgift om detta, många fabrikat måste man få uttaget i sin hand och studera.
Men denna från Garo verkar ha genomföring:
https://www.elektroskandia.se/bildnavigering?id=579&artnr=2424763
Kolla "montageanvisning" så ser du en måttskiss.
Det finns säkert andra som har en knock-out i botten också.
Då drar du ett 20mm flexslang ut genom väggen till där uttaget ska sitta, drar i 5st 2,5mm2 . Uttaget kanske inte håller IP44 längre, ska du hålla på och damma rejält eller spruta vatten så bör du fundera på hur tätar det lite bättre.
Det går också att dra flexslangen en dm över där uttaget ska sitta, sen skala upp en EXQ-kabel långt, så det bara är kabelmantel några dm, precis där kabeln lämnar flexslangen och en bit in i slangen, och så ner i uttagets övre införing.
Glöm inte att det ska vara trepolig säkring till uttaget, samt JFB.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Fas och Tändtråd draget till armaturen i taket?
El -
Hur gör jag för att ändra ett fel draget 230v i huset som visar 380v
El -
Hela avdraget går ju till vinst...
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Torktumlare slås av efter några sekunder... 380V till 2x220V
El -
3-fas 2,5 mm framdraget till laddbox, utöka med 3-fasuttag CEE?
El