T
Ja, kolla upp allt som inte själv går att besiktiga för mäklare har av någon märklig anledning VÄLDIGT lite information att lämna, mer än superlativer typ "fantastiskt fint ljusinsläpp genom de stora fönstren mot söder i vardagsrummet". Man får misstro, envist ifrågasätta minsta antydan till brister och undersöka saker själv och hela tiden tänka krasst realistiskt. Många gånger är det nog tryggare att köpa direkt av tidigare brukaren, precis som med bilar då man har mycket större chans att få full historik.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men fallet i NJA 1996 s. 584 är inte jämförbart med ditt.

För det första är din avloppreningsanläggning tekniskt avskriven. Den i domen var rätt ny, nio år gammal. För det andra så har säljaren uppgivit för dig att anläggningen behöver åtgärd medan detta inte hade skett i domen. För det tredje så hade din anläggning förbud mot att användas vid köpet enligt kommunala dokument (du har aldrig svarat på om förbudet finns inskrivet i fastighetsregister som är standard) vilket inte var fallet i domen.

Så domen ger inte så mycket stöd för dig.
Det får en jurist titta på .
 
Claes Sörmland
T Träkåk skrev:
Ja, kolla upp allt som inte själv går att besiktiga för mäklare har av någon märklig anledning VÄLDIGT lite information att lämna, mer än superlativer typ "fantastiskt fint ljusinsläpp genom de stora fönstren mot söder i vardagsrummet". Man får misstro, envist ifrågasätta minsta antydan till brister och undersöka saker själv och hela tiden tänka krasst realistiskt. Många gånger är det nog tryggare att köpa direkt av tidigare brukaren, precis som med bilar då man har mycket större chans att få full historik.
Det är inte så underligt. Mäklare är inga besiktningsmän eller tekniska konsulter utan hjälper till med att skriva juridiskt bindande papper och ordna med tillträdet. Till detta så sätter de säljaren i kontakt med Hemnet så att denne kan annonsera där och håller i några visningar.
 
Claes Sörmland
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
T
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är inte så underligt. Mäklare är inga besiktningsmän eller tekniska konsulter utan hjälper till med att skriva juridiskt bindande papper och ordna med tillträdet. Till detta så sätter de säljaren i kontakt med Hemnet så att denne kan annonsera där och håller i några visningar.
Ändå är det dom som oftast håller i visningarna och pladdrar superlativer, medan ägarna inte syns till. Folk köper bilar osedda via auktioner också...
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det finns naturligtvis folk till allt men enklast är att du loggar in på Min fastighet med Bank-ID så får du direkt svar på om kommunen har skrivit in förbudet där. Du kan ringa Lantmäteriet också och fråga om det känns som en väg som passar bättre.

[länk]
Har varit in och tittat där står det inget om förbud att använda 3kammarbrunen . Däremot i pappret från kommunen från 2015 att det är förbjudet att använda brunnen..Så nu har jag begärt ut alla handlingar på fastigheten. För det kan finnas i pappersformat. Så vad gör man ?.
 
L lodin92 skrev:
Fast det spelar ingen roll om kommunen underkänt, en trekammarbrunn är inte godkänt. Sen att man kan göra olagligt använda den tills inspektion är en annan sak.. Det hoppas jag verkligen ingår i undersökningsplikten att ta reda på vad man har för brunn..
Miun trekammarbrunn med infiltrartion godkändes av kommunen så sent som för 6 månader sen.

De får inte underkänna en brunnstyg som man vet kan ge godtagbar rening enbart på ålder. Oftast kan man peka på saker i konstruktionen som gör att delar ska bytas ut eller att man kan påvisa utsläpp av orenad avloppsvatten.

Byta en uttjänt trekammarbrun här i roslagen varkar gå på ca 70.000.
Teknisk livslängd är ca 40 år (men KAN hålla lä'ngre)

Avlopp ingår ju inte i besiktningen. Men är likförbannat en del av undersäkningsplikten. Så om avloppet är av betydande bör man såklart besiktiga det.

Väldigt svårt att se hur detta kommer ge nått i domstol. Undersöknignsplikten är så omfattande och informationen att avloppet är från 70-talet räcker för att man ska behöva anta att det ska bytas ut så här 50 år senare (om inte pappaer finns på att det är GODKÄNT. Alltså kan man anta att det är omvänd bevisplikt).

Den peng som man tilldöms för dylika saker är skillnaden i priset om det hade fungerat eller inte. Och då kommer åter igen åldern in.

Trekammarbrunnar kan som sagt fungera ypperligt. men när de börjar bli mer än 30-40 år vill man nog ha ett skriftligt godkä'nnande från kommunen att de är ok. Eller så budgeterar man med ett utbyte.

Med ett hus från 70 har ni en hel del roliga renoveringar framför er. Grattis och lycka till
(Och lägg inte pengarna på jurister utan på att just renovera och fixa till er fastighet)
 
Redigerat:
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Miun trekammarbrunn med infiltrartion godkändes av kommunen så sent som för 6 månader sen.

De får inte underkänna en brunnstyg som man vet kan ge godtagbar rening enbart på ålder. Oftast kan man peka på saker i konstruktionen som gör att delar ska bytas ut eller att man kan påvisa utsläpp av orenad avloppsvatten.

Byta en uttjänt trekammarbrun här i roslagen varkar gå på ca 70.000.
Teknisk livslängd är ca 40 år (men KAN hålla lä'ngre)

Avlopp ingår ju inte i besiktningen. Men är likförbannat en del av undersäkningsplikten. Så om avloppet är av betydande bör man såklart besiktiga det.

Väldigt svårt att se hur detta kommer ge nått i domstol. Undersöknignsplikten är så omfattande och informationen att avloppet är från 70-talet räcker för att man ska behöva anta att det ska bytas ut så här 50 år senare (om inte pappaer finns på att det är GODKÄNT. Alltså kan man anta att det är omvänd bevisplikt).

Den peng som man tilldöms för dylika saker är skillnaden i priset om det hade fungerat eller inte. Och då kommer åter igen åldern in.

Trekammarbrunnar kan som sagt fungera ypperligt. men när de börjar bli mer än 30-40 år vill man nog ha ett skriftligt godkä'nnande från kommunen att de är ok. Eller så budgeterar man med ett utbyte.

Med ett hus från 70 har ni en hel del roliga renoveringar framför er. Grattis och lycka till
(Och lägg inte pengarna på jurister utan på att just renovera och fixa till er fastighet)
Skall ha detta i åminnelse. Har funderingar om göra ren den och betongspruta den invändigt med bergsbetong . Skall kolla med kommunen om det är okej ..
 
Kravet idag på eget avlopp r mer än fungerande betobgbrunn för slam. Måste finnas biologisk rening efter ex. markbädd och i sjönära lägen även fosforrening efter det.
Eget avlopp i nutid klassas som miljöfarlig verksamhet och skall meddelas kommun även efter köp att du tagit över ansvaret för denna verksamhet från tidigare ägare.
I detta fall gjorde Strängnäs kommun en omfattande inventering av samtliga brunnar enligt de nya EU direktiv om fosfoutsläpp i sjöar o vattendrag åren kring -15 vilket samtliga kommuninvånare med eget avlopp informerades om skriftligt och med stora möten som vi då, verksamma projektörer och entreprenader för små avlopp deltog i. Därför har även denna installation upptäckts.
Tror starkt att detta faller på köparen att inse att betydande kostnader för "reparation" av ett övertagande av eget avlopp kan påverka valet av köpobjekt eller extra kostnader. Förstår också att man som lekman inte kan veta hur avlopp inte skall se ut idag. Skadan på 3k brunn är inte relevant i detta utan anläggningen måste uppfylla dagens samtiga krav.
Mäklaren har ingen skyldighet att göra egna undersökningar utöver säljarens information.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Claes Sörmland
Perrolf Perrolf skrev:
Har varit in och tittat där står det inget om förbud att använda 3kammarbrunen . Däremot i pappret från kommunen från 2015 att det är förbjudet att använda brunnen..Så nu har jag begärt ut alla handlingar på fastigheten. För det kan finnas i pappersformat. Så vad gör man ?.
Ok, då var det klarlagt. Förbudet gäller då inte mot dig utan enbart mot säljaren som var föremål för beslutet. Vill kommunen förbjuda dig att släppa ut avloppsvatten från anläggningen så måste de fatta ett nytt beslut med dig som adressat. Detta beror på att det inte är slambrunnen som får förbud utan verksamhetsutövare.

Detta förklarar också varför mäklaren inte uppgav förbudet i prospektet, mäklaren är inte synsk så finns det inte i fastighetsregistret så finns det inte.

I och med att kommunen inte klarar av att hantera ett förbud med korrekt inskrivning i fastighetsregistret så finns ju möjligheten att säljarna aldrig har tagit del av detta beslut om förbud. Missar man fastighetsregistret kan man ju lika gärna ha missat att delge säljarna.
 
  • Gilla
BSOD och 2 till
  • Laddar…
Det är märkligt agerande av kommunen. De flesta kommuner har under 00-, 10- och endel eftersläntrare nu under 20-talet, haft kampanjer för att kontrollera enskilda avlopp. Och i princip underkänna allt, med krav på åtgärd.
Det normala är att ett förbud att släppa ut avloppsvatten till en anläggning åtföljs av ett vitesföreläggande (krav på att betala x kr) om fastighetsägaren fortsätter att använda det underkända avloppet. Men så har inte skett i ditt fall, alltså? Kommunen fattade beslut om förbud 2015 men slarvade med arkiveringen, samt att föra in förbudet i fastighetsregistret och följde aldrig upp förbudet öht?
Normalt sett tar den här processen en tid, så du kan utgå från att du har tid på dig att ansöka om tillstånd för att anlägga nytt enskilt avlopp, det måste inte göras direkt nu på måndag.

Själv är jag inne på fastighet nr 3 med enskilt avlopp, och åtminstone senaste gången skrev jag till kommunen och frågade enligt vad jag gett exempel på, och fick svar att det inte fanns något att anmärka på fastigheten. Köpet av fastighet 2 var under pågående avloppsinventering, så det var allmänt känt att avloppet snart skulle bli nersynat.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det är märkligt agerande av kommunen. De flesta kommuner har under 00-, 10- och endel eftersläntrare nu under 20-talet, haft kampanjer för att kontrollera enskilda avlopp. Och i princip underkänna allt, med krav på åtgärd.
Det normala är att ett förbud att släppa ut avloppsvatten till en anläggning åtföljs av ett vitesföreläggande (krav på att betala x kr) om fastighetsägaren fortsätter att använda det underkända avloppet. Men så har inte skett i ditt fall, alltså? Kommunen fattade beslut om förbud 2015 men slarvade med arkiveringen, samt att föra in förbudet i fastighetsregistret och följde aldrig upp förbudet öht?
Normalt sett tar den här processen en tid, så du kan utgå från att du har tid på dig att ansöka om tillstånd för att anlägga nytt enskilt avlopp, det måste inte göras direkt nu på måndag.

Själv är jag inne på fastighet nr 3 med enskilt avlopp, och åtminstone senaste gången skrev jag till kommunen och frågade enligt vad jag gett exempel på, och fick svar att det inte fanns något att anmärka på fastigheten. Köpet av fastighet 2 var under pågående avloppsinventering, så det var allmänt känt att avloppet snart skulle bli nersynat.
Ja som du skriver att ett förbud gäller från 2015 på fastigheten. Och vips så dimper det ner ett brev från kommunen på vårt hallgolvet . Efter att vi har köpt huset och detta har kunnat varit avgörande av köpet på huset .För det är en händelse som man blir stressad över med alla papper som skall fyllas i ..
 
Jag förstår att det känns jobbigt, och det är en klen tröst att ni inte är ensamma. Vi är många som fått lägga stora pengar på att åtgärda (ofta fullt fungerande) avlopp som blivit underkända av kommunen. Kommunen där jag bor skickade på fullt allvar ut information där det stod att det var viktigt att vi anlade nya avlopp, eftersom våra gamla avlopp bidrog till att övergöda Östersjön! Som du ser bor jag på Småländska höglandet, så en titt på kartan visar orimligheten i påståendet.
Jag har frågat flera gånger men inte fått svar: har kommunen hotat med vite om ni inte åtgärdar avloppet före ett visst datum?

Det ni ska göra nu är att ta reda på vilka avloppslösningar som kommunen godkänner. Ett minireningsverk är en onödigt dyr lösning och riskerar att inte fungera optimalt, eftersom jag tolkar det som att ni inte bor permanent i det aktuella huset.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Jag förstår att det känns jobbigt, och det är en klen tröst att ni inte är ensamma. Vi är många som fått lägga stora pengar på att åtgärda (ofta fullt fungerande) avlopp som blivit underkända av kommunen. Kommunen där jag bor skickade på fullt allvar ut information där det stod att det var viktigt att vi anlade nya avlopp, eftersom våra gamla avlopp bidrog till att övergöda Östersjön! Som du ser bor jag på Småländska höglandet, så en titt på kartan visar orimligheten i påståendet.
Jag har frågat flera gånger men inte fått svar: har kommunen hotat med vite om ni inte åtgärdar avloppet före ett visst datum?

Det ni ska göra nu är att ta reda på vilka avloppslösningar som kommunen godkänner. Ett minireningsverk är en onödigt dyr lösning och riskerar att inte fungera optimalt, eftersom jag tolkar det som att ni inte bor permanent i det aktuella huset.
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Jag förstår att det känns jobbigt, och det är en klen tröst att ni inte är ensamma. Vi är många som fått lägga stora pengar på att åtgärda (ofta fullt fungerande) avlopp som blivit underkända av kommunen. Kommunen där jag bor skickade på fullt allvar ut information där det stod att det var viktigt att vi anlade nya avlopp, eftersom våra gamla avlopp bidrog till att övergöda Östersjön! Som du ser bor jag på Småländska höglandet, så en titt på kartan visar orimligheten i påståendet.
Jag har frågat flera gånger men inte fått svar: har kommunen hotat med vite om ni inte åtgärdar avloppet före ett visst datum?

Det ni ska göra nu är att ta reda på vilka avloppslösningar som kommunen godkänner. Ett minireningsverk är en onödigt dyr lösning och riskerar att inte fungera optimalt, eftersom jag tolkar det som att ni inte bor permanent i det aktuella huset.
Jo vi bor nu permanent . Men har även pratat med grannarna om att gå ihop om ett större reningsverk 5 hushåll . Men det går trögt för de andra och detta är ju en framtida investeringar och höjer värdet på våra hus i framtiden. Kan kommunen bestämma vilken typ av rening vi skall ha som normal rening ?.
 
De godkänner reningsform (enskilt avlopp) utifrån plats och markförhållanden, så det kan skilja inom en kommun.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.