Hej! Jag behöver hyra en 3 fas maskin men har tyvärr ingen 3 fas uttag. Jag tänkte koppla en skarvladd till vedpannan säkerhetsbrytare (se bilder). Jord är grön/gul, neutral är blå, men hur kan jag veta vilken färg är L1, L2, L3? Är det livsfarlig att koppla fasen på fel sätt till dosan? Kan det skada maskinen?
Tack för hjälpen!
Tack för hjälpen!
Jag har svårt att tro att den skulle bli förstörd av att snurra baklänges ett kort ögonblick men kan naturligtvis inte garantera något. Fråga där du hyr är mitt förslag.Boris33 skrev:
Det är inget ovanligt att fasföljden kan vara hur som och att roterande maskiner måste "anpassas till uttaget" och normalt går det som sagt bra.
Redigerat:
Tack så mycket Alfredo!Alfredo skrev:Jag har svårt att tro att den skulle bli förstörd av att snurra baklänges ett kort ögonblick men kan naturligtvis inte garantera något. Fråga där du hyr är mitt förslag.
Det är inget ovanligt att fasföljden kan vara hur som och att roterande maskiner måste anpassas till "uttaget" och normalt går det som sagt bra.
Räcker kabeldimemsion/säkringar till vedprocessorn?
Istället för att göra en ghettokoppling nu, varför tar du inte in en elektriker som får sätta upp ett trefasuttag med egen säkring (och JFB om det saknas). Det har du nytta av i framtiden också.
Har du koll på vedprocessorns effektbehov? Det är inte säkert att du kan koppla in den där bara sådär.
Har du koll på vedprocessorns effektbehov? Det är inte säkert att du kan koppla in den där bara sådär.
Jo tyvärr är det jobbigt att anlita en elektriker där jag bor, det kan tar några veckor. Kanske det blir motorsåg och yxa iställettommib skrev: