Är detta rätt forum? Är hyfsat ny här, så säg gärna till om det blir fel... tvekade mellan denna och inredning...

Jag och min sambo veckopendlar och bor i veckorna på 30 kvm, se planlösning (från mäklaren). Vi har nu bott här i snart två månader, och ja... det är inte så kul. Vi kommer inte överens om hur vi ska möblera. Kan man få hjälp med det här?

Längs väggen har vi nu en Ikea Ektorp soffa, och jag gissar att den väggen är ca 230 cm. I sovalkoven står en 120 cm säng och då är det ca 30 cm kvar i fotänden till garderobsbäggen. Vid fönstret står ett Ikea Norden slagbord. Vår TV är 32" och står just nu på en stol mitt på golvet, tanken är att den ska upp på väggen på ett vridbart väggfäste när vi bestämt var vi vill ha den. Den långa väggen i bildens nedre kant är ganska precis 5m.

Men vi behöver förvaring och någon form av möbel att ha digitalbox, dvd-spelare etc på. Gärna i kombination... Där är vi mest o-överens (osams är att ta i tycker jag). Jag vill ha hyllor på hela väggen, men sambon tycker inte det är en bra idé alls. Om jag kunde få plats med en stationär dator någonstans också (behöver för bildredigering) så vore det underbart, nu står skärmen på matbordet, och i fönstret när den inte används...

Kan någon ge mig lite inspiration?
 
  • planlösning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Någonting som det här kanske? Med en bokhylla som ni kan ha TV´n i? Kanske det finns budget för att inhandla en liten plattv i stället? De små är inte så dyra nu för tiden.
.
 
  • Exempelrum2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Exempelrum3.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för förslag :) TV:n är en Samsung LED-TV, så den är nog så platt som den kan bli med tillgänglig teknik.

Jag har också funderat på att ställa soffan mitt i rummet, och även testat att ställa den som på bild nr 2. Det blir dock inte bra alls dessvärre... rummet känns som att det blir hälften så stort och man förlorar all golvyta. Det blir dessutom lite snubbligt att ta sig till köket, eller hur man ska förklara det.

Det jag däremot funderat på är om man skulle ställa soffan mot den nedre väggen (på bilden) och tv:n på den vänstra. Det skulle då få fördelen att tv:n ses bra från sängen också (bekvämare vinkel) och att bredbandsuttaget sitter på den väggen (tv via bredband). Dock så blir rummet väldigt avlångt då känns det som, och det blir svårt att utnyttja den stora väggen till något annat.

Helst skulle jag vilja ha en stor möbel med mycket förvaring men där tv:n inte döljs allt för mkt när man vinklar ut den 90 grader (eller det blir det inte riktigt, en 75-80 grader kanske...) Har kikat på de olika varianterna Ikea har, men jag är inte riktigt nöjd... någon som har några mer fantasifulla kombinationer av deras, eller helt andra förslag?

Kan ju tilläggas att takhöjden är generös, ca 3.10 meter.
 
Jag tycker ju inte att sovalkoven ser ut som nån sovalkov, så en radikal idé kan ju vara att ställa sängen vid väggen mot badrummet och sedan en fristående förvaring som rumsavdelare framför den, med draperi i fotändan. Hyllan Expidit finns det skrivbord till, den kanske kan vara nåt?

Sovalkoven blir då vardagsrum, TV:n kanske kan sitta på väggen mot köket?

Ett annat sätt att få bra förvaring är att höja upp sängen. Köksunderskåp eller byrån Malm från IKEA funkar bra till detta. Isåfall får sängen kanske stå kvar i sovalkoven. Över sängen kan man sätta överskåp med luckor för att få förvaring som sväljer mycket och ger lite mer ombonad känsla.

