TS, du har ett 40 år gammalt avlopp och sedan skrev du att det skulle kosta 150-200' att ordna. Det låter som en skojare har gett dig dessa uppgifter eller så har de tänkt att gräva för hand. Att gräva ett helt nytt avlopp med mkt gräv/rördragning kostar rimligtvis 100'. Kanske kostar det 50-70' för en entreprenör att byta ut brunnen och lägga ny bädd. Du får ställa det mot att försöka driva en lönlös process.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Vad trodde ni då skulle behöva åtgärdas eftersom ni visste att avloppet behövde fixas?
Det skull ha funnits ett dokument med om tillstånd att använda 3kammarbrun som var belagt med förbund att användas.. För de viste att de var fel på 3kammarbrunen men det dokument följer inte med i husets presentation. För det jag har nu fått ett dokument från kommunen om detta som sagt ..
 
Claes Sörmland
Perrolf Perrolf skrev:
Det skull ha funnits ett dokument med om tillstånd att använda 3kammarbrun som var belagt med förbund att användas.. För de viste att de var fel på 3kammarbrunen men det dokument följer inte med i husets presentation. För det jag har nu fått ett dokument från kommunen om detta som sagt ..
Det kan vara så enkelt att säljarna inte har koll eller ens har brevet från kommunen sparat, beslutet om förbud ligger ju några år bakåt i tiden. (Folk är inte sällan idioter när de har ett intresse av att glömma eller inte förstå.)

Har du kollat fastighetsregistret nu? Finns förbudet att använda WC-avloppet inskrivet där som det ska? I så fall är det ju inte bara säljarna utan även mäklaren som har missat. Finns förbudet inskrivet av kommunen i fastighetsregistret så anses du genom din undersökningsplikt som köpare vara informerad om det vid affären.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Ja, säljarna har slirat på sanningen, men det som uppgavs var i sak korrekt: den nya ägaren skulle behöva åtgärda avloppet.
Den info ni nu fått av kommunen hade ni kunnat begära ut redan när ni var spekulanter på huset, det är offentligt. En tänkbar formulering är 'jag skulle vilja veta om ni från kommunens sida har några anmärkningar eller har riktat några förelägganden mot fastigheten Skogshult 3:16?'. Frågan ställs lämpligtvis skriftligt.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Ja, säljarna har slirat på sanningen, men det som uppgavs var i sak korrekt: den nya ägaren skulle behöva åtgärda avloppet.
Den info ni nu fått av kommunen hade ni kunnat begära ut redan när ni var spekulanter på huset, det är offentligt. En tänkbar formulering är 'jag skulle vilja veta om ni från kommunens sida har några anmärkningar eller har riktat några förelägganden mot fastigheten Skogshult 3:16?'. Frågan ställs lämpligtvis skriftligt.
Förvisso!! Men nu är det så att jag frågade KOMMUNEN om dessa papper men de hittade inte dessa fick jag tillsvars av dem då begärde jag ny besiktning på brunnen och då fik jag tillsvars att sånt gör dom inte längre .. För 2 veckor sedan låg dessa papper på vårat golv i Strängnäs där vi har vårat 1boende .
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Ja, säljarna har slirat på sanningen, men det som uppgavs var i sak korrekt: den nya ägaren skulle behöva åtgärda avloppet.
Den info ni nu fått av kommunen hade ni kunnat begära ut redan när ni var spekulanter på huset, det är offentligt. En tänkbar formulering är 'jag skulle vilja veta om ni från kommunens sida har några anmärkningar eller har riktat några förelägganden mot fastigheten Skogshult 3:16?'. Frågan ställs lämpligtvis skriftligt.
Väldigt svårt när brunnen är fylld med skit..
 
G guggen skrev:
TS, du har ett 40 år gammalt avlopp och sedan skrev du att det skulle kosta 150-200' att ordna. Det låter som en skojare har gett dig dessa uppgifter eller så har de tänkt att gräva för hand. Att gräva ett helt nytt avlopp med mkt gräv/rördragning kostar rimligtvis 100'. Kanske kostar det 50-70' för en entreprenör att byta ut brunnen och lägga ny bädd. Du får ställa det mot att försöka driva en lönlös process.
Förvisso men olka 4 entreprenörer bör ju inte ha så stort fel ELLER??. Det är vad jag har fått. Avbesiktat på platsen.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Ja, säljarna har slirat på sanningen, men det som uppgavs var i sak korrekt: den nya ägaren skulle behöva åtgärda avloppet.
Den info ni nu fått av kommunen hade ni kunnat begära ut redan när ni var spekulanter på huset, det är offentligt. En tänkbar formulering är 'jag skulle vilja veta om ni från kommunens sida har några anmärkningar eller har riktat några förelägganden mot fastigheten Skogshult 3:16?'. Frågan ställs lämpligtvis skriftligt.[/QUOTE

Hmm och vem fan tänker på sånt .. Detta är de första huset vi har i ägo. Men som sagt vi har gått vidare med detta till jurist..
 
Avloppet skulle ju fixas av nya ägare.
Varför tror du att de gamla ägarna ska ordna detta till dig?
De har ju informerat dig om att det behöver åtgärdas. Sen är det upp till dig att fråga, vad är det som behöver åtgärdas.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Claes Sörmland
Ett tips @Perrolf , förbud att släppa ut avloppsvatten enligt miljöbalken ställs mot verksamhetsutövaren, alltså mot säljarna. För att säkra att det också gäller mot dig som köpare så skrivs beslutet in i fastighetsregistret. Men om detta har missats av kommunen i detta fall så gäller inte beslutet mot dig som ny ägare av fastigheten, ny verksamhetsutövare.

Då måste kommunen ställa ut ett nytt förbud med dig som adressat och också delge dig beslutet för att beslutet ska träda i kraft.

Läs mer här:

https://www.havochvatten.se/avlopp-...-utslapp-ocksa-mot-en-ny-fastighetsagare.html
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Perrolf Perrolf skrev:
Förvisso!! Men nu är det så att jag frågade KOMMUNEN om dessa papper men de hittade inte dessa fick jag tillsvars av dem då begärde jag ny besiktning på brunnen och då fik jag tillsvars att sånt gör dom inte längre .. För 2 veckor sedan låg dessa papper på vårat golv i Strängnäs där vi har vårat 1boende .
Nu förstår jag inte, hade kommunen utfärdat ett förbud att använda avloppet, och sedan missat att arkivera beslutet?
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Nu förstår jag inte, hade kommunen utfärdat ett förbud att använda avloppet, och sedan missat att arkivera beslutet?
.
Typ ja .
 
  • Wow
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Claes Sörmland
Perrolf Perrolf skrev:
.
Typ ja .
Då gäller det inte. Så först när kommunen lyckas fatta ett nytt beslut och korrekt delge dig detta så blir det gällande.

Kanske hade säljarna (och mäklare) insett detta.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Då gäller det inte. Så först när kommunen lyckas fatta ett nytt beslut och korrekt delge dig detta så blir det gällande.

Kanske hade säljarna (och mäklare) insett detta.
Vet ej men jag tar det vidare till advokat så får hon läsa vad som står i formulären. Som sagt vi har troligen inte köp huset med detta felet .
 
Men ni hade köpt huset om avloppet från 70-talet var tillåtet att använda? Det hade ni ju ändå behövt göra om inom en snar framtid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.