Hej!

här ser ni en kontakt som passar 24v uttag i bilen. Jag hade tänkt omvandla 24v dc till 230 ac.
Problemet är bara att jag inte känner till färgerna brun/blå. Vad är plus och vad är minus?

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sådana pluggar brukar ha + i mitten, men säkrast är att kontrollmäta. Nu vet jag inte vad du skall driva på 230V, men kablarna ser tunna ut. Jag är aningen skeptisk till att pluggen och kabeln passar för ändamålet.

Inga större saker. Skall ha den som en laddare åt
datorn och mobilen i lastbilen. Kontakten kopplas till omvandlaren
röd + och svart -. Hade varit så mycket lättare om kablarna hade varit i de färgerna :)

• image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kolla polariteten gör man enklast med någon form av spänningsprovare eller multimeter.
Och den där kontakten ser inte ok ut, skruven som håller den bruna verkar ha försvunnit.

Jag tror att den bruna kabeln skall sitta på röd anslutning. Bäst är dock om du har eller kan låna en voltmeter för att kontrollera. Det är stor risk att något går sönder om du felpolar den.

Jag VET att brun är +...

Jag vet att brun skall vara + i den pluggen. Däremot vet jag inte att det är rätt kopplat i uttaget i lastbilen. Jag känner en som eldade upp ett par mobilladdare innan han förstod att uttaget var felkopplat.

Brickan och skruven har jag.

wolffi skrev:
Brickan och skruven har jag.
Den bruna är förtennad, och kanske fastlödd. Man ska inte klämma fast förtennade ledare med skruv eftersom det blir glapp förr eller senare. Om den är fastlödd vet jag inte hur mycket ström den klarar. Om du vill klämma fast ledaren ska du knipsa den och skala så att du får fram ren koppar. Försök också lägga den så att den kläms av rena metallytor.

• Gilla
snaggletooth
  • Laddar…
Tänkte säga att de finns laddare avsedda för fordon till både dator o mobil men 24v diton ä ja osäker på hur utbudet ser ut för.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.