Drömmen har nog alltid funnits där, att vi, jag och min fru Josefin, en dag ska bygga vårt eget hus. Jag är uppvuxen i en sekelskiftesvilla där pappa aldrig släppt in en hantverkare och nu efter 35 år precis gått hela varvet runt med renoveringen och tar tag i tvättstugan igen, vilket alltså var det första rummet de renoverade när de flyttade in nån gång på -70-talet.
Josefin är uppvuxen i inte mindre än 4 olika villor som hennes pappa byggt själv, han har precis färdigställt sitt femte och sista hus, ett enplanshus anpassat för att bli pensionärer i:)

Så med det sagt har vi det nog lite grann i oss båda två, det här med renovering och husprojekt. Så i höstas efter ett besök hos goda vänner som bygger hus i Uppsala insåg vi att det här måste vi bara göra nu också, typ 5-10 år tidigare än planerat gav vi oss ut på tomtjakt och strax före jul hade vi efter mycket om och men hittat en tomt som uppfyllde betydligt fler önskemål/krav än vi vågat hoppats på!

Hela julhelgen och början av året satt vi sena kvällar och nätter efter barnen somnat och ritade vårt hus, Josefin ritade och skissade för hand och jag digitaliserade i AutoCad. Den 24e Januari kände vi oss nöjda och skickade in alla bygglovshandlingar till kommunen, och nu på måndag, den 10/5 sätter vi alltså skopan i backen och inleder vår husdröm!

Vi har ritat ett hus i två plan med källare under halva huset. Det kommer bli stående panel i obehandlad gran på fasaden och ett tjärat faltak i kärnfuru som tak.

Vi har beställt en färdig stomme av en husleverantör men ska göra allt exteriört och interiört själva. För att klara det inom rimlig tid kommer jag vara tjänstledig under hösten och såklart ta mycket hjälp av far och svärfar!

Jag har inspirerats av väldigt många byggtrådar här på Byggahus genom åren och lärt mig väldigt mycket, så det känns väldigt kul att nu få starta en egen tråd för att få ännu mer tips och trix längs vägen och även lära andra. Så följ oss gärna genom detta och kom gärna med kloka synpunkter och förslag under resans gång!
Som så många andra har vi såklart ett Instagramkonto också, @2barn1hus kan ni följa för att få ännu fler uppdateringar.

Här är två 3D-renderingar som någorlunda beskriver vårt önskade slutresultat.

3D-rendering av ett modernt tvåplanshus med obehandlad granpanel och tjärt tak, på en grön kulle.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-rendering av tvåvåningshus med obehandlad granpanel och balkong på grön kulle.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Teacer och 17 till
  • Laddar…
Här är lite bilder från tomten precis efter vi signerat kontraktet hos mäklaren.
 
  • Tilltänkt byggtomt med träd, stubbar och en fotbollsmål i en skogsmiljö med en väg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på en skogstomt med nyligen avverkade träd, en grusväg framför och en blå bil vid en vägkorsning i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skogstomt med stubbar och grönska, några tallar i förgrunden, med sjöutsikt i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Obebyggd tomt med träd och röjningsavfall, lekställning i bakgrunden och en bil parkerad längs vägen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av en nyligen förvärvad tomt med bil, väg och omgivande träd och vegetation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sthlm1891 och 8 till
  • Laddar…
K
Nice, vi har själva byggt ett något mindre hus helt utan hantverkare. Det vore ju intressant att veta vad du jobbar med.
 
