Hej! Bor i ett tio år gammalt hus. En platta på spishällen har slutat fungera och ska därför köpa ny spishäll. Spishällen är fristående från ugnen. Spisen är inkopplad med en Perilex-kontakt. När jag tittar i den nuvarande hällen så kan den kopplas som 1-, 2-, eller 3-fas, men den är kopplad med bara 2 faser. Jag undrar nu varför?

Jag har mätt i Perilex-uttaget och konstaterar att alla faser är framdragna: jord-noll ca 0 V, jord till var och en faserna ca 240 V, samma med nollan till de olika faserna, samt ca 400 V mellan de olika faserna. Spisen har också 3 säkringar i säkringsskåpet. Ugnen har en egen säkring.

Alltså, jag har 3-fasström i uttaget men bara 2 faser används i spisen när den kan använda 3. Finns det någon förklaring, eller har den en gång i tiden kopplats in så av misstag?
 
R
Det är bara stooora hällar som har 3 fas alla andra är 2 fas kopplade 230V 2 faser och nolla
det brukar vara så att det fördelas bakom med dosa så att när 3 fas + noll + jord finns
tas det ut 2 faser till hällen och 1 fas till ugnen , ugnen är 1 fasig
Du ser på skylten att det är möjligt att koppla hällen 1 fas eller 2 fas inte 3 fas
Ska du göra något ,pass upp så du inte får 400V i hällen , då säger den upp sig
noll måste vara med , perilexen är troligtvis kopplad med 3 faser + noll +j ord , där kan bli fel
om man bara går efter färgerna , det gäller att vara observant
 
Hur många plattor har hällen? Vanliga hällar med 4 plattor brukar kunna anslutas till en eller två faser, men inte tre. Jag gissar att en häll som har fem eller fler plattor kanske kan anslutas trefas. Men det är något jag inte sett. Så att hällen är inkopplad på två faser låter fullt normalt för mig. Mer udda att den kan kopplas till tre faser. Om din nya häll också kan kopplas till tre faser är det givetvis en god idé att göra det.
 
Det är inte ovanligt att hällar idag har ett alternativ för 3 fasinkoppling, men där den 3e fasen är kopplad till en blind klämma. Bara för att parkera ledaren.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Tack för alla svar. Ok, då förstår jag. Bredvid dosan sitter kopplingsschema för 1-, 2-, och 3-fas. Men om ändå bara två faser används så verkar det rimligt att den är kopplad med 2-fas. Det är en 60-cm spishäll med 4 plattor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.