M
Hej
Ska förbereda för el ut till belysning till altan (totalt 16 led a 3w) och framtida möjlighet att koppla infravärme. Och sitt lugnt nu, behörig kommer sköta installation, jag gillar bara att lära mig och förbereda planeringen så mycket jag kan ☺️. Pga infravärme tänker jag att det bör dras fram 2,5Mm2 till kopplingsdosa. Är det sedan ok att gå vidare med 1,5Mm2 till ytterbelysning som kommer gå via Steinel nightwatch? Och senare att ta 2,5Mm2 vidare till infravärme? Dvs är det ok att blanda grovlek från "inkommande" 2,5Mm2? Och finns det någon fördel med 1,5Mm2 kontra 2,5Mm2 till belysningen. Har förstått att 2,5Mm2 kan vara lite onödigt grovt till belysning och att 1,5Mm2 är lättare att få snygg vid installationen? Har längden på dragningen någon avgörande roll i valet av 1,5Mm2 eller 2,5Mm2? Det blir som längst 20 meter från kopplingsdosa och kanske det dubbla till centralen.

Mvh /Magnus

Det vara många frågor här.

Det man först behöver titta på är effektbehovet. Det finns inga mallar för infravärme utan det finns infravärme och det finns infravärme och så finns det flera infravärmare dvs du behöver bestämma dig för hur mycket infravärme i form av total effekt du vill ha. Därefter kan man börja titta på ledningsdimensioneringen.

Nästa fråga är hur praktiskt det är med att dra fram gruppledningar till altanen. Infra och belysning bör vara två separata grupper, dvs två separata ledningar från central till altan. Endast i undantagsfall bör man blanda dem. Det handlar främst om ordning och reda och var sak på sin plats. Du kanske vill ha uttag också? Annars hade man ju kunna göra en enda stor grupp för hela huset.. Det kan ju bli så också att infran kräver en två- eller trefasgrupp pga ditt önskemål om totaleffekt.

Längden på gruppledningarna är en faktor i ledningsdimensioneringen ja. Om jag förstår dig rätt handlar det om upp till 60 meter från altan till belysningsarmaturen längst bort? Det är långt, vilket kan kräva en större area. Men det behöver man räkna på i just ditt fall.

Förläggningen av ledningar kan vara värt att titta på också. Både infra och belysning behöver ju manövreras så dessa strömställare behöver en bra plats utan att kollidera med varandra. Här kan det faktiskt innebära en nackdel med separata grupper, men allt går med god planering.

Ska du ha en elektriker som ska koppla detta så är standardrekommendationen att kontakta denne i förväg och komma överens om proceduren. Han kanske annars inte alls blir imponerad av dina förberedelser som inte stämts av med honom, om du nu överhuvudtaget kan få tag på en elektriker som i efterhand vill ta på sig att koppla in det du utfört. Någon måste ju dimensionera och planera åt dig.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Eftersom du inte kan säkra med mer än vad den "tunnaste" tråden tål får du säkra med 10A i alla fall så du tjänar inget på att dra en grövre ledning för att sedan gå ner i area. Och handlar det om 20 meter så är spänningsfallet inget du behöver vara orolig för. 2,5 mm är betydligt "knöligare att hålla på och koppla med. Skulle du vilja ha mycket värme så dra i stället fram en femledare.
MEN man får dra grövre kabel och säkra med mindre säkring än vad kabeln skulle "tåla".
Men då brukar det handla om lite längre sträckor.

• Gilla
Möhippa och 1 till
  • Laddar…
En lösning kan vara en 5g2.5 mm2 som avsäkras 3x 16 a i matande ända. På altanen monterar man en liten en radig elcentralen med 10 a automatsäkringar. På anslutningen till trädgårdslampan väljer man 3 g1.5 mm2 och avsäkrar med med en B10 eller c 6 säkring. Med en sådan lösning bör utlösningsvillkoret klaras.
Jordfelsbrytare skall monteras om det inte finns i matande central.

• Gilla
Mittbygg
  • Laddar…
Min erfarenhet är att det krävs mycket kräm för att infravärme ska ge någon nämnvärd verkan. Jag kör 6.6kW modern infravärme och det är rätt lagom till ca 12 kvm uppvärmd yta. Jag har tre infravärmare på 2.2kW vardera. Innan dess hade jag två enkilowattare av den gamla avlånga typen och det var helt värdelöst.

Jag rekommenderar alltså 5G1.5 enbart för infravärmen om du har liknande yta som du önskar värma. Större yta 5G2.5. Belysning skulle jag dra separat (eftersom jag är av den gamla skolan). Eller så gör du som Tobbe_3 säger fast det blir nog inte billigare.

