I mitt fritidshus skall jag ha el-slingor under klinker i badrummet.

Då vi oftast brukar bara vara där över helgen vill jag ju vara säker på att inte elen står på.

Jag hade en ide´ att ha en timer som räknar ned från 3 dygn och sedan stänger av sig.

Finns det sånna? Om så, var?

Finns billiga micro-PLC:er som man kan programera hur man vill, ligger runt en tusing + moms och då kan du få många roliga funktioner!

sverre skrev:
Finns billiga micro-PLC:er som man kan programera hur man vill, ligger runt en tusing + moms och då kan du få många roliga funktioner!
var hittar jag denna pryl då?

Elfa, el-grossister, elektriker, dom flesta el-butiker bör kunna ta hem dom.
Finns ett antal olika fabrikat som är likvärdiga, jag själv har använt Crozet Millenium II och Moeller Easy en hel del (föredrar Crouzet), men det finns Telemecanique Zelio, Siemens Logo och Mitsubishi har någon + alla jag har glömt!

Min önskan var att ha en vrid eller tryckbar timer på utsidan av badrummet. Jag vet inte riktigt om de prylar ni har nämnt är av min tänkta modell.

Det finns ju timers som man installerar in säkringsskåpet, men då måste man ju programera om den för varje gång. Det är ju inte helt säkert att vi kommer att vara där varje helg, så man vill ju inte ställa in den på varje helg.

Intectra känns dyrt, men jag är absolut sugen på att helautmatiosera stugan. Är man prylfixerad så är man...

Man kan ju tänka sig olika sätt att lösa det på, men kopplar man en återfjädrande tryck-knapp till en ingång på Micro-PLC:n kan ju varje tryck öka tiden med ett programerbart antal timmar.
Ett långt ihållande tryckk nollställer.
Nedräkningen kan man sedan visa på displayen. Micro-plc:n passar i en vanlig normkapsling och den kan man sätt antingen vid centralen eller på annan strategisk punkt i huset.

Alternativt har man en funktionsväljare och använder det inbyggda årsuret om man har valt det!

Antalet kombinationer/lösningar blir i princip oändligt och det är relativt lätt att ändra/lägga till en funktion.

Kör man med Crouzet 24Vdc-variant så kan du även ansluta temperaturgivare och styra på det med en inbyggd PID-regulator!

Grymt vilka lösningar det finns.

Tack!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.