493 läst · 11 svar
493 läst
11 svar
3-fas uttag för spabad
Hur mkt på ett ungefär är rimligt att betala för installation av 3-fas uttag (för spabad)?
Utan någon som helst info om förutsättningarna blir inte svaret bättre än så här.
Tusen tack, skönt att se att det finns folk härinne som kan ge bra & trevliga svar trots att ursprungsfrågan saknade en del relevant bakgrundsinfo 🙏Purre skrev:
Sen tillkommer elektriker 500-1500:- per timme.offlarjon skrev:
Och att ge något vettigt svar på timmarna är ju omöjligt.
Jacuzzin kan ju ligga vägg i vägg med lämplig matningspunkt eller så ligger det på andra sidan byggnaden med superkrånglig kabelväg och i värsta fall måste mätarsäkringar uppgraderas o.s.v.
Så på timmarna säger jag 1 till 16 timmar.
Du kommer bli besviken om du tänker att materialkostnader är priset för installationen.
Det beror väldigt mycket på hur lång kabel som ska dras och hur den ska dras. Finns det plats i elcentralen eller behöver den utökas.
Hur långt behöver det grävas? Elektriker brukar inte vara sugna på att gräva men ska du ta in någon för det så drar det iväg.
Du kommer minst betala halvdag för elektrikern och troligen en heldag. Restid och bil tillkommer. Räkna med minst 4000 kr bara för elektrikerns tid sen material ovanpå det.
Tror heller inte du vill ha ett 3-fas uttag, det brukar alltid vara fast inkoppling så du menar nog en 3-fas kabel som ska anslutas direkt i spabadet.
Det beror väldigt mycket på hur lång kabel som ska dras och hur den ska dras. Finns det plats i elcentralen eller behöver den utökas.
Hur långt behöver det grävas? Elektriker brukar inte vara sugna på att gräva men ska du ta in någon för det så drar det iväg.
Du kommer minst betala halvdag för elektrikern och troligen en heldag. Restid och bil tillkommer. Räkna med minst 4000 kr bara för elektrikerns tid sen material ovanpå det.
Tror heller inte du vill ha ett 3-fas uttag, det brukar alltid vara fast inkoppling så du menar nog en 3-fas kabel som ska anslutas direkt i spabadet.
Jag gjorde nyss samma sak till min badtunna. Jag fick dra kabeln över vinden (5x2,5mm²), under panelen och sedan längs husväggen, totalt ca 20m. För mig kostade det materialkostnaden...
...samt att det triggade ett byte av hela elcentralen, vilket kostade 5000kr i komponenter (alternativet med en undercentral blev inte så mycket billigare och då passade jag på att sektionerna huset under fyra olika JFB).
Jag gjorde inte fast installation av min utrustning, den är nämligen inte fast ansluten. Tunnan må vara fast, men inte värmare och pump som är flyttbara.
Nu fick jag ju inte byta allt detta själv egentligen, men då jag är fd elektriker så...
...samt att det triggade ett byte av hela elcentralen, vilket kostade 5000kr i komponenter (alternativet med en undercentral blev inte så mycket billigare och då passade jag på att sektionerna huset under fyra olika JFB).
Jag gjorde inte fast installation av min utrustning, den är nämligen inte fast ansluten. Tunnan må vara fast, men inte värmare och pump som är flyttbara.
Nu fick jag ju inte byta allt detta själv egentligen, men då jag är fd elektriker så...
OK, tack för svaret. Huset är Får helt enkelt ta kontaktsnaggletooth skrev:Sen tillkommer elektriker 500-1500:- per timme.
Och att ge något vettigt svar på timmarna är ju omöjligt.
Jacuzzin kan ju ligga vägg i vägg med lämplig matningspunkt eller så ligger det på andra sidan byggnaden med superkrånglig kabelväg och i värsta fall måste mätarsäkringar uppgraderas o.s.v.
Så på timmarna säger jag 1 till 16 timmar.
Tack för svaret🙏. Ja det låter mer rimligt med 3-faskabel ansluten direkt i spabadet. Ska såklart ta in offert direkt från elektriker i området men var mest ute efter att få en grov indikation på själva arbets/materialkostnaden.Q qvirre skrev:Du kommer bli besviken om du tänker att materialkostnader är priset för installationen.
Moderator
· Stockholm
· 52 915 inlägg
Jag har städat lite i tråden
/moderator
/moderator