1 944 läst · 9 svar
2k läst
9 svar
<230 volt i vägguttag - trafoproblem?
Hej!
Jag har problem med 2 stycken trafos samtidigt. Det stpr 230-240 på dem och matningen är mindre än 230. 224-226 (testat lite olika)
Funkar de inte alls då?
Varför har vi så lågt? (ha ha vad KAN var orsaken?)
Ska det inte vara över 230 i uttaget?
/ johan
Jag har problem med 2 stycken trafos samtidigt. Det stpr 230-240 på dem och matningen är mindre än 230. 224-226 (testat lite olika)
Funkar de inte alls då?
Varför har vi så lågt? (ha ha vad KAN var orsaken?)
Ska det inte vara över 230 i uttaget?
/ johan
Om du mäter vid lite olika tidpunkter ser du att det varierar lite. Hur mycket det varierar beror på många saker, hur mycket el du själv använder för tillfället, hur mkt dina grannar använder, hur långt bort från elstationen du bor, glesbyggd, tätbebyggt osv.
Transformatorerna fungerar lika bra på 224V
tack för svaret. Kan jag testmäta en trafo utan belastning? eller måste jag koppla in den på sekundärsidan?martin43 skrev:Om du mäter vid lite olika tidpunkter ser du att det varierar lite. Hur mycket det varierar beror på många saker, hur mycket el du själv använder för tillfället, hur mkt dina grannar använder, hur långt bort från elstationen du bor, glesbyggd, tätbebyggt osv.
osram halotronic dimmable 230-240 - 11,5V
Är det en faktisk transformator (med järnkärna och grejer) eller är det någon form av drivdon? Transformatorer beter sig som martin43 beskriver men drivdon kan göra allt från att vägra starta utan belastning till att gå sönder.
Det där är ett typexempel på ett drivdon eller en sk "elektronisk transformator". Den kommer inte bete sig förutsägbart utan last (minst 20W). Koppla in en halogenlampa tillfälligt och se hur det fungerar.
Begreppet transformator är inte lika entydigt som det varit. Det används ofta i den vidare betydelsen spänningsomvandlare.
Om det verkligen rör sig om en transformator så kan du mäta utan belastning. Vidare kommer den att fungera hur mycket lägre än matningsspänningen är. Men utspänningen kommer proportionellt att minska lika mycket.
Om det är en switchande spänningsomvandlare som är det vanligaste idag i hemtillämpningar så är det inte alltid som den fungerar utan belastning. Den är okänsligare för varierande matningsspänning genom att utspänningen förblir densamma vid ändrad inspänning. Det finns å andra sidan en spänning under vilken den helt slutar att fungera. Men den spänningen är mycket lägre än 220V om den är avsedd för 230V.
Nu tillkom det lite info medan jag skrev. Du har alltså en switchande spänningsomvandlare som kanske inte fungerar utan belastning.
Om det verkligen rör sig om en transformator så kan du mäta utan belastning. Vidare kommer den att fungera hur mycket lägre än matningsspänningen är. Men utspänningen kommer proportionellt att minska lika mycket.
Om det är en switchande spänningsomvandlare som är det vanligaste idag i hemtillämpningar så är det inte alltid som den fungerar utan belastning. Den är okänsligare för varierande matningsspänning genom att utspänningen förblir densamma vid ändrad inspänning. Det finns å andra sidan en spänning under vilken den helt slutar att fungera. Men den spänningen är mycket lägre än 220V om den är avsedd för 230V.
Nu tillkom det lite info medan jag skrev. Du har alltså en switchande spänningsomvandlare som kanske inte fungerar utan belastning.
Har nu mätt och fått det att fungera. det var ( ta da ) 4 trasiga lampor. morr eftersom jag bytte ALLA!! hade alltså en hel defekt förpackning
Nåväl, tack för all input!
God Jul / johan
Nåväl, tack för all input!
God Jul / johan