Varför kopplar man ofta in en gemensam kondensator till 2 fläktmotorer (t.ex. i FTX-aggregat) ? Är det bara en prisfråga ( att 1 st 4uF är billigare än 2 st 2uF) eller vinner man t.ex. på synkning av varvtal? Finns det några uppenbara för- respektive nackdelar med det ena eller det andra sättet att koppla?
För två likvärdiga motorer monterade i samma utrustning som tex aggregaten du nämner är det ju ett bra sätt. Ger ingen skillnad tekniskt vad gäller varvtal e.dyl. Men en gemensam konding isf två mindre ger ju fördelar även i en mer korrekt ekonomisk mening förutom själva priset och det är ju inte fel.
Tänkte om det också fanns baktankar typ "blir det fel, så stannar båda och man riskerar inte att det blir felaktigt över/undertryck i huset" eller liknande.
Varvtalet bestäms ju slutligen av belastningen på vardera motorn. Och kondingen är avpassad efter motorn så är motorerna olika stora är kondingarna det också. Båda kopplingarna är likvärdiga om summan av de två är lika med den större gemensamma kondensatorn.
Är det något du ska bygga om, byta motor?
Är det något du ska bygga om, byta motor?
Grannens FTX var kopplad med 1 konding och mitt hade 2. Grannens ville inte starta utan stod bara och ryckte. Senare konstaterat att kondingen var felaktig och behövde bytas. Allt ok alltså, men det kunde ju vara intressant att veta om motorerna påverkar varandra på något sätt. Rent elektriskt kan man ju förstå, men borde inte induktansen i lindningen påverkas av hur magneterna står momentant.
Det är väl standard induktionsmotorer så några egentliga magneter finns inte i dem. Ev effekter där motorerna påverkar varandra i de olika kopplingarna får man nog se som små och försumbara. Du kan se på det som en krets med helt linjära komponenter R,L,C.
Men det är viktigt att det är kopplat som den ritade bilden.GK100 skrev:
Råkar man förväxla N och F till ena motorn blir det givetvis en helt annan femma.