Hej!

Sitter och klurar hur man lättast/säkrats bör göra i mitt kök.

Lite bakgrundsfakta:

Enfascentral
Spis kan köras på 2-fas a 16A eller 1-fas 20A
Draget 5G2,5 mellan central och spisdosa
5G2.5 ansl.kabel till spis.

Jag tänker två alternativ just nu. För att slippa dra om till 4mm2 och säkra av med 20A
Så tänkte jag att man kunde använda 2 st enfasgrupper från centralen och avsäkra med 16A. Det skulle alltså innebära 2 faser och 2 nollar och en jord.
Och i spisen ligger brun på plint 1 och svart på plint 2 och byglad till 3. och sen nolla och jord självklart

Alt.2 är att använda 2.5kvm fast och lägga dubbelt på en 20A. Alltså tex brun/svart in på 20A och blå och vit i detta fall, in på nollplint (blå krympslang på vita).
Och till spisen då lägga in brun på plint 1 och svart på 3 och byglad till 3.

Vad är bäst?
Helst skulle jag vilja köra 2x16A, känns säkrast på nått sätt. Men spisen kanske inte är till för det av nån anledning?

Eller är det kanske rent av sagt fel att göra på detta viss?

Tacksam för svar och förslag/rekommendationer

lite frågor först du skriver att du har en enfas central lägenhet? sen skriver du att du har draget 5g2.5 så om du bor i lägenhet och har en enfas central kan du inte köra spisen på två faser utan måste ha en 20a

Du har ju inte två faser.. Du har en fas. Så du får allt dra fram 4mm²

Andreas_kalmar skrev:
lite frågor först du skriver att du har en enfas central lägenhet? sen skriver du att du har draget 5g2.5 så om du bor i lägenhet och har en enfas central kan du inte köra spisen på två faser utan måste ha en 20a
Det var det jag hade hemma nämligen så tänkte att man ersätter en 20 mot två 16.
Jag tänkte att spisen är uppdelad i flera zoner. Tex att 2 plattor går från plint 1 i hällens kopplingsbox, sen 1 platta från 2an osv.

Så egentligen blir det som att det blir 2 faser fram.
Har för mig att jag hört nånting om att i norge kör man 2 st 230V grupper fram. Fast dom kanske har andra spisar också för den delen.
Hojte skrev:
Du har ju inte två faser.. Du har en fas. Så du får allt dra fram 4mm²
Jojo, men som jag svara första, om spisen är uppdelad i flera "zoner" så borde det ju gå att köra två st enfass grupper.

Tex om jag bara kopplar in 1 fas på plint 1 i hällen och inte byglar så kanske bara en platta funkar?
Förstår ni hur ja tänker? :S

EDIT: För att förtydliga, jag är inte ute efter att få ut 400V
Teoretiskt, går de?

För hällens del är det inga problem att dra två grupper i samma kabel. Men såvitt jag förstår får man inte göra så. Om du har enfas i lägenheten så har du säkert en huvudsäkring på 25A och då är det ingen poäng med att ha 32 A avsäkring till hällen. Skall det göras rätt så måste du dra fram 4 mm² och avsäkra med 20 A.

Tidigare hade vi ofta 400V spisar i Sverige, och dessa kan inte användas i de norska installationer som har trefas 230V. Idag är de flesta spisar 230V och går att använda både här och i Norge.

Redigerat:
Avemo skrev:
För hällens del är det inga problem att dra två grupper i samma kabel. Men såvitt jag förstår får man inte göra så. Om du har enfas i lägenheten så har du säkert en huvudsäkring på 25A och då är det ingen poäng med att ha 32 A avsäkring till hällen. Skall det göras rätt så måste du dra fram 4 mm² och avsäkra med 20 A.

Tidigare hade vi ofta 400V spisar i Sverige, och dessa kan inte användas i de norska installationer som har trefas 230V. Idag är de flesta spisar 230V och går att använda både här och i Norge.
Okej!
Så enligt regelboken bör ska jag dra fram 4mm2 och avsäkra med 20 för att använda dessa befintliga och dra dubbla i mindre area på en säkring är inte heller godkänt enligt svenska standarden kan jag tänka mig? Fast det borde egentligen inte vara någon större fara? (2st 2,5mm2 på en 20A och 2 st 2.5mm2 nolla)

enfas matning spis 20a ska matas med minst 4mm² två st 2,5 ger inte samma funktion då du inte kan garantera att båda ledarna får exakt lika god kontakt vilken teoretiskt sett kan leda till varmgång i den ena ledaren

Mikael_L
Du har ju en enfascentral. Och då går det helt enkelt inte att göra någon tvåfasgrupp eller trefasgrupp. Det är bara så.

Det du själv tänker är egentligen två st olika enfasgrupper, som du tänker dra i samma rör och dosor. Detta är inte helt förbjudet, men rekommenderas att man försöker undvika av några olika skäl.

Men vidare har du sen tänkt låta dessa två enfasgrupper gå till samma elektriska apparat (spisen) där åtminstone nollor och skyddsjord blir sammankopplade i apparaten.
Och nu hamnar vi på helt förbjudet område. Detta får man absolut inte göra.

Så ditt enda alternativ är faktiskt att byta till 3 st 4mm[SUP]2[/SUP] ledare (skyddsjorden kan dock vara 2,5mm[SUP]2[/SUP], och ha en 20A säkring.

Det är alltså enda alternativet förutom att avsäkra spisen med enfas 16A.

Ta inte ut problem i förskott. Börja med att köra spisen på 1x16A.
Du kan ju ha i bakhuvudet att det kan vara olämpligt att maxa alla plattor och ugnen samtidigt.

Får skyddsjorden vara 2,5 mm2?. Att skydda en 2,5 mm2 med 20 a säkring som kortslutningsskydd är normalt sett OK.
I tidigare regler fanns en regel om att skyddsledaren skall ha minst samma dimension som fasledaren.

Beroende på spismodell så går det att ställa in hur mycket den får dra max. Då kan du begränsa effektuttaget så att det räcker med 16A. Alla plator kommer inte kunna köras på max men det kanske räcker.

Min ikea häll drat t.ex ca 7000w men om man slår ihop plattornas effekt så blir de ca 11500w spisen vägrar köra alla plattor på max samtidigt

Tobbe_3 skrev:
Får skyddsjorden vara 2,5 mm2?. Att skydda en 2,5 mm2 med 20 a säkring som kortslutningsskydd är normalt sett OK.
I tidigare regler fanns en regel om att skyddsledaren skall ha minst samma dimension som fasledaren.
Det har länge (alltid?) varit tillåtet med klenare skyddsledare om det styrks med en uträkning av "genomsläppt energi". Med samma dimension som fasledaren slipper man räkna, så det är ju enklast. Jag är säker på att 2.5 mm2 skyddsledare klarar den uträkningen med 20A säkring.

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.