Hej, är första årsmontör och ska på ett jobb jag har lite frågor kring, kunden vill sätta sina 16A uttag på snedden alltså liggandes, (-) eller (/) istället för( I)

Får dessa sättas så eller är det något krav på att det ska sitta raka?

Det är en fråga för tillverkaren. Om det handlar om kapslade uttag med en viss IP-klass kan man kanske inte luta det för mycket. Dräneringshålet i botten kanske inte fungerar som avsett. Du får kolla bruxet om det finns och studera hur uttaget är utfört.

Standardmässiga IP44-klassade (CEE-) uttag har avrinningshål i underkant, så man kan nog utgå från att IP-klassningen för vatten inte uppfylls om man sätter de på annat sätt än att de pekar neråt i någon bemärkelse (hur mycket avvikelse får man som Bo säger fråga tillverkaren).

Så om ett sådant uttag sitter så man har högre krav än IPx0 så kan man nog förutsätta att liggandes inte kommer att vara Ok, eftersom det är uppenbart att den delvis kommer att fyllas av strilande vatten när inte tyngdlagen dränerar den (och att tyngdlagen inte hindrar vattnet att komma in vid kontaktelementen ).

Sedan får man ju också brytkrafter från kabeln om man inte monterar så uttaget pekar neråt, om det är någon fara vet jag inte men det kommer inte att se vackert ut.

Jag antar att det inte rör sig om IP67-klassade CEE-uttag med låsringar, sådana bör klara godtycklig vinkel eftersom de ordnat vattenskydd på ett annat sätt än dränering. Och låsringen kommer att hindra att kontakten sitter snett.

S Slangeen skrev:
(-) eller (/) istället för( I)
Mne syftar inte dessa symboler på jordstiftet i ett perilex uttag?

I så fall borde inte IP-klassen påverkas?

Vad är det för uttag frågan handlar om och i vilken miljö är dom placerade?

Jag vill förtydliga mitt inlägg lite. Upp till IPX4 bör man vara försiktig och granska uttaget innan man tippar på det utomhus. IPX5 och högre (om det finns) innebär ett mer tätt uttag utan öppna dräneringshål, och det ska gå att luta så länge man inte öppnar dräneringshålet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.