Hej,

Håller på att skissa på en komplementbyggnad om 30m2 och två plan.

Vi har idag en huvudbyggnad på 100m2.
Den tidigare ägaren gjöt en platta på 150m2 som befinner sig ca 3m under markplanet för huvudbyggnaden.
På den plattan hade vi först tänkt att bygga en 1 plans komplementbyggnad som förråd etc.
Nu kom vi på tanken att det skulle vara väldigt bra att få till en gäststuga på ovanvåningen eftersom den skulle hamna väldigt bra i höjd med huvudbyggnadens markplan.

Detaljplanen säger 4m till nock för komplementbyggnad.
Lite beroende på hur man räknar medelmarknivå så får vi en nockhöjd på ca 4.5m från medelmarknivå om vi ska hålla rumshöjderna.

Innan jag drar detta förbi en handläggare på kommunen så tänkte jag kolla här.
Vad tror ni?
Kan vi få ett bygglov för detta?

/Peter

Har ni alltså en extra 150 m2 platta som sedan aldrig användes? Om så är fallet, kan ni inte få bygglov för något större, eller har ni nått max vad som får byggas på tomten?
Men till frågan:
På ritningarna så ser det ut som att marken bara går emot attefallshuset på ena sidan? Som jag förstått reglerna så behöver ni ha suterräng med jord på sidorna och därifrån räkna medelhöjden. Huset behöver alltså flyttas in i kullen. Men då ni utan marklov får ändra markhöjd 0,5 m så kan ni även använda det. För säkerhets skull skulle jag ändra marken till rätt höjd innan ni kontaktar kommunen.

Bara flr att förstå: Är det tänkt att bli en bygglovspliktig komplementbyggnbad, eller en bygglovsfri (attefalls reglerna)?

Ja, den tidigare ägaren skulle bygga en 150m2 "maskinhall" men gick bort strax efter plattan var gjuten.
Vi får bygga komplementbyggnad 50m2, kanske utökar vi till det men just nu är planen 30m2.
Streckad linje är nuvarande marknivå. Den kommer att fyllas mot huset enligt heldragen linje.
Två sidor av byggnaden kommer vara jordfyllda.

Hempularen: Det är tänkt att bli en bygglovspliktig komplementbyggnad.
Då kan vi nyttja attefall vid annat tillfälle.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.