Jag har ett hus byggt -82, fönstrerna har 2 glas som sitter i en tät kasett + ett ytterfönster = 3 glas, fönstret är delbart mellan ytterfönster och kasett.
Mellan ytterfönstret är det några mm mellanrum så att luft utifrån kan cirkulera imellan, skall det vara så  ???
Eller kan jag sätta dit en tätningslist och få bättre ekonomi ?

Har jag 3-glas fönster eller "2,5-glas" ?

Hej!

Du har 2+1-fönster. Enligt Elitfönsters katalog har deras 2+1 lägre u-värde än 3-glas isoler.

En annan fördel med 2+1 är att man kan ha persienner mellan glasen.

Luftspalten ska vara där, så det är inget att oroa sig för och du bör absolut inte täta där!

I ett treglasfönster kan det inte bli kondens mellan glasen, eftersom det är isolerglas.

I ett 2+1 kan det inte bli kondens i mellan isolerglasen, men i det öppningsbara fönstret kan det bli kondens. Det är därför man INTE ska täta runt det.

Bob_the_builder
I ett treglasfönster kan det inte bli kondens mellan glasen, eftersom det är isolerglas.
...förutsatt att det fortfarande är tätt, ja.

Bob_the_builder
Nä, jag tror inte att man kan säga att det är generellt högre kvalitet i 3- än i 2+1-glasfönster. I treglasfönstret är det EN kassett som har tre rutor. Men, du säger att du vill tillbaka till 20-talsutseendet? Hur såg fönstren ut då? Treglasfönstren har ju oftast ett mer modernt snitt, men du skrev att du måste specialbeställa. Varifrån/vad?

Även andra tillverkare kan göra fönster i gammal stil. Våra kommer från Trarydsfönster. Vårt hus är byggt 1910/14, vi har med hjälp av gamla fotografier beställt nya fönster. Kolla hemsidan ;).

Bob_the_builder
Med "det lilla fönstret", menar du en egen båge eller bara en spröjs? Jag tror nog att i princip alla tillverkare kan göra detta (oavsett vilket).

Edit: Immobil var en snabb rackare, men svaret var ju detsamma. :)

yonna skrev:
lp75 - har dina fönster hållit så länge som sedan början av 80-talet ... ? Jag har ju tydligen samma typ och har väl bara accepterat att de börjar läcka efter att garantin gått ut ... :(
yonna: Jag har haft huset snart i två år...har då inte fått någon kondens mellan glasen...eller märkt det på något annat sätt.

Bob_the_builder skrev:
Edit: Immobil var en snabb rackare, men svaret var ju detsamma.  :)
Man kan ha tur också. 8)

yonna skrev:
Guu vilken mysig hemsida! Impad!
Man tackar, om det var våran du mena. ;)

yonna skrev:
Och du, lp75, har tydligen utmärkta kvalitetsfönster! Trots minitiös skötsel under 20 år har inte mina klarat sig. Fönstren var ju nya när jag köpte huset.
Tror då inte att tidigare ägare bytt ut något fönster...så det måste tydligen vara bra kvalite. Eller så drabbas jag inte av kondens trots att gasen läkt ut..

Bob_the_builder skrev:
...förutsatt att det fortfarande är tätt, ja.
Ja, naturligtvis är det en förutsättning ;)

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.