För att slippa ha datorn vid matbordet bör ni ju välja ett litet matbord som bara rymmer två personer. IKEA har även här flera bra varianter, tex slagbord som blir pyttelitet när det inte används, men ändå kan rymma 4-6 personer i utfällt läge.
 
soffa + dubbelsäng är ingen bra kombination på 30m2. Köp en stor säng + snyggt sängöverkast + en massa kuddar som kan omvandla sängen till en skön soffa.
Sen blir det kanske lättare att få plats för arbetsbord/köksbord hyllor/förvaring?
gaia
 
gaia: Soffa och säng är dessvärre nödvändigt då jag ofta går och lägger mig tidigare än min sambo, och han sitter gärna uppe och kika på fotboll. Då får han vrida bort tv:n så jag slipper störas av den.

Jag tycker också att den dämpar en hel del ljud och bidrar med "mysighet" i form av textilier.

Jag behöver dessutom ordentligt med ryggstöd när jag sitter i soffan, och det skulle inte funka för mig att sitta i sängen. Jag behöver också kunna sätta ner fötterna för att inte få ont i ryggen, och är inte heller förtjust i divaner av den anledningen. Soffan stannar :)

Anna_H: Ja, den tanken har jag också tänkt, med sängen. Jag gillar dock inte tanken på att ställa något stort mitt i rummet, vare sig en rumsavdelare eller soffan. Rummet blir så väldigt litet då, och då golvytan särskilt.

Ett sådant slagbord har vi redan från Ikea (Norden heter det, med förvaring) så där tänker vi lika :) Just i den delen känns det inte alls trångt. Vi hade nog kunnat ha ett bord för 4 utan problem, men slagbordet erbjuder ju den möjligheten också.

Förvaring under sängen ska jag dock fundera lite på, jag har aldrig tänkt tanken på köksskåp.
 
Redigerat:
Verkar vara svårt att hitta en bra lösning. Problemet är ju att ni har så olika sovvanor och att ni måste få plats med både soffa och säng samtidigt. En lösning kunde vara loftsäng och soffan under.

Jag håller med om att sovalkoven inte ser ut att räcka för en dubbelsäng, så ni bör nog inte utgå från den när ni möblerar. För övrigt tycker jag att ni bör fundera på om det är så här ni vill ha det. Hur man än vänder och vrider på saken är ju 30 kvadrat litet för två personer, särskilt om de har så olika sovvanor. Men om ni är beredda att investera lite i ert boende kan man ju tänka sig en uppfällbar säng med soffa under, som i länken ovan. Samt en fåtölj som din sambo kan sitta i när han kollar på fotboll :)
 
Din skiss som du fått från mäklaren är tyvärr helt off, enligt den så är köket totalt 1 meter brett, och det är ju inte fysiskt möjligt, du har två rader skåp och varje skåp är minst 40cm djupt så då blir det 20cm kvar att stå på i bästa fall! :D

Så här hade jag gjort, om det var jag som bodde där:

se1.jpg

Eftersom ni har så högt till taket så kommer det att finnas jättegott om plats under sängen, det lär väl bli 180-190cm höjd under. Nu har jag ställt in en tresits-soffa som är 3 meter lång, om man har en mindre soffa blir det mer plats. Under loftsängen finns det ett skrivbord för din dator, det är jättestort och du får plats med flera skärmar om du gillar sådant. Stegen upp till loftet är samtidigt en dörr, som leder in till garderoben under där det finns nästan 3 kvadratmeter utrymme att förvara saker på. TV'n i "vardagsrummet" står i en fristående konsol, jag har gjort den 40cm djup men den behöver inte vara så stor, det beror på vad ni ska ha in i skåpet under. Den är 1 meter bred, en 32-tummare är ju ca 80cm bred (i varje fall min), så den får plats. På baksidan kan man göra hyllor om man känner för det. Uppepå kan man ha växter, det är väl alltid trevligt. Kanske någon rolig klätterväxt :)

Så här kan en sådan konsol också se ut: Länk

Några fler bilder.

se2.jpg

se3.jpg

se4.jpg

Nu har jag ju inte direkt formgett möblerna eller något annat i skissen, utan det är bara fyrkantiga block som får representera dem, du ser antagligen vad det ska föreställa ändå :)
 
Redigerat:
Ja det skulle funka för mig med. Fina skisser.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.