Nu har jag fått hjärnsläpp eller fel hjärnan och tappar minnet. Men på bilden när det står så. Visst blir det två faser men koppla som 240v eller 380v ?
 
  • Etikett med tekniska specifikationer för elektrisk apparat inklusive modellnummer och spänningsinformation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jo jag har schemat här. Men visst är det 380v schemat man använder. Minns jag rätt så är det så.
 
  • Elschemabild som visar anslutning av färgade kablar till märkta terminaler för 380v installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om spisen skall matas av en tvåfasgrupp använder du inkopplingen för detta. (2N~). Är det en enfasgrupp kopplar du enligt detta. Specialvarianten för Nederländerna skall du inte använda. Vad har du framdraget?
 
  • Gilla
The_Nyll
  • Laddar…
”220-240/380-415V~3N” står för 220-240V enfas eller 380-415V trefas MED nolla.

All elektronik och värmeelement är gjorda för 230V. När spisen kopplas till trefas så MÅSTE nollan finnas med ”400V~3N”.

Om spisen kopplas in till ”400V~3” alltså UTAN nolla så kommer spisen att gå sönder.

Mer och bättre förklarat finns i , ”Spisbibeln - att elektriskt välja spis, häll och ugn”
https://www.byggahus.se/el/koppla-in-spis-hall-eller-ugn
 
  • Gilla
The_Nyll
  • Laddar…
Var en kompis som frågade ingen aning vad son är framdraget.
Men frågade för friska upp minnet. :rofl:
Men säg vanligt fem ledare framdraget .
 
A Avemo skrev:
Om spisen skall matas av en tvåfasgrupp använder du inkopplingen för detta. (2N~). Är det en enfasgrupp kopplar du enligt detta. Specialvarianten för Nederländerna skall du inte använda. Vad har du framdraget?
Elektrisk anslutning i Nederländerna med två faser och två nollor, kablar inkopplade enligt diagram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Denna inkoppling gäller ”bara” för Nederländerna, där dom har två faser SAMT två nollor, alltså en nolla till varje fas.

I bl.a. Sverige när det kopplas in till två faser så sätter man en bygel mellan bägge N-plintarna och ansluter bara en nollledare.
 
T The_Nyll skrev:
Var en kompis som frågade ingen aning vad son är framdraget.
Men frågade för friska upp minnet. :rofl:
Men säg vanligt fem ledare framdraget .
Jag vill förtydliga en aning. Vi antar att du har fem ledare framdraget. Vidare antar vi att det är verifierat att de fem ledarna utgör en komplett trefasgrupp med tre faser, jord och nolla. Då skall du koppla enligt alternativet 380-415V 2N~. Men du måste veta vad som är framdraget innan du kopplar in.

Demmpa Demmpa skrev:
Denna inkoppling gäller ”bara” för Nederländerna, där dom har två faser SAMT två nollor, alltså en nolla till varje fas.
Ja. Det var därför jag skrev att han inte skall använda specialvarianten för Nederländerna.
 
  • Gilla
The_Nyll
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.