Skall koppla på nya 22 mm kopparrör till varmvattnet och det visar sig att de befintliga rören är något mindre än 22mm, ca 21 mm istället (de är gamla).
Hur löser man det? Fungerar det med klämring för 22mm ändå?

Ett varv eltejp och sedan på med klämkopplingen..... ::) :-X

Nädu.

Från 16 till 15 finns det ju övergångar, det borde finnas från 21 till 22 också. Skaffa en sådan!

Har aldrig hört talas om 21 mm kopparrör måste vara några väldigt udda rör du har, tror aldrig det varit standard. 16 mm däremot var standard en gång i tiden och det finns olika typer av kopplingar för övergång till 15 mm.

Med hårdlödning kan dock detta fixas till av någon som kan hårdlöda. Är tveksam till att mjuklödning av kapillärdel 22mm med kapillärlod funkar

Det är en hel räcka med rör som "bytt" dim. en mm, men om 22/21 var en av dem minns jag inte.

Har jobbat som röris under några år på 80-talet och kan inte minnas att jag träffat på 21 mm rör men naturligtvis kan det ändå finnas sådana (eller rättare sagt visst finns det sådana annars skulle ju inte denna tråd finnas)  ;)

Yes, det finns det tyvärr :)
Jag tog en rövare och drog på en 22mm klämring och det håller tätt (än så länge iallafall....)

alla sätt är bra utom dom dåliga!  :cool:

Jag trodde mig också ha ett 21mm rör (fritidshus från 50-talet) för några år sedan. Rörbutiken (Comfort) påstod med bestämdhet att såvida inte den rörisen hade egen rörfabrik så finns inte 21mm. Skaffade sedan ett bättre skjutmått, och röret är nog närmare 22 än 21.

Jag har råkat ut för 21 mm rör vid nåt enstaka tillfälle, så visst finns det såna rör, men det är väldigt ovanligt. Jag löste det genom att löda på en 22 muff.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.