Några bilder under från ritningsprocessen.. vi blev ganska snabbt varse om hur svårt det är med fönstersättning.. det ska passa med planlösningen inne, det ska vara snyggt och någorlunda linjerande från utsidan, det ska anpassas till väderstreck, hur ska rummen möbleras, nödutrymningskrav måste beaktas osv osv..
Det här är som tur är inte den fönstersättning vi tillslut bestämde oss för
 
  • Digital ritning av en byggnadsfasad med fönsterplanering på en datorskärm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • CAD-ritningar av en husplan med markerade fönster, ej slutlig design för fönstersättning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritningsprogram öppet på en bärbar dator med en färgglad LEGO-konstruktion framför på ett bord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dataskärmbild av en fastighetsritning som visar planlösningen och fönsterplacering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Heij83 och 1 till
  • Laddar…
K Kallebo skrev:
Nice, vi har själva byggt ett något mindre hus helt utan hantverkare. Det vore ju intressant att veta vad du jobbar med.
Vad roligt! Finns det nån motsvarande tråd om ert bygge? Jag är utbildad byggingenjör och har jobbat på NCC och Skanska med diverse anläggningsprojekt, numera jobbar jag med bygg/projektledning på ett mindre konsultföretag.
Så mycket har jag såklart med mig tack vare utbildning och arbete, men jag har också insett att det är en helt annan sak att bygga vägar och broar än att bygga villor:)
 
K
Nej, det finns ingen tråd, jag har legat ganska lågt med mitt eget "projekt". Jag är ingenjör i maskinteknik, så det jag hade med mig var lite grundläggande kunskaper i hållfasthet och mekanik :)
Men man kan ju lära sig allt via internet och biblioteket idag. Helt utan hantverkare var vi inte. Vi hade en elektriker som drog elen och en grävmaskinist som la ner ledningarna och skötte anslutningarna till det kommunala VA.

Men alla ritningar och all projektering gjorde vi själva. Det tog lite tid men det är ju lätt värt det nu i efterhand.
 
  • Gilla
Macrodus
  • Laddar…
richardtenggren
Ser riktigt schysst ut! :)
Gillar ditt resonemang kring fönstersättningen, tycker den är väldigt viktig och ett vanligt misstag.

Men varför kör du 2D i Autocad men även en 3D-modell till renoveringen? Jag ritade vårt hus i Revit, lite klurigt när man kommer från mekaniska-cad, men oerhört smidigt för hus.
Jag är nog skadad som relativt ung ”maskiningenjör”(är bergsingenjör), då jag undviker autocad i det längsta, förutom till konverteringar, revideringar av äldre ritningar och lite andra småfix. :)
 
Kul!!! Jag kommer se mycket av detta bygge tror jag.. iaf från vägen :) Ser fint ut. men tycker nog att ni skulle haft lite takfot iaf, 50 cm är ju "gratis" och man får lite extra skugga på övervåningen, och slipper lite av slagregnet. På köpet får man en större yta att sätta solpaneler på :)
 
  • Gilla
Jockiebear och 2 till
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Ser riktigt schysst ut! :)
Gillar ditt resonemang kring fönstersättningen, tycker den är väldigt viktig och ett vanligt misstag.

Men varför kör du 2D i Autocad men även en 3D-modell till renoveringen? Jag ritade vårt hus i Revit, lite klurigt när man kommer från mekaniska-cad, men oerhört smidigt för hus.
Jag är nog skadad som relativt ung ”maskiningenjör”(är bergsingenjör), då jag undviker autocad i det längsta, förutom till konverteringar, revideringar av äldre ritningar och lite andra småfix. :)
Det fick bli 2D i AutoCad för att det är så långt mina färdigheter sträcker sig helt enkelt. 3D-renderingarna har en arkitektstuderande släkting hjälpt oss med, hon har ritat upp dessa i Rhino utifrån vårt 2D-underlag.

Jag försökte i både Revit och Sketch-up men jag kom liksom aldrig riktigt in i det, upplevde att tröskeln blev för stor. De ritningar jag tagit fram är ju extremt analoga i bemärkelsen att det enbart är linjer. Dvs, ändrar jag ett mått på planritningen måste jag manuellt ändra på fasadritningen osv.
 
  • Gilla
alxjek och 1 till
  • Laddar…
S surfarn skrev:
Kul!!! Jag kommer se mycket av detta bygge tror jag.. iaf från vägen :) Ser fint ut. men tycker nog att ni skulle haft lite takfot iaf, 50 cm är ju "gratis" och man får lite extra skugga på övervåningen, och slipper lite av slagregnet. På köpet får man en större yta att sätta solpaneler på :)
Härligt:)

Ja lite takfot kommer det såklart bli men vi kommer försöka hålla det till ett minimum för att få till ett modernt uttryck. Hon som hjälpte oss med renderingarna hade inte riktigt all nödvändig input från oss insåg vi när vi fick resultatet. Entréplanet ska ju exempelvis inte sväva ovan mark osv :) Det var mest för att få en känsla över det vi ritat helt enkelt.
 
Fick hjälp att fälla tre träd häromdagen. 2 av dem stod på grannens tomt o de hade vi inte tänkt röra från början. Men på inrådan av trädfällaren som menade att de såg lite konstiga ut och skulle kunna innebära en fara för huset tog vi faktiskt en dialog med grannen, och tur var nog det. Ena granen var helt genomrutten längst nere vid stammen o hade nog inte överlevt särskilt många höststormar..
 
  • Nyfälld trädstubbe med genomruttet centrum och synliga skosulor i nederkanten av bilden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av ett nyligen fällt träd med en stor rutten hålighet i stammen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Teacer och 4 till
  • Laddar…
Tufft hus!
Kul arkitektur och roligt att någon vågar bygga i sluttande tomt och inte bara spränger ned till plan yta!
Jag måste dock fråga, bygger ni detta som fritidshus? Eller hur har ni tagit er runt tillgänglighetskraven?
 
Herr Herr skrev:
Tufft hus!
Kul arkitektur och roligt att någon vågar bygga i sluttande tomt och inte bara spränger ned till plan yta!
Jag måste dock fråga, bygger ni detta som fritidshus? Eller hur har ni tagit er runt tillgänglighetskraven?
Tack! Ja utformningen av huset har kommit till för att hålla nere mängden markarbete så mycket som möjligt. Vi utnyttjar en naturlig nivåskillnad på tomten till källaren. Från början var källaren inte med, men vi insåg snart att vi då antingen skulle behöva schakta väldigt mycket eller fylla väldigt mycket, så vi bestämde oss för att utnyttja volymen till källare istället. Det är därför det inte är källare under hela huset.

Ang. tillgängligheten så har vi den med oss. Vi har ritat en ”hcp-entré” på baksidan dit man kommer kunna köra med bil. Den entrén kommer vi själva nyttja som groventré sen. Kan lägga upp lite planritningar ikväll.
 
  • Gilla
Teacer och 5 till
  • Laddar…
Kul! Ska bli intressant att följa er resa.
Hur går tankarna kring energihushållningen? Isolering, uppvärmning, ventilation osv.
 
Linuslin Contact451 skrev:
Kul! Ska bli intressant att följa er resa.
Hur går tankarna kring energihushållningen? Isolering, uppvärmning, ventilation osv.
Vi kommer köra en LVP och vattenburen golvvärme på alla plan. Ventilation blir i form av FTX.
Väggarna är en 220mm träregelstomme med 45 mm installationsskikt, så 265 mm isolering totalt. I taket blir det cellulosa-lösull.
Vi hade gärna kört cellulosaisolering i väggarna också, men det gick tyvärr inte husfabriken med på.

Kul att du vill följa resan, mycket är redan upphandlat och bestämt, men just värme och ventilation är vi inte helt i mål med än så där tar jag mer än gärna emot kloka synpunkter.
En fundering jag har kring FTX'en är hur det fungerar tillsammans med braskaminen vi ska ha? Jag har sett att vissa FTX-aggregat har någon form av braskamin-läge som gör att de under en viss tid ökar på tilluften för att få lite övertryck i huset och underlätta draget i skorstenen. Men om braskaminen har en egen friskluftskanal, behöver man bekymra sig över detta då?
 
  • Gilla
jenpa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.