Hejsan alla!

Jag tänkte höra om det är någon här som vet om det är godkännt att bygga min hus stomme med 365mm lättbetong block med tanke dagens energi krav?

Jag pratade med den konsulten som ska göra mina konstruktions ritningar idag (dom gör även energi beräkningar på den firman) och han var tveksam till att det skulle bli godkännt men jag har för mig att det ska funka kanon.

Hoppas någon här inne kanske kan sprida lite ljus i denne frågan :)

Mvh Tim
 
Det är ju den totala, beräknade energiåtgången per kvm som är avgörande, inte materialet i väggarna. Om du har dåliga U-värden i väggarna kan du ju kompensera med t. ex. solpaneler, bergvärme och fönster med bra U-värden. Jag är ingen expert på området men gissar att din fråga inte går att svara på utan att känna till helheten vad gäller konstruktion och materialval.
 
Det är som AnnaJohanna skriver, att den totala energiförlusten avgör om man uppfyller energikravet, men takisoleringen är i stort sett den enda praktiska variabeln. Jag utesluter att du tänker värma upp huset mha olja eller direktverkande el. Nya fönster brukar hamna runt 1,2 W/m2K, så där har man inte heller mycket att hämta in. I plattan 30 cm isolering är de facto standard. That's it.
Det du kan göra är att påverka dörr- och fönsterarean, samt tilläggsisolera utvändigt.
En murad vägg utan utvändig isolering ställer krav på noggrant murade block. Man får inte fylla ut brister i väggen med lim, och man måste såga block med millimeterprecision. Inget slarv!
 
Redigerat:
Ja det förstår jag med. Men jag menar där finns ju ett precist U-värde för en sån sten, tar man H+H´s 365mm med densitet 300kg/m3 ¨å har den ett u-värde på 0,23.
Det som jag är lite nyfiken på är om där finns typ någon gräns för vad en yttervägg får ha i u-värde per kvm som max?

Men det kanske inte är så lätt bara :)
 
Vårt hus kommer att ha vatten buren golvvärme på botten och ovanvåning, med största sannolikhet ytjordvärme och solfångare skall vi ha
 
sirtimmy skrev:
Det som jag är lite nyfiken på är om där finns typ någon gräns för vad en yttervägg får ha i u-värde per kvm som max?
Det tvivlar jag på. Då skulle man behöva räkna baklänges, men fortfarande utifrån ett specifikt fall. 0,23 W/m2K som anges för dina block är lika mycket som för väggar i AnnaJohann:s hus i den här tråden: http://www.byggahus.se/forum/stenhus/161663-egenprojekterat-prefab-betonghus.html
 
  • Gilla
pe.hk
  • Laddar…
Men du måste räkna ut ett U-medelvärde för hela huset där du viktar ihop U-värden för tak, golv, väggar, fönster, dörrar och köldbryggor. Man tar då hänsyn till hur många m2 det är av respektive.

Det framräknade U-medelvärdet får inte vara högre än 0,4 om du skall ha eluppvärmning. Annars kan det få vara 0,5.

Det finns således inget särskilt gränsvärde för bara väggen.
 
Me då borde det inte vara något problem. Men jag vet att det diskuteras att sänka förbrukningen från dagens 55 kw/kvm/år så då kanske det börjar bli problem...

Anna får man fråga dig vad ni har i förbrukning när det gäller uppvärmning?
 
Med normalvärden för grund, fönster och tak måste du ha närmare 1,5 meter tjocka väggar om u-värdet för stenen är 0,23!!
Glöm det...
 
haavard skrev:
Med normalvärden för grund, fönster och tak måste du ha närmare 1,5 meter tjocka väggar om u-värdet för stenen är 0,23!!
Glöm det...
Beror väl helt på husets storlek och form. Många kvadratmeter golv i en funkis eller globen modell tål ju sämre isolering än om huset byggs med få kvadrat och många vinklar och vrår. :D Så utan att veta husets utformning, 1 eller 2 plan och önskat antal kvadratmeter hus så är det svårt att säga något om det kommer gå eller inte :cool:
 
haavard skrev:
Med normalvärden för grund, fönster och tak måste du ha närmare 1,5 meter tjocka väggar om u-värdet för stenen är 0,23!!
Glöm det...

uvärdet för 365mm vägg är 0,23
varför skulle han behöva ha 1,5meter tjocka väggar på grund av det?
ja har isoleca me liknande värde och har väl ingen energiförbrukning att tala om tack vare värmepump.

är inte så värst insatt men inte är de så svårt att leva upp till de nya reglerna?
men visst hade ett uvärde på 0,1 vart bättre men de är inget krav för att klara reglerna. mvh daniel
 
sirtimmy skrev:
Hejsan alla!

Jag tänkte höra om det är någon här som vet om det är godkännt att bygga min hus stomme med 365mm lättbetong block med tanke dagens energi krav?

Jag pratade med den konsulten som ska göra mina konstruktions ritningar idag (dom gör även energi beräkningar på den firman) och han var tveksam till att det skulle bli godkännt men jag har för mig att det ska funka kanon.

Hoppas någon här inne kanske kan sprida lite ljus i denne frågan :)

Mvh Tim
Vårt hus byggs just nu med 365mm lättbetong. Det blev godkännt.

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
 
haavard skrev:
Med normalvärden för grund, fönster och tak måste du ha närmare 1,5 meter tjocka väggar om u-värdet för stenen är 0,23!!
Glöm det...
Du har inte blandat ihop begrepp som lambda och U-värde?
1,5 m tjocka väggar och "normalvärden". Nog glappar det någonstans. ;)
 
haavard skrev:
Med normalvärden för grund, fönster och tak måste du ha närmare 1,5 meter tjocka väggar om u-värdet för stenen är 0,23!!
Glöm det...
haavard du får gärna utveckla vad du menar?

Skulle en motsvarande trästomme vägg isolera 4-5 ggr bättre än lättbetong eller?

Är det någon här som vet hur stor skillnad det är mellan lättbetong och en trästomme, alltså en lika tjock trästomme vägg dvs 365 mm tjock.

Isolerar den lika bra, bättre eller sämre?

Mvh Tim
 
sirtimmy skrev:
haavard du får gärna utveckla vad du menar?

Skulle en motsvarande trästomme vägg isolera 4-5 ggr bättre än lättbetong eller?

Är det någon här som vet hur stor skillnad det är mellan lättbetong och en trästomme, alltså en lika tjock trästomme vägg dvs 365 mm tjock.

Isolerar den lika bra, bättre eller sämre?

Mvh Tim
han skojar bara såklart.

men enkelt förklarat, väldigt enkelt allså :D

dina 365mm tjocka väggar blir ungjefär som mina isoleca som är edit: 300mm tjocka och de i sin tur är inte lika bra isolering som en trävägg me samma tjocklek :blushing: men visst duger de om man har bra isolering i övrigt o bra värmepump.

men ok, ja erkänner, hade ja vetat de ja läst på om u värden o isolering idag efter ett nybyggt hus så hade ja valt ett lägre uvärde. (fast ja har halva huset me edit: 30cm iso och halva me 35cm o där kanske uvärdet är 0,18-0,20)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.