12 557 läst · 7 svar
13k läst
7 svar
21 mm kopparrör???
hej
Jag är 47 år och jobbat som reparatör på en fabrik
med maskin,och vvs och har aldrig hört talas om 21mm rör .Hör med en rörmockare om det möjligtvis finns en reduceringskona från 21mm-22mm.Jag vet att det finns konor till 16mm rör för att passa i 15mmkoppplingar.16mm är gammal standard för 1/2" dvs 15mm
MVH L-Å
Jag är 47 år och jobbat som reparatör på en fabrik
med maskin,och vvs och har aldrig hört talas om 21mm rör .Hör med en rörmockare om det möjligtvis finns en reduceringskona från 21mm-22mm.Jag vet att det finns konor till 16mm rör för att passa i 15mmkoppplingar.16mm är gammal standard för 1/2" dvs 15mm
MVH L-Å
Moderator
· Stockholm
· 53 038 inlägg
Jag behövde kapa och skarva ett (som jag trodde) 21 mm rör för något år sedan, även 16mm i samma hus.
Jag var inne på Comfort butiken, fick mina övergångskopplingar för 16-15. Men killen där var tvärsäker på att 21 har aldrig funnits, så jag fick 22 mm kopplingar med mig. Och efter att ha mätt om röret med ett bättre skjutmått, så vågade jag kapa det. Kopplingen passade. Första mätningen gjorde jag med ett sånt där 20kr skjutmåt av pressad plåt.
Jag var inne på Comfort butiken, fick mina övergångskopplingar för 16-15. Men killen där var tvärsäker på att 21 har aldrig funnits, så jag fick 22 mm kopplingar med mig. Och efter att ha mätt om röret med ett bättre skjutmått, så vågade jag kapa det. Kopplingen passade. Första mätningen gjorde jag med ett sånt där 20kr skjutmåt av pressad plåt.
Produkter som diskuteras: "skjutmått"
Skjutmått
Skutmått, också känt som djupmått, är ett mätverktyg som används för att mäta djupet på hål, spår eller andra öppningar. De kan också användas för att kontrollera avståndet från en kant till ett invändigt ställe som är svårt
Läs mer
Jodå, visst finns 21mm- kopparrör. Dessa rör finns för det mesta i hus byggda under och precis efter andra världskriget och är tillverkade i England enligt brittisk standard.
När de här rören installerades användes Securex-kopplingar som inte är så känsliga vad det gäller ytterdiameter på röret eftersom man ändå var tvungen att kona röret själv.
Ett sätt att få en 22mm-koppling att fungera kan vara att glödga röret först.
/Mario
När de här rören installerades användes Securex-kopplingar som inte är så känsliga vad det gäller ytterdiameter på röret eftersom man ändå var tvungen att kona röret själv.
Ett sätt att få en 22mm-koppling att fungera kan vara att glödga röret först.
/Mario
Tack för klarläggandet Mario! Vårt hus är byggt 1946 så det stämmer bra med det du säger. Jag får se om jag kanske provar med en vanlig 22mm klämringskoppling, fast jag lutar lite åt att kanske helt byta ut 21mm rören när jag ändå ska dra om till badrummet.
Hej Fremag
Det finns en lösning på ditt problem!
det finns klämmkopplingar för järnrör
1/2" järnrör är 20,9 mm utvändigt en sådan koppling skulle kunna gå
kolla på rinkaby rör Best nr 4428 eller 4397
kopplingarna har gummitätning och smiter åt kring röret
Diametern är okritisk
MVH L-Å
Det finns en lösning på ditt problem!
det finns klämmkopplingar för järnrör
1/2" järnrör är 20,9 mm utvändigt en sådan koppling skulle kunna gå
kolla på rinkaby rör Best nr 4428 eller 4397