Idag lanserade 1Komma5° en ny produkt som garanterar elkonsumenter gratis el, minst 15 000 kWh per år. Produkten går under namnet Dynamic Pulse och kombinerar energioptimering med frekvensregleringsteknik.

Dynamic Pulse är en vidareutveckling av bolagets energihanteringsplattform Heartbeat, som styr den tillgängliga elen från solcellssystem, villabatteri eller elnätet när strömmen är billig och kopplar den till hushållets förbrukning.

En av de främsta nycklarna till gratiselen är FCR, vilket står för ”Frequency containment reserves” (frekvenshållningsreserver). Det innebär att stödsystem som exempelvis hembatterier kan vara med och upprätthålla korrekt frekvens i elnätet – något som Svenska Kraftnät öppnade marknaden för under 2019, och som i dagsläget ger rejält betalt till den vars snabba hembatterier är med i systemet. Ersättningen för FCR är i dagsläget så hög att 1Komma5 årligen garanterar minst 15 000 kWh med gratis el till de kunder som kopplar in sig i systemet.
– Men om FCR-ersättningen räcker till mer än 15.000 kWh per år så kommer detta kunden till godo. Gränsen på 15 000 kWh är något som vi själva har satt upp som en miniminivå, men vi behåller alltså inte den eventuella överstoden utan den går direkt till kunden, säger Philipp Schröder till Realtid.

Hela artikeln här:
https://www.realtid.se/1komma5-lans...som-ger-gratis-el-kontraktet-ar-obegransat-2/

• Haha
  • Gilla
  • Wow
Nalleman64 och 5 till
  • Laddar…
Intressant, men vad kostar batteri och installation? Vi har nyligen skaffat solpaneler från 1komma5. Och så klart prioriterar de nya kunder att ansluta till detta.

Sen att avtalet kan rivas när som helst om dessa förmånliga villkor förändras gör det inte heller jättekul om man investerat i ett batteri för 50.000 kr.

Men kostar det 10.000 kr och jag kan få det installerat för att ha 0 kr i energikostnader denna vintern är jag på!

Om nån annan vet något mer får ni gärna komplettera här :)

Edit:
”Du kan räkna med att ett batteri till solceller har ett pris på i genomsnitt cirka 7600 kronor per kWh. Ett batteri på 10 kWh kostar då 76 000 kronor inklusive moms, men exklusive det gröna bidraget på 50 %.”
Från https://www.greenmatch.se/solceller/solcellsbatteri

Tror jag minns att jag läste att man måste ha 10 kWh batteri och lika mycket solceller för att kunna nyttja det.

Låter ju dumt med gratis El (antar att de inte betalat överföringavgift eller elskatten) istället för pengar. Speciellt när krav på energieffektivisering kommer för sämsta Energi klasserna. Vi kommer inte göra oss av med 15 000kwh med spa pool och Elbil.

Pratade med Sonne och de ska börja med FCR med och uppskatta till 200eur i månaden. Ca 24 000 sek om året. Detta med 15000kwh motsvarar ett medel elpris på 1,28kr ex moms.
Du kan få fastpris billigare nu i SE4.

Cash is king.

Väcker så många frågor... Hur blir det med nätavgiften etc? Vem är jag elkund till? Vad händer de månaderna där FCR inte räcker till för täcka elkostnader?

Känns som solcellerna är för syns skull medan det är FCR som ska betala kalaset.

• Gilla
buffyin
  • Laddar…
Om man nu installerar solceller, och har en rätt fet anslutning till huset (minst 32A) kan det absolut vara en vettig investering.
Oavsett så har man ju solceller och batterier kvar, även om FCR erbjudandena försvinner, eller blir mindre fördelaktigt.

Jag har en elinstallatör i området som räknade lite åt mig, men jag har redan solceller (14,8kWp), men skulle behöva batterier.
En liten investering på runt 140-160 tusen... 😬
Förvisso räknar han på återbetalning av det på 3,5-4,5 år, vilket ju är otroligt bra, men känns ändå skakigt...

Jag kan gå upp till 62A i huvudsäkring, men det är beräknat på 32A.

Storleken på solceller, spelar inte så stor roll, eftersom idén är att elbolaget trycker in el till dina batterier (därav att det blir gratis el för dig), och elen de trycker in "kvittas" mot elen du tar ut till huset, så där kan man t.o.m. gå på vinst.
Därför spelar inte solcellernas kapacitet på vintern någon roll heller.

Den enda orsaken till att solcellerna egentligen är med i beräkningen är för att kunna nyttja gröna avdrag, och för att man måste anslutas som "elproduktion".

• Gilla
Berglund4
  • Laddar…
Var det någon som nappade på detta..?

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Jag hoppas inte det, ersättningen för frekvensbalansering till dem med batterier är nere på några påsar jordnötter/månad nuförtiden.

I InsidersUnited skrev:
Jag hoppas inte det, ersättningen för frekvensbalansering till dem med batterier är nere på några påsar jordnötter/månad nuförtiden.
Jag kör grid awards via elbilarna och får in några tior i månaden. Bästa månaden hittills var just över 200 kr så inget man blir rik på...

Jag har total 130 kWh batterier i bilarna

• Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
När elbilarna har bidirectional laddning så kommer du även kunna skjutsa in el från dem, antingen in i ditt hus för egenförbrukning eller in på elnätet. Hembatteri kommer bli redundant.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.