• Gilla
Mittbygg
  • Laddar…
Mikael_L
Om vi nu ska snacka regler och dimensionering så vill jag säga följande (med lite knuff i sidan på elmont och Tobbe_3) att det mycket väl kan gå att göra som tankarna i första posten. Åtminstone dimensioneringsmässigt.

Ty om det endast sitter fast ansluten last på en ledning kan man dimensionera för kabeluppvärmning (strömvärde) utifrån märkeffekt på ansluten last. Vilket gör att det verkligen är grönt ljus för en lampa på denna 1,5mm2 ledning.
Man måste fortfarande dimensionera utifrån riskerna med kortslutning (kabelskydd - max 5sek för automatisk frånkoppling) samt utlösningvillkor (personskydd - max 0,4sek för automatisk frånkoppling) .
Detta kan ofta ganska lätt nås även med 1,5mm2 på 16 säkring men måste naturligtvis kontrolleras.

Kan det bryta mot andra regler. Ja det kan det nog, vi ramlar in någonstans i gråskalan vad gäller "god elsäkerhetsteknisk praxis" och "att en anläggning skall vara överskådlig och logisk".

Till sist; tycker jag själv att det är OK att göra som föreslaget i första posten...?
Nej, särskilt i en bostad där ingen någonsin i framtiden förväntar sig något så här märkligt tycker jag det bryter mot de två reglerna om praxis och överskådlighet.

Men jag ville bara för att få tjafsa lite berätta att det åtminstone inte är tvärförbjudet.
Ett sådant här arrangemang (att gå ner i area utan att säkra ner) visst kan gå att göra i vissa speciella tillfällen.

Jag skulle t.ex. nog kunna tänka mig att göra så om det t.ex. är en 2,5mm2 matning till en elpanna och sen ska en cirkulationspump precis bredvid också ha ström.

Redigerat:
Visst kan det gå, men jag tycker inte att man ska ge råd till "vem som helst" hur man kanske kan göra om.......
Har den som får råden inte hela bilden klar för sig så brukar ett "det kan mycket väl gå bra" tolkas som att det är helt ok vilket man ju inte säkert kan säga utan att "veta allt". Då tycker jag att råd där man kan vara säker på att man är "på rätt sida" är mycket bättre.
Sedan kan ju dom som är lite mer insatta (och så önskar) tjafsa om vart gränserna går. Det är ju nått som man i vanliga elinstallationer normalt aldrig gör för man tar lite höjd så att det alltid finns marginaler.

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Ts behöver förtydliga kabellängderna lite bättre. Det gäller speciellt kabellängden mellan altanen och matande central samt matande central - mätarskåp. Även längden på belysningssäkringen. Dom förstnämnda för att dimensionera för spänningsfall och utlösningsvillkor. Den sistnämda gäller mest utlösningsvillkor.

Jag missförstod längderna igår därav rådet sätta små belysningssäkkringar t.ex . C 6 . Jag uppfattade att det var 60 meter till belysningen.

• Gilla
Mittbygg
  • Laddar…
Mikael_L
elmont skrev:
Visst kan det gå, men jag tycker inte att man ska ge råd till "vem som helst" hur man kanske kan göra om.......
Har den som får råden inte hela bilden klar för sig så brukar ett "det kan mycket väl gå bra" tolkas som att det är helt ok vilket man ju inte säkert kan säga utan att "veta allt". Då tycker jag att råd där man kan vara säker på att man är "på rätt sida" är mycket bättre.
Sedan kan ju dom som är lite mer insatta (och så önskar) tjafsa om vart gränserna går. Det är ju nått som man i vanliga elinstallationer normalt aldrig gör för man tar lite höjd så att det alltid finns marginaler.
Du har rätt.

M
elmont skrev:
Tack alla för svar som ger en tydligare bild över behoven. Precis vad jag behövde och önskade! Dock är det ju så att när man inte kan ett område så vet man inte alltid vad man behöver fråga om, varför det är trevligt med de svar som inte förutsätter att man är en klåpare och kommer välja tokiga lösningar, då hade man ju inte behövt fråga. Nu är jag mer införstådd med att det är mer komplicerat än att bara hoppa på en befintlig ledning och koppla vidare, jag hade visserligen tänkt kolla faserna och tänkt att det nog behövde vara två olika pga infran, man iaf. Så nu ska jag kolla med min elektriker (som är en vän och bortrest för tillfället om någon undrar) vad som blir bäst. Men tanken nu är att det bästa är att dra fram nya ledningar, separat för belysning och infra, direkt från centralen och på det sätt som han rekommenderar. Jag hade naturligtvis hoppats att det skulle vara enklare, lite som min första tanke, men visste inte, varför jag ville fråga och nu har jag genom att tordas fråga fått mycket bra och tydlig information som gör att jag vet att andra sätt är nödvändigt.

Stort tack för all input! / Magnus

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.