Har fått tag på en 3 m3 farmartank som jag funderar på att bygga om till ack.tank. Jag tänkte "ställa" den upp eftersom jag har 3,60 m till tak i pannrummet.
Min fundering är nu att jag skulle vilja ha separat system till radiatorerna, då jag vill ha slutet system på dessa i framtiden (tryckkärl). Kommer det att räcka med en kopparslinga (10-15m) i toppen på tanken, eller kommer vattnet t radiatorerna bli för "kallt"? Kanske skall kopparslingan gå från botten till toppen i tanken?
Eldar för tillfället i ren vedpanna (25kW, på tok för liten för 450m2, *suck*) som eldas mot en 750 liter ack, och skall byta vedpannan mot en oljekassett på 44kW och köra pellets , eller ved/flisförugn i denna.
Kanske måste fler slingor användas både för VV & radiator för att inte störa skiktningen?
Tar gärna emot förslag och ideér.
mvh Curre
Min fundering är nu att jag skulle vilja ha separat system till radiatorerna, då jag vill ha slutet system på dessa i framtiden (tryckkärl). Kommer det att räcka med en kopparslinga (10-15m) i toppen på tanken, eller kommer vattnet t radiatorerna bli för "kallt"? Kanske skall kopparslingan gå från botten till toppen i tanken?
Eldar för tillfället i ren vedpanna (25kW, på tok för liten för 450m2, *suck*) som eldas mot en 750 liter ack, och skall byta vedpannan mot en oljekassett på 44kW och köra pellets , eller ved/flisförugn i denna.
Kanske måste fler slingor användas både för VV & radiator för att inte störa skiktningen?
Tar gärna emot förslag och ideér.
mvh Curre
Redigerat:
Det har du ju rätt i. Men fungerar verkligen systemet ok med så pass stora tryckkärl? Har läst och hört lite av varje om den saken =)_ap_ skrev:
Anledningen är att det i vinter blir eldat i vedförugnen, och detta är den största tank jag fått tag på just nu. Känns iofs bättre med 3 m3 än 0.75 m3. Som det har varit hittils har det eldats runt 5-6 ggr / dygn... =( Går ju inte om man jobbar...2an skrev:
------------------------------------------
Ska kolla upp priser på slutna exp.kärl som passar ett 3m3 system + radiatorer.
Skulle ett byte av panna från 25kW till 50kW göra någon skillnad, även om jag kör med samma vedförugn tills vidare? (Kenjon 35cm)
Kommer funka kanon bara man konstruerar det rätt från början,CurreOrrell skrev:
kör själv med 5000L fördelat på 3st tankar och 800L expansion,
kulvert och en massa annat jox.
Den största vinsten är att verkningsgraden blir mycke bättre.
När jag körde med en tank på 3000L plus kulvert, panna och element räckte ett 400L
kärl om man ligger runt 0,5bar i förtryck.
När man justerar trycket har jag märkt att man måste ha en riktig tryckmätare, ingen som följer med i kompressor kittet för 149:-
Bara något hg fel och verkningsgraden i kärlet blir mycket sämre.
Redigerat:
Liknande trådar
-
30kbm Oljetank - Intresse?
Olja & El -
5kbm sluten avloppstank på landställe full efter bara 13 övernattningar
Vatten & Avlopp -
3kbm sluten tank fylld efter 5 dagar, firma hävdar att den tömts
Vatten & Avlopp -
Akut tömning 3kbm tank......Rinnande toalett?
Vatten & Avlopp -
Nibe F370 + vattenmanlad kamin + acctank
Värmepumpar