598 läst · 7 svar
598 läst
7 svar
2500kr för säkringsbyte
Ska byta huvudsäkring från 16-20ampere då de förra vintern inte gick så bra då vi hade -40 grader ute, då vi dessutom har spabad utomhus, bara fått svar av en elektriker som skulle ha 2500kr för att komma och byta, känns som mycket pengar för ett jobb som jag inte kan tänka mig kan ta mer än en timme kanske.
Visst var det dyrt?
Väntar på fler svar och hoppas jag får fler svar, någon som vet vad det bör kosta? Vi bor en bit utanför stan så räkna med 15+15 minuter i bilen.
Visst var det dyrt?
Väntar på fler svar och hoppas jag får fler svar, någon som vet vad det bör kosta? Vi bor en bit utanför stan så räkna med 15+15 minuter i bilen.
Nog rätt normal peng.
Det är ett snabbt jobb, men restid, faktureringstid, och lite tid för att göra anmälan till elnätsbolaget, gör ju att det tar nån h i alla fall. Jag hade nog inte förväntat mig under 2000kr för det jobbet i alla fall.
Det är ett snabbt jobb, men restid, faktureringstid, och lite tid för att göra anmälan till elnätsbolaget, gör ju att det tar nån h i alla fall. Jag hade nog inte förväntat mig under 2000kr för det jobbet i alla fall.
Moderator
· Stockholm
· 52 303 inlägg
Det borde gå att få det lite billigare. Men räkna såhär.
Du har 15 minuters körtid, dit och 15 minuter tillbaka. Det är ofta en standarddebitering på minst 30 minuter för en resväg. Så en timme där. Dessutom en servicebilsdebitering (skall täcka kostnaden för själva bilen).
Sedan typ 10 minuters arbete, max. Samma där 30 - 60 minuter stadard minimum debitering.
Sedan måste elektrikern göra en anmälan till nätbolaget att bytet har skett. Kanske 30 miunter standard debitering även för det.
Så något i storleksordningen 2h debitering får man nog räkna med. Men 2h skall inte behöva kosta 2 500 kr.
Du har 15 minuters körtid, dit och 15 minuter tillbaka. Det är ofta en standarddebitering på minst 30 minuter för en resväg. Så en timme där. Dessutom en servicebilsdebitering (skall täcka kostnaden för själva bilen).
Sedan typ 10 minuters arbete, max. Samma där 30 - 60 minuter stadard minimum debitering.
Sedan måste elektrikern göra en anmälan till nätbolaget att bytet har skett. Kanske 30 miunter standard debitering även för det.
Så något i storleksordningen 2h debitering får man nog räkna med. Men 2h skall inte behöva kosta 2 500 kr.
Jag betalade 2130 kr (-rot 562) för 2,5 timmar elektriker och servicebil.
Inkoppling av lps-pump ute i brunn, inkoppling av larmenhet och inkoppling i central.
Arbetstid, 2,5 tim á 600,00 1 500,00
Servicebil 1,00 ST 160,00 160,00
+ moms 426
6 km enkel resa.
Inkoppling av lps-pump ute i brunn, inkoppling av larmenhet och inkoppling i central.
Arbetstid, 2,5 tim á 600,00 1 500,00
Servicebil 1,00 ST 160,00 160,00
+ moms 426
6 km enkel resa.
För 2 timmar senast landade jag på 1312 kr efter ROT inkl. moms. Plus material som också inhandlades inom den tiden. Kanske 2000 kr vore rimligare, men småjobb är ju aldrig intressanta då det blir dödtid mellan jobben
Liknande trådar
-
Vad är detta för rör och material?
Ventilation -
Hur ofta är det rimligt att behöva lufta hydroforerna?
Vatten & Avlopp -
Slottsvred läcker, hur vet jag rördimensioner för att byta?
Värme allmänt -
Luftflöde för kassett
Ved, Pellets, Flis -
Effektaxan som ska införas över landet
Elavtal, elpriser & elförbrukning