Om man endast har en fas, kan man använda en 3-polig jordfelsbrytare och låta en pol förbli oanvänd?


Jag har sett 1-poliga jordfelsbrytare i handeln. Hur är det tänkt att en sådan fungerar? Ska det inte vara minst två poler, dvs för nolla och minst en fas?

Ett litet förtydligande: Jag har sett 1-, 2-, 3- och 4-poliga jordfelsbrytare. De 2- och 4-poliga är till 1- resp. 3-fas-ström om jag förstått rätt. De andra är jag mer osäker på.
 
Redigerat:
Nollan måste alltid genom JFB och sedan använder du den fas som testknappen är kopplad till.

Protte
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Tjaa, enpolig finns knappast. kan tänka mig att en del tvåpoliga kallas för "enfas" jfb.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Fast protte har egentligen fel.
Man kan koppla två eller tre faser utan nolla genom en JFB också, t.ex. till en VVB eller trefasmotor.

Men i vilket fall så går det bra att dra 2, 3 eller 4 trådar genom en 4-pol JFB och det fungerar.

Men går det två ledare genom måste ena ligga på N, den andra på någon av fasingångarna.
Vid tre ledare blir det olika ifall en ledare är nolla och de två andra fas, eller om det gäller tre faser utan nolla.
I det första fallet dras nollan genom N och i det andra fallet här dras ingen ledare genom N på jfb.

Sen måste man tänka till och klura lite så testknappen får korrekt funktion.
 
Redigerat:
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Tack för svaren. De 1- och 3-poliga jag sett är på Biltemas webbsida. Vid närmare kontroll ser de ut att vara säkringar. Verkar vara ett fel i kategoriseringen av dessa produkter.
 
Mikael_L
Ivide skrev:
Tack för svaren. De 1- och 3-poliga jag sett är på Biltemas webbsida. Vid närmare kontroll ser de ut att vara säkringar. Verkar vara ett fel i kategoriseringen av dessa produkter.
Japp, helt klart har BT blandat ihop JFB och automatsäkringar där. :D

Bra koll på produkterna där ... :cool:
 
tommib
Ojdå... det där kan ju bli väldigt fel om någon med dålig koll handlar där.... Undrar hur lång tid det tar innan de fixar till det tro?
 
O
Det påminde mig om en jfb jag köpte på Biltema för länge sedan... Det var en väldigt bra jfb... Det fanns ingen instruktion om vilken sida nollan skulle in på.... Normalt finns det ett fint schema på de flesta jfb´er men inte denna... Det fanns ingen manual med heller....
 
Det finns 3-fas JFB där testknappen är kopplad mellan två av faserna, troligen för att den enkelt ska funka även i system utan nolla. Har man då bara fas och nolla så får man på matningssidan bygla mellan nolla och en av faserna som behövs för att testknappen ska fungera. Fasen man byglar till lämnas oansluten på last-sidan.
 
Mikael_L
b_hasse skrev:
Det finns 3-fas JFB där testknappen är kopplad mellan två av faserna, troligen att för att den enkelt ska funka även i system utan nolla.
Men nu behövs det ju ingen speciell för detta. Det går lika bra att sätta en vanlig 4-polig där man inte ansluter nollan.
 
Funkar testknappen på korrekt sätt med 230V istället för 400V?
 
Mikael_L
Mig veterligen så är knappen alltid tänkt att anslutas mellan 230v och nolla.
Om den sätts över 400v så blir testströmmen högre. Och ofta är det interna motståndet redan designat att ge en testström bra över 30mA redan vid 230v.
Så ett visst problem känns det som att det är med 400v över testterminalerna.
 
Mikael_L skrev:
Men nu behövs det ju ingen speciell för detta. Det går lika bra att sätta en vanlig 4-polig där man inte ansluter nollan.
Då funkar ju inte testknappen. Jag är säker på att motståndet för testknappen är gjort för att tåla 400V, men jag är också säker på att det brinner upp om man lägger 230V eller 400V kontinuerligt över det.

Här finns alla alternativ om man har en 3-fas JFB där man kör utan nolla eller bara 1-fas, observera att det är två olika typer av JFB (olika inkoppling av testknappen) :

Schemabilder över inkoppling av 3-fas jordfelsbrytare utan nolla och 1-fas jordfelsbrytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Edit: matningen kommer på ovansidan av JFB i exemplen.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.