1 940 läst · 13 svar
2k läst
13 svar
2 jordfelsbrytare? Hjälp!
Medlem
· Västra Götaland
· 4 inlägg
Jag har varit med och satt in el i en gillestuga - ett fristående litet hus 20 meter från stora huset. I gillestugan har jag monterat en jordfelsbrytare. När jag slagit på spänningen till gillestugan slår jordfelsbrytaren av i det stora huset. Jag har försökt lokalisera felet genom att svitscha från dvärgbrytarna en och en men jordfelsbrytaren i det stora huset slår ifrån i alla fall. Kan det vara så att jag inte kopplat rätt - matar-nollan till gillestugan har jag kopplat direkt in i fordfelsbrytaren och vidare till nollskenan i gillestugans normcentral. Det var nån som sa att jag först skulle koppla in matar-nollan i jordskenan och sen därifrån vidare till jordfelsbrytaren. Jag är elektriker men även solen har sina fläckar
4- eller 5-ledarsystem till gillestugan?
Är matningen inkopplad efter jfb i stora huset måste det vara 5-ledarsystem, nollan ska då in på jfb i gillestugan och jord på jordskenan, ingen bygel mellan jord- och nollskena.
EDIT: När jag tänker en gång till, eftersom du har jfb på båda ställen så koppla matningen till gillestugan före jfb i stora huset, sitter den före eller efter nu?
Det är då lätt att det blir fel, både faser och nolla måste ligga före och det blir lite olika om man använder 4- eller 5-ledarsystem.
Ligger tex faserna efter och nollan före blir det knas, ligger faserna före och nollan efter blir det ännu mer knas...
Är matningen inkopplad efter jfb i stora huset måste det vara 5-ledarsystem, nollan ska då in på jfb i gillestugan och jord på jordskenan, ingen bygel mellan jord- och nollskena.
EDIT: När jag tänker en gång till, eftersom du har jfb på båda ställen så koppla matningen till gillestugan före jfb i stora huset, sitter den före eller efter nu?
Det är då lätt att det blir fel, både faser och nolla måste ligga före och det blir lite olika om man använder 4- eller 5-ledarsystem.
Ligger tex faserna efter och nollan före blir det knas, ligger faserna före och nollan efter blir det ännu mer knas...
Redigerat:
Medlem
· Västerbottens län
· 17 916 inlägg
Men du tar nollan till gillestugans JFB från stora husets nolla utan att dra fasströmmen genom stora husets JFB.
Nollan till BÅDA JFB ska komma från inkommande nolla/PEN (5/4) ledarsystem), inte seriekopplade!
Rita hur det är kopplat så reder vi ut detta.
Protte
Nollan till BÅDA JFB ska komma från inkommande nolla/PEN (5/4) ledarsystem), inte seriekopplade!
Rita hur det är kopplat så reder vi ut detta.
Protte
Är det verkligen någon ide med seriekopplade JFB (med samma 30 mA ström)?
Så det ska väl kopplas som fotografen säger, före husets JFB. Använd inte nollskenan efter husets JFB som nolla till boden.
Vad för slags elektriker är du? Behörighet?
Bara lite nyfiken över hur det står till med landets behörighetssystem ...
Så det ska väl kopplas som fotografen säger, före husets JFB. Använd inte nollskenan efter husets JFB som nolla till boden.
Vad för slags elektriker är du? Behörighet?
Bara lite nyfiken över hur det står till med landets behörighetssystem ...
Medlem
· Västerbottens län
· 17 916 inlägg
Ja det är lite kul att en ELEKTRIKER frågar oss proffsiga hempulare om en så kul apparat som en JFB men vi hjälper honom så att han kan behålla sin stolthet.
Protte
Protte
Renoverare
· Gävleborg
· 8 176 inlägg
Medlem
· Västerbottens län
· 17 916 inlägg
Industrielektriker har nog större erfarenhet av lite mera "komplicerade" anläggningar.
Protte
Protte
Medlem
· Västra Götaland
· 4 inlägg
Hejnihejni!
Jag är installationselektriker men jobbar oftast i industrimiljö. Pinsamt att jag inte klarar av att koppla in en jordfelsbrytare men men... Det är en 5-ledare in i stora huset och har 5-ledare till gillestugan. Man som Fotografen säger anar jag det eventuella felet. Jag har byglat dom 3 faserna från 3 andra normsäkringar i det stora huset så det kanske kan bli lite knas när JFB är på JFB. Ska snarast ta å bygla direkt från huvudbrytaren istället så blir det nog rätt.
Friskt kopplat - hälften brunnet!
Jag är installationselektriker men jobbar oftast i industrimiljö. Pinsamt att jag inte klarar av att koppla in en jordfelsbrytare men men... Det är en 5-ledare in i stora huset och har 5-ledare till gillestugan. Man som Fotografen säger anar jag det eventuella felet. Jag har byglat dom 3 faserna från 3 andra normsäkringar i det stora huset så det kanske kan bli lite knas när JFB är på JFB. Ska snarast ta å bygla direkt från huvudbrytaren istället så blir det nog rätt.
Friskt kopplat - hälften brunnet!
Moderator
· Stockholm
· 52 887 inlägg
Men det ställer ju rätt stora krav på din kabel om du kopplar in dig före säkringarna.
Hur stora krav det ställer på kabeln beror på hur stora huvudsäkringar han har, för före huvudsäkringarna bör han ju inte koppla in sig.
Med 3x6/10 klarar han mest troligt 25A (om än med viss reservation för att det kan vara en mycket lång kabel eller att han bor på landet med lång sträcka till transformatorn).
Med 3x6/10 klarar han mest troligt 25A (om än med viss reservation för att det kan vara en mycket lång kabel eller att han bor på landet med lång sträcka till transformatorn).
Medlem
· Västra Götaland
· 4 inlägg
Jo jag är väl medveten om dimensionen på kabeln. Mataren till stora huset på 20 ampere så jag tar en 6 kvadrats kabel från brytaren till säkringarna som sedan ska ner till gillestugan. Efter säkringarna följer 2,5 kvadrat eftersom normsäkringarna är på 16 ampere.
Huset är på landet och det är ganska långt till transformatorn enligt mitt tycke - kring 500 meter bort. Men det spelar väl ingen roll med det?
Huset är på landet och det är ganska långt till transformatorn enligt mitt tycke - kring 500 meter bort. Men det spelar väl ingen roll med det?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 014 inlägg
Det beror på. Du får ingen selektivitet, dvs du kan inte veta vilken som går först, så där vinner du inget. Du får dock större funktionssannolikhet (dvs slh att minst en av dem löser vid fel). Detta garderar dig mot att JFBn skulle gå sönder "fail closed", MEN du offrar motsvarande i tillgänglighet (dvs slh att systemet faktiskt levererar ström när det skall), vid motsatt felfall.Mikael_L skrev:
Det är inget jag skulle lägga pengar på. Jag har dock någon lös JFB kvar fast hela huset går på en central JFB, men det är mest för att den råkar ge selektivitet vid test; ren tur i det här fallet. Jag löser fknslh-problemet med att göra test med mätningar regelbundet istället (när jag byter batterierna i brandvarnarna, dvs 1:a advent).
P.S. Sedan räcker det inte att titta på strömvärdet om du vill ha selektivitet; 0.3s vid 30 mA är max-värden. Och det står inget om hur snabbt/långsamt de måste bryta vid högre strömmar (som det ju ofta blir) så man måste köpa JFB som är avsedda att användas selektivt i en anläggning.
Redigerat:
Liknande trådar
-
Stiga st 280 grästrimmer hjälp!!!
Trädgårdsmaskiner -
Jag köpte en lyfco e1200 robot gräsklippare men kan inte få igång den snälla hjälp mig
Fritidshus -
Trädgårdsbelysning 12V Hjälp!!
Trädgård allmänt -
Borde inte jordfelsbrytare vara 2 mätare för att skydda mot att PEN går av?
El -
Jordfelsbrytaren löser ut. - Hjälp önskas! DEL 2
El