8 210 läst · 3 svar
8k läst
3 svar
21% påslag för underleverantörer
Är det vanligt att ett företag tar 21% påslag för underleverantörer? Om det inte framgår i avtalet vad som ska vara UE har man då någonting att säga till om?
Hur kan man skydda sig mot ett byggföretag som hela tiden skickar tilläggsarbeten på småsaker och tar överpriser på vissa arbeten. Man är ju rökt hur man en gör. Anlitar man en annan firma ska företaget ha kompensation och ersättning för hantverkare/maskiner som står stilla. Om man inte godkänner tilläggsarbetet så blir bygget stående.
Suck....hur ska man agera och vilka rättigheter har man?
Hur kan man skydda sig mot ett byggföretag som hela tiden skickar tilläggsarbeten på småsaker och tar överpriser på vissa arbeten. Man är ju rökt hur man en gör. Anlitar man en annan firma ska företaget ha kompensation och ersättning för hantverkare/maskiner som står stilla. Om man inte godkänner tilläggsarbetet så blir bygget stående.
Suck....hur ska man agera och vilka rättigheter har man?
Jag brukar ha mellan 4-8 % på de flesta projekt beroende på vad det är man gör och storleken på uppdraget.
På vissa ströjobb med liten omsättning.. tex under 5000 kr så har vi haft 15% påslag.
Det brukar alltid specas innan man börjar vad UE ska ha. Vad som gäller annars vet jag faktiskt inte.
På vissa ströjobb med liten omsättning.. tex under 5000 kr så har vi haft 15% påslag.
Det brukar alltid specas innan man börjar vad UE ska ha. Vad som gäller annars vet jag faktiskt inte.
Hej!
Beror på hur stort projekt det handlar om.
Vid större projekt har man påslag för t.ex:
- Myndighetsavgifter
- Administration
- Projektledning (Mer eller mindre beroende på om det är rot, nybygge eller industri)
- Skatt
MVH
Beror på hur stort projekt det handlar om.
Vid större projekt har man påslag för t.ex:
- Myndighetsavgifter
- Administration
- Projektledning (Mer eller mindre beroende på om det är rot, nybygge eller industri)
- Skatt
MVH
Liknande trådar
-
Nordea ska ersätta offer för bankbedrägeri med 218000 kr - annars hamnar de på Svarta listan
Artikelkommentarer -
Tillgång till ”Area och volym för byggnader, SS 21054:2020”
Bygglov -
2211 kr för att byta huvudsäkring?
El -
21 mäklare varnas för allvarliga brister i uppgifter om skuldsättning
Köpa & Sälja hus -
Fjärrvärme ska höjas med 21 %, varför?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.