Hej!

Har köpt ett radhus med 3 våningar i suteräng.

Första våningen är i princip bara en entre för mig. Finns ett rum till men det har jag bara som gästrum/förvaring så nyttjas inte tillvardags.

där finns en pump som i princip trycker luften upp i trappen. Där det är helt öppet. (Se bild)

På nästa våning finns en pump i köket. Som tyvärr inte är vinklad in mot våningen pga att det inte finns väggyta på kortsideväggen.

Men min fråga är. Tjänar jag på att hållen lite högre temp på den nedre pumpen trots att jag inte nyttjar den våningen iom att värmen stiger uppåt. Eller ska jag hålla den lågt och låta pumpen på mittenvåningen jobba hårdare?

Hoppas ni förstår.
 
  • Tre olika ritningar av markplanslayouter, inkluderar sovrum, badrum, vardagsrum, matplats, och balkong.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör, hall med trätrappa, parkettgolv, vit vägg, förvaringshyllor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Staffan Rydberg
  • Laddar…
Beror på vad du har för pumpar.
Tex. Min pump i källaren är en riktigt stor drar 2.6kw vid max effekt och ger ut därefter också. Både luftpumparna jag har på övervåningen drar max 1.5kw.
Jag ser hellre till att en pump drar lite mer och de andra pumparna går igång när det behövs enligt tempen. Än att alla går hela tiden.

Så om den i källaren är en större modell å klarar av värma upp större del av huset så hade jag satt den med högre temp.
 
TinyDestroyer TinyDestroyer skrev:
Beror på vad du har för pumpar.
Tex. Min pump i källaren är en riktigt stor drar 2.6kw vid max effekt och ger ut därefter också. Både luftpumparna jag har på övervåningen drar max 1.5kw.
Jag ser hellre till att en pump drar lite mer och de andra pumparna går igång när det behövs enligt tempen. Än att alla går hela tiden.

Så om den i källaren är en större modell å klarar av värma upp större del av huset så hade jag satt den med högre temp.
Vet faktiskt inte. Tror båda är identiska. Modell fuijtsu installerade 2010 är det jag vet. Men ska luska lite.
 
A
F frappadish skrev:
Vet faktiskt inte. Tror båda är identiska. Modell fuijtsu installerade 2010 är det jag vet. Men ska luska lite.
ojoj då har de hängt med ett tag!
har du gjort någon grundlig rengöring på sista tiden?
 
Jag skulle dra på lite extra på den där nere och stänga dörren till gästrummet.
 
electroluxaren skrev:
ojoj då har de hängt med ett tag!
har du gjort någon grundlig rengöring på sista tiden?
bara filtren i inomhus delen. Flyttade in för 1,5 mån sedan. Vet inte när tidigare ägare servade och vad.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Jag skulle dra på lite extra på den där nere och stänga dörren till gästrummet.
lite det jag funderat på.

vill även att den på mittenvåningen jobbar minst ( iaf kvällar/nätter) av den anledningen att utedelen till den hörs från sovrummet.
 
Man kan också fundera på att sätta ena innedelen på väggen i trappan. Där satt vår innedel från början, men det blev ju kallt på bottenplan då, som är huvuddelen av vår bostad, så nu sitter den över ytterdörren.
 
  • Gilla
frappadish
  • Laddar…
Nu har jag stängt av alla element och bara kör med pumparna. Oj vilken skillnad det blev i förbrukning! Nu är mitt problem att översta våningen ligger 16 grader. Det är där vi sover. Jag kan leva med det men mina barn vill nog gärna ha nån grad till.

de andra 2 våningarna är runt 20 grader.

Ska ställa in pumpen längst ner att inte sprida med ”flärparna” utan så att den trycker upp all luft i trappen och se om det höjer övervåningen nån grad.

Känns som jag dessutom har ”råd” att höja pumpen nån grad också
 
  • Linjediagram som visar elförbrukning i kWh över tid, med fokus på en enskild dag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
F frappadish skrev:
Nu har jag stängt av alla element och bara kör med pumparna. Oj vilken skillnad det blev i förbrukning! Nu är mitt problem att översta våningen ligger 16 grader. Det är där vi sover. Jag kan leva med det men mina barn vill nog gärna ha nån grad till.

de andra 2 våningarna är runt 20 grader.

Ska ställa in pumpen längst ner att inte sprida med ”flärparna” utan så att den trycker upp all luft i trappen och se om det höjer övervåningen nån grad.

Känns som jag dessutom har ”råd” att höja pumpen nån grad också
Riktningen på luftströmmen från pumpen ovan entrén är viktig. Den bör ställas exakt så att den träffar övre delen av trappan. Lite fel vinkel horisontellt eller vertikalt ger lägre temperatur på mellanvåningen.

Sen måste du naturligtvis maxa fläkthastigheten och en rengöring av lamellerna på inomhusenheten lär också öka värmeavgivningen som redan föreslagits.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Går det att sätta timer på elementen, så att de är på ett par timmar vid läggdags och nån timme på morgonen? 16 grader är ju rätt optimalt att sova i men inte så skönt när man lägger sig och när man går upp.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Går det att sätta timer på elementen, så att de är på ett par timmar vid läggdags och nån timme på morgonen? 16 grader är ju rätt optimalt att sova i men inte så skönt när man lägger sig och när man går upp.

Jag tror det ska gå. Upptäckte igår att ett fönster inte var korrekt stängt heller så hade en glipa på 1cm som släppte in kall-luft.

Så får se vad jag får för resultat nu.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.