Nu är det rätt akut att byta ut våran elektro-helios anno 1970. Tar man ur glassen ur frysen är den mjuk. Men, det finns inte plats för en hel kyl och en hel frys just nu, ska renovera om ganska snart.

Vad finns det för fördelar och nackdelar att ha 2st kyl/frys kombinationer gentemot 1hel kyl och 1hel frys?

Huset är byggt runt 50-talet så vill behålla den stilen i köket.
Den kyl/frys jag funderat på är denna.
Vi kommer troligtvis riva bort gästbadrummet då detta är en 2a och jag ser ingen anledning att ha ett extra badrum. Då kommer det få plats både en hel kyl och en hel frys.

Jag vill köpa i "retro"stil men hittar inget till vettigt pris, kan det vara värt att beställa utomlands, och isåfall var?

Förlåt för sjukt rörigt inlägg, men jag har så mycket olika tankar och har så svårt att bestämma hur jag ska göra. Jag är inte jättehemma på renovering och jag vill göra rätt från början.

Om du/ni bor i en 2:a lär ni inte behöva helkyl & helfrys om ni inte har barn?

Vi har ett barn så det känns nödvändigt, men iofs inte så gammal än. Men jag fryser väldigt mycket matlådor och plockar bär osv.

Bob_the_builder
Vi har två kyl/frysskåp och är nöjda med det. Vi har olika temperaturer, en kall för mejerivaror etc och en lite varmare för bla grönsaker.
Nackdelen är väl att totalvolymen blir lite mindre än för två vanliga skåp med samma yttermått.

Fördelen med två skåp är som Bob nämner. Dessutom slipper man böja sig ner för att ta ut kylvarorna.

Finns dock fullstora kylskåp som har två delar. En nollgradig för grönsaker, fisk, kött etc

Nackdelen är att kyl/frysskåp oftast har en kompressor. Bytte nyligen ett sådant skåp där regleringen slutat fungera, kompressorn funkar. Frysen höll -18 men kylen var varm. Drog ut kontakten, skåpet fungerade några dagar sedan var set tvärt om.

Finns kyl/frysskåp som har dubbla kompressorer, kör man dubbla skåp så har man fyra kompressorer som kan börja strula..

Vi har valt två stycken kyl/frysar. Två stycken två meters skåp från Bosch i rostfritt. Mycket nöjd med vårt val. Har flera vänner som valt samma lösning.

Vi hade 2 st kyl/frys men det gick inte köra kyl och frys i samma skåp då kompressorerna interfererade med varandra och skapade nya oljud.

Protte